Muskampen 2025: Segraren korad!

Skype - Bra eller anus?

Permalänk
Medlem

Skype - Bra eller anus?

Nån som testat skype? Jag funderar på att sätta in pengar men vore skoj och höra vad ni tycker om den?

Funderar på om det finns bärbara USB-telefoner och i så fall var?

Tack på förhand /thulle

Permalänk
Medlem

jag har bara ringt mellan skype folk och det funkar bra.. man hör rätt så bra fast har man kass mic så visst men det är helt klart som att prata i mobil eller vanlig telefon nästan...

Permalänk
Medlem

funkar bra tycker jag.... fast man andvänder msn ändå

Visa signatur

MET-club Member

Permalänk
Medlem

jag har funderat på uttalet sen jag först såg namnet och har i skrivande stund ännu ingen aning om vad som är rätt..
alternativen jag har är antingen "skajp" eller "sky-pe/sky-pee" men inget låter bättre eller sämre än det andra :]

Permalänk
Medlem

jo, jag har testat mellan dator till dator men just att man kan ringa på vanliga telefoner gillar och det faktum att man får 10timmar hemtelefon för en hundring känns ju ganska okej speciellt nu när jag inte har någon hemtelefon i lägenheten

Gällande USB-telefonen hade jag tänkt mig något sådant: (fast bärbar)

http://www.skype.voipvoice.com/shop/Default.asp

eller om nån har ett bra trådlöst headset att rekomendera?

Permalänk
Medlem

Det har tydligen spridit sig rätt duktigt. Har för mig att min fader berättade att det används på SVT.

Permalänk

Många lärare på min skola använder det, en av dom har vad jag har sett en skype-telefon i datorn.
(Sen sluta skriva "bra eller anus" överallt, det låter så förbannat fånigt.)

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Litecore
jag har funderat på uttalet sen jag först såg namnet och har i skrivande stund ännu ingen aning om vad som är rätt..
alternativen jag har är antingen "skajp" eller "sky-pe/sky-pee" men inget låter bättre eller sämre än det andra :]

jag uttalar det [skajp] men hurvida det är rätt har jag ingen aning om

Permalänk
Medlem

Jag använder Skype dator -> dator. Har inte testat något annat men det verkar riktigt bra

Och sluta för fan att skriva "bra eller anus" det är bara Filip och Fredrik som får säga det

Visa signatur

:]

Permalänk
Medlem

okej, ursäkta med bra eller anus blev nog lite High Chaparall skadad (var ju tidigare ikväll) men är det ingen som har ett bra trådlöst headset eller liknande att rekommendera? Jag hittar inget har visserligen inte letat så flitigt...

hade vart bra att kunna gå runt och snacka....

Permalänk
Medlem

Oftast så kommer man inte på något samtalsämne när man använder Skype (var så när jag använde det iaf). Så jag själv föredrar Msn :).

Så min röst går på "Anus"..

Visa signatur

tomt

Permalänk
Hedersmedlem

Anus måste jag nog säga. Känns för bloatat.

Gammal hederlig IRC ska det vara.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Annars funkar ju ventrilo fint

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

Skype är jättetrevligt, mycket bättre än ventrilo eftersom man har en direktlänk mellan varandra. Man behöver inte trycka på någon knapp för att snacka liksom.

Visa signatur

Citera för att jag ska hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thulin88
jo, jag har testat mellan dator till dator men just att man kan ringa på vanliga telefoner gillar och det faktum att man får 10timmar hemtelefon för en hundring känns ju ganska okej speciellt nu när jag inte har någon hemtelefon i lägenheten

Gällande USB-telefonen hade jag tänkt mig något sådant: (fast bärbar)

http://www.skype.voipvoice.com/shop/Default.asp

eller om nån har ett bra trådlöst headset att rekomendera?

Det finns andra alternativ också om du har bredband. Du kan skaffa ip-telefoni, för en överkomlig summa.

Några som erbjuder det är:
www.rixtelecom.se - 75:-/mån och då ringer du gratis till vanliga telefonnätet. (funkar med anslutningar bakom NAT)
www.telia.se (funkar inte om du inte har eget ip utåt)
www.tele2.se (funkar inte om du inte har eget ip utåt)

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

vad är ventrilo?

Jag tycker att skype verkar bra, har nyss installerat det men ej testat än. Väntar på att kära Nagrazol ska få bredband först

Permalänk

Jag har varit i USA i en månad och Skype har varit räddnigen, bara att ringa hem till flickvännen eller mamma mobil eller fast telefon spelar ingen roll. Det fungerar klockrent och är tokbilligt.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk

jag tycker det funkar ganska stabilt

Permalänk
Medlem

Bästa ljudