Nu tar vi strid mot pixelfel på TFT!!!

Permalänk
Medlem

Öppet köp är ingen rättighet, det är en frivillig överenskommelse mellan kund och butik.

Elektronik är inte öppet köp när förpackningen är bruten. Då är varan begagnad och betingar ett lägre pris på marknaden som "demo" eller liknande.

Har sett flera inlägg av folk som fått produkter som varit öppnade och öst galla över diverse..

Vissa gånger kan butiken ta igen produkter mot avdrag (tex 10%) för att butiken i sin tur måste sänka priset..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Vad kan man dra lärdom av det här? Kanske man ska få säljaren till att testa skärmen man tänkt köpa?

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool
Öppet köp är ingen rättighet, det är en frivillig överenskommelse mellan kund och butik.

rätt!

Citat:

Elektronik är inte öppet köp när förpackningen är bruten. Då är varan begagnad och betingar ett lägre pris på marknaden som "demo" eller liknande.

Har sett flera inlägg av folk som fått produkter som varit öppnade och öst galla över diverse..

Vissa gånger kan butiken ta igen produkter mot avdrag (tex 10%) för att butiken i sin tur måste sänka priset..

fel!

Det beror på viket öppetköpavtal man har gjort med försäljaren.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
rätt!

fel!

Det beror på viket öppetköpavtal man har gjort med försäljaren.

Om du mot förmodan skulle lyckas få det i avtalet med försäljaren så var glad.

Ingen handlare jag känner till återtar öppnade förpackningar/använda prylar vid annat än reklamationer.

Det är sketsvårt att sälja "öppnade förpackningar" som annat än demo. Och du måste släppa minst 10% på nånting du pyntat fullpris på ..

Så det är en mycket dålig affär som man undviker.

Som med allt annat som säljs (presenter mm) så gäller osprättat, oanvänt och oskadat för återköp.

Om du säljer en paket filmjölk.. Vill du då köpa tillbaks ett öppnat paket med 9dl kvar för fullpris?

Ska du sälja det igen??

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du mot förmodan skulle lyckas få det i avtalet med försäljaren så var glad.

Ingen handlare jag känner till återtar öppnade förpackningar/använda prylar vid annat än reklamationer.

Det är sketsvårt att sälja "öppnade förpackningar" som annat än demo. Och du måste släppa minst 10% på nånting du pyntat fullpris på ..

Så det är en mycket dålig affär som man undviker.

Som med allt annat som säljs (presenter mm) så gäller osprättat, oanvänt och oskadat för återköp.

Om du säljer en paket filmjölk.. Vill du då köpa tillbaks ett öppnat paket med 9dl kvar för fullpris?

Ska du sälja det igen??

Visst... Dom flesta butiker tillämpar den policy som du beskrev, men det är ändå så att öppetköpavtalen är individuella från butik till butik och ibland tom unikt för varje typ av köp. Därför reagerade jag på att du skrev att det var så, när det inte alls är säkert att en viss butik tillämpar det du skrev.

Tre exempel:
När jag köpte min TFT avtalade jag med säljaren att få lämna tillbaka den om jag inte var nöjd efter det att jag hade testat den.

När jag köpte minne häromdagen så fick jag öppet köp på det över dagen så att jag kunde vara säker på att det passade mitt mobo trots att butiken i vanliga fall inte tillämpar öppet köp på minnesmoduler.

När jag köpte min X-box på elgiganten så lämnade jag in den efter en veckas spelande och fick alla pengarna tillbaka. Min kompis fick också lämna in sin trots att han tom hade öppnat och aktiverat live-kontot som boxen bundlades med.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

När jag köpte min X-box på elgiganten så lämnade jag in den efter en veckas spelande och fick alla pengarna tillbaka. Min kompis fick också lämna in sin trots att han tom hade öppnat och aktiverat live-kontot som boxen bundlades med.

Sådant snyltare får vi hederliga människor betala i form av högre priser!

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Sådant snyltare får vi hederliga människor betala i form av högre priser!

Vaddå ohederlig och snyltare? Jag har varken snyltat på nån eller varit ohederlig i mitt handlande. Avtalet ser ut så!

Vi var helt ärliga mot personalen och sa att vi hade använt boxarna etc... Men har man en sån policy i butiken så är det klart att en kund skall kunna utnyttja det...

Man är ju dum i huvet om man låter bli att använda sina rättigheter för att man tror att det skulle påverka priserna negativt. Då får ju butiken ändra på policyn isf... Men spela gärna martyr om du vill. Förvänta dig inte bara att jag också skall dansa efter försäljarnas pipa eller vara tacksam mot dig för dom låga priserna.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Man är ju dum i huvet om man låter bli att använda sina rättigheter för att man tror att det skulle påverka priserna negativt. Då får ju butiken ändra på policyn isf... Men spela gärna martyr om du vill. Förvänta dig inte bara att jag också skall dansa efter försäljarnas pipa eller vara tacksam mot dig för dom låga priserna.

Nu vet jag inte hur det var i just ditt fall. Men att ta hem en varqa på öppet köp utan avsikt att egentligen köpa den är inte schysst!

Öppet köp är till för den som tänker köpa en vara, men inte är helt säker och behöver kanske prova. Om man köper en möbel, så kan man ju vilja se att den passa in i rummet till exempel.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor
Hur vanligt är det med pixelfel på TFT-skärmar egentligen?

De tre skärmar jag har varit inblandad i köpet av har inte haft en enda död/felaktig pixel.

Säger det samma.

Här är min lista på nya, helt felfria TFT det senaste ~halvåret:

3st LG L1710S
2st Samtron 17"
2st AOC 17"
2st AOC 19"
2st HP 15"
3st Dell 17"

Inga av dom hade en enda trasig pixel.

Var köper ni era skärmar? Kan det möjligtvis handla om fraktskador?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis inte fraktskador. Kan inte tänka mig att en pixel skulle pajja pga av dålig hantering när man inte ser några tecken på oöm hantering på varken embalaget eller resten av skärmen.

Jag hörde att när dom producerar skärmarna så kan det bli fel på långa serier innan det upptäcks. Det kan ju vara så att där jag köpte min skärm så hade dom fått in just en sån serie?

Visa signatur

Permalänk

Här är min lista på TFT det senaste ~halvåret:

2st Sony 17" (1 trasig pixel på varje)
1st Benq 19" (1 halvtrasig pixel)
2st Philips 17" (1 trasig pixel)

Permalänk
Medlem

När man gör sin "research" innan köp av TFT läser man tillverkarens "pixelfel policy" så man vet vad som gäller..

Då vet man vad som går att reklamera vid levereans. Och vad som man inte kan..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

The_Hool var finns den "Pixelfelpolicyn" på bl.a Acers sida? Har letat som en tok men nej då inte är det lättillgänglig info från dom inte

Sen är det så att det enligt konsumentköplagen är det försäljaren som ska upplysa kunden om sån fakta som kan ligga till grund för ett inköp och då även som kan inverka negativt så att jag kan ta ställning till om jag vill fullfölja köpet eller ej.

Om nu inte försäljaren upplyser mig om TFTtillverkarens "Pixelfelpolicy" så är det fritt fram för mig att reklamera den skärmen och för försäljaren att ta emot skärmen för utbyte eller ge mig pengarna tillbaks annars bryter den försäljaren mot lagen och det är väl inte bra?

Men vill du godta att det är helt ok att inte bli upplyst om ev negativa egenskaper som kan påverka ditt inköp av en vara av beständig natur så är det helt upp till dig men jag kommer aldrig att godta en försäljare som bryter mot konsumentköplagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Sen är det så att det enligt konsumentköplagen är det försäljaren som ska upplysa kunden om sån fakta som kan ligga till grund för ett inköp och då även som kan inverka negativt så att jag kan ta ställning till om jag vill fullfölja köpet eller ej.

Om nu inte försäljaren upplyser mig om TFTtillverkarens "Pixelfelpolicy" så är det fritt fram för mig att reklamera den skärmen och för försäljaren att ta emot skärmen för utbyte eller ge mig pengarna tillbaks annars bryter den försäljaren mot lagen och det är väl inte bra?

Men vill du godta att det är helt ok att inte bli upplyst om ev negativa egenskaper som kan påverka ditt inköp av en vara av beständig natur så är det helt upp till dig men jag kommer aldrig att godta en försäljare som bryter mot konsumentköplagen.

Det är nog svårt att häva köpet eller kräva omleverans enligt konsumentköplagen bara för att man inte "kände till det" eftersom pixelfel anses som vara ett accepterat fel på TFT skärmar. Det är precis som att alla 28" TVn har bara 27" bildyta. Tror du att det skulle gå att kräva en ny TV bara för att man "kände inte till" det?

Men de som inte accepterar pixelfel kan ju köpa modeller som garanterar hela pixlar istället för att gnälla på skärmar vars tillverkare informerar att deras skärmar har en viss orenhet.

Och om tillräckligt många människor köper skärmar som är garanterat hela kommer tillverkarna se till att det finns fler av dessa modeller.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Ok om du inte vill hävda din rätt som konsument så är det upp till dig men jag kommer att göra det eftersom du som kund räknas som den svaga parten men men du gör som du vill så gör jag som jag vill och hävdar min rätt som konsument enligt konsumentköplagen.

