Permalänk
Medlem

olagligt med router?

varför skriver en tekniker på biggnet.net så här till mig när jag frågade om router och bredbandsdelning??

"Du vet väl att du inte får dela ut din bandbredd till någon annan på ett vanligt avtal, du får bara en tilldelad adress.

Om du vill ha fler pc kopplad mot nätet måste du ha en router mellan Biggnet och ”dina pc”. Vidare måste du ha en switch kopplad mot insidan (lansidan på din router) Wan sidan på routern kopplas mot ditt modem."

Är detta sant??

/anton

Visa signatur

Linux is free - if your time is worthless

Permalänk
Medlem

Det han skriver är till 100% riktigt.
Vad det är du inte förstår kan jag dock inte lista ut.

Han skriver att du inte får dela med dig utav din bandbredd till någon annan?? Med annan menar ju teknikern något annat hushåll eller dylikt.

Vidare skriver han att du får gärna dela ut din bandbredd till dina egna datorer!

Så jag förstår inte riktigt din fråga?

Permalänk

Så ha en hemmarotuer och dela ut internet till mer än en dator i det egna hushållet är förbjudet mao? Lägg ägg, tror inte teknikern förstått frågan riktigt (för jag antar att det är detta du undrar om).

Permalänk

Du får använda din bandbredd för eget bruk , men har förmodlingen bara ett publikt ipnummer .
Det löser du lättast med en router som tar hand om det publika ipt , och ger dig interna adresser till dina burkar i lanet.
Självklart får du och grannarna inte dela på din lina.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Så ha en hemmarotuer och dela ut internet till mer än en dator i det egna hushållet är förbjudet mao? Lägg ägg, tror inte teknikern förstått frågan riktigt (för jag antar att det är detta du undrar om).

Det tekniker menar är:

1. Du får inte använda en router för att dela ut ditt bredband till några andra än de som bor i ditt hushåll (grannar t.ex.)

2. Du måste använda en router för att dela ut ditt bredband till fler än en dator i DITT hushåll, och så förklarar han hur.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum

Nej, det är Anton som inte förstått svaret riktigt...