Och nej jag känner inte till att det är accepterat med ett visst antal pixelfel på en TFTskärm eftersom jag inte äger någon, känner ingen som äger någon heller och det är inte så länge sen som dom började falla i pris så att även medelsvensson börjar intressera sig för dom så försäljarna kan enligt min mening inte hävda att det är "allmänt känt att det är acceptabelt med att ett visst antal pixlar inte lyser/lyser fel" så det skulle vara intressant att se hur utslaget skulle bli om det prövades i någon rättslig instans om det är acceptabelt som industrin hävdar med ett visst antal pixelfel innan den bytts ut på garantin.

Men skulle jag nu köpa en så får jag väl köpa den på nån stormarknad som ger 30 dagar öppet köp för då ,är det ju bara att lämna tillbaks skärmen om man inte är nöjd vilket jag gjorde med en 16:9 tv som jag inte var nöjd med och ja jag hade packat up den tv:n och kollat in bildkvalitén som visade sig vara dålig så den åkte tillbaks till inköpsstället som har 30 dagars återköpsgaranti, men är mycket nöjdare nu med den tv:n som jag bytte till.

Edit: kosh of vorlon Var på Acer:s sida hittar du någon information om deras pixelpolicy angående tftskärmar? För jag hittar det då inte!

Permalänk
Citat:

Ok om du inte vill hävda din rätt som konsument så är det upp till dig men jag kommer att göra det eftersom du som kund räknas som den svaga parten men men du gör som du vill så gör jag som jag vill och hävdar min rätt som konsument enligt konsumentköplagen.

Och nej jag känner inte till att det är accepterat med ett visst antal pixelfel på en TFTskärm eftersom jag inte äger någon, känner ingen som äger någon heller och det är inte så länge sen som dom började falla i pris så att även medelsvensson börjar intressera sig för dom så försäljarna kan enligt min mening inte hävda att det är "allmänt känt att det är acceptabelt med att ett visst antal pixlar inte lyser/lyser fel" så det skulle vara intressant att se hur utslaget skulle bli om det prövades i någon rättslig instans om det är acceptabelt som industrin hävdar med ett visst antal pixelfel innan den bytts ut på garantin.

Men skulle jag nu köpa en så får jag väl köpa den på nån stormarknad som ger 30 dagar öppet köp för då ,är det ju bara att lämna tillbaks skärmen om man inte är nöjd vilket jag gjorde med en 16:9 tv som jag inte var nöjd med och ja jag hade packat up den tv:n och kollat in bildkvalitén som visade sig vara dålig så den åkte tillbaks till inköpsstället som har 30 dagars återköpsgaranti, men är mycket nöjdare nu med den tv:n som jag bytte till.

Edit: kosh of vorlon Var på Acer:s sida hittar du någon information om deras pixelpolicy angående tftskärmar? För jag hittar det då inte!

Jag håller med dig att det skulle vara intressant att se hur resultatet skulle bli i en rättslig instans. Det enda som skulle göra så att man vann emot pixelfel är att rätten gick på linjen att det var bristfälig information. Dock så är det inte tillverkarna som skulle åka dit eftersom de via köplagen friskriver sig emot butikerna som säljer skärmarna.

Att köpa en skärm på 30 dagars öppet köp är ju också en metod, dock så kommer stormaknaderna bli översvämmade upplockade TFT skrämar med trasiga pixar om det sätts i system. Men det är ju stormarknadernas huvudverk.

Att Acer inte har pixelpolicy på sin hemsida får bli deras huvudvärk, själv kör jag med Viewsonic har har information om vad som gäller .

Edit: olirc Varför krävde du inte en ny TV som verkligen har den tum som anges? På en 28" fattas det ju 3.5% bildyta vilket skulle motsvara 13.762 trasiga pixar på en 17" TFT.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Edit: olirc Varför krävde du inte en ny TV som verkligen har den tum som anges? På en 28" fattas det ju 3.5% bildyta vilket skulle motsvara 13.762 trasiga pixar på en 17" TFT.

hehe det skulle se ut de nä när det gäller tv och crt så får det anses vara allmänt känt idag att man räknar ut storleken genom att mäta bildrörets baksida + att tv har väl >95% av sveriges befolkning tillgång till?

Hur många som har tillgång till tft vet jag inte men vi får nog anse att det är <95%

Permalänk
Medlem
Citat:

Under teknisk specifikation finns Compliance & Approvals där det står ISO 13406-2 som man kan läsa om här. I detta fallet klass 2 innebär det att man kan få den utbytt på garanti om det är två tända, två släkta eller 5 subpixelfel. ISO klass 2 är ingen vidare pixelgaranti.

Jag känner inte till några tillverkare/skärmar som har klass 1, CTX hade en skärm med zero pixel guaranty men dom har inga i sitt nya sortiment, samt att dom släppte en variant på skärmen i fråga med sämre pixelgaranti. Man kan nog dra slutsatsen att det blev för dyrt.
Bland dom bästa nu är nog Eizo som gör en bedömning fall till fall och kan döma ut en skärm med en död pixel.

Permalänk
Medlem

Även om det nu står vilken ISO-klass skärmen tillhör innebär det inte att jag som kund skall hålla reda på det men visst bra om det finns angivet och om man forskar vidare så får man ju reda på vad det betyder denna "ISO 13406-2" men som sagt var inget för gemene man att hålla reda på utan som jag hävdat tidigare och fortsätter hävda så är det försäljaren som skall upplysa kunden om negativa egenskaper som kan inverka på kundens köp av en viss vara.

Sen kan man ju undra varför tillverkarna gör det lätt för sig genom att gömma sig bakom "ISO" när det är helt fritt för dom att ange att denna skärm får ha si och så många släckta/felaktiga pixlar innan du som kund får den utbytt tydligt skrivet på deras hemsida

Antar att det har med reklam att göra för att tillverkarna inte vill skylta allt för uppenbart hur bra/dålig deras produkt är

Men visst som jag skrev tidigare när/om jag köper en TFT-skärm blir det säkerligen på en stormarknad som har 30 dagars återköpsgaranti för då är det bara att åka fram och tillbaks till affären tills man har fått en skärm man kan vara nöjd med.

Permalänk
Medlem

En ISO-standard "gömmer" man sig bakom när det gäller att klassificera sina produkter.

Om jag till exempel gör kulor till kullager så använder jag av en ISO-standard när jag benämner hårdhet i stålet samt när jag anger inom vilka gränsvärden kulornas diamter och ytjämnhet ska hålla sig. Jag kan alltså inte med ABSOLUT säkerhet säga att de ska vara EXAKT 50 mm i diamter utan det kan alltså slå på nån mikrometer hit och dit. Detta beskrivs alltså i den standard jag tillverkar efter och som gör det enkelt för den som köper kulorna att veta hur "bra" kulor jag tillverkar.

Om min kund istället behöver "bättre" kulor med jämnare diameterspann (han tillåter kanske bara en hundradels mikrometers skillnad) kommer det behövas en dyrare tillverkning för att tillverka kulorna.

Jag förstår mycket väl att de som råkat ut för pixelfel är sura och ledsna. Men det finns en pixelgaranti av en anledning. Denna anledning är för att vi konsumenter är så jädra snåla att vi måste köpa den billigaste produkten hela tiden. Därför säljs sämre displayer billigare (för att det finns en efterfrågan) och de som vill ha riktig kvalitet får betala lite extra.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
En ISO-standard "gömmer" man sig bakom när det gäller att klassificera sina produkter.

Om jag till exempel gör kulor till kullager så använder jag av en ISO-standard när jag benämner hårdhet i stålet samt när jag anger inom vilka gränsvärden kulornas diamter och ytjämnhet ska hålla sig. Jag kan alltså inte med ABSOLUT säkerhet säga att de ska vara EXAKT 50 mm i diamter utan det kan alltså slå på nån mikrometer hit och dit. Detta beskrivs alltså i den standard jag tillverkar efter och som gör det enkelt för den som köper kulorna att veta hur "bra" kulor jag tillverkar.

Om min kund istället behöver "bättre" kulor med jämnare diameterspann (han tillåter kanske bara en hundradels mikrometers skillnad) kommer det behövas en dyrare tillverkning för att tillverka kulorna.

Jag förstår mycket väl att de som råkat ut för pixelfel är sura och ledsna. Men det finns en pixelgaranti av en anledning. Denna anledning är för att vi konsumenter är så jädra snåla att vi måste köpa den billigaste produkten hela tiden. Därför säljs sämre displayer billigare (för att det finns en efterfrågan) och de som vill ha riktig kvalitet får betala lite extra.

Håller med, tror inte dom använder dom sämsta LCD panelerna i proffsskärmarna utan det är nog i 99% av fallen de riktiga budgetmodellerna som drabbas av pixelfel. Köpte nyligen en Acer skärm med pixelfel dock fick jag köpa den billigare just pga detta hade inte accepterat pixelfel om jag betalat fullpris. Kan ju alltid hoppas några flera pixlar går sönder eller något annat fel så jag kan byta skärmen mot en som med lite tur är helt felfri.
Det som är synd i det hela är ju att det i flesta fallen är återförsäljaren som får ta skit om en skärm har pixelfel speciellt dom som har öppet köp får en massa begagnade skärmar som får säljas med mer eller mindre förlust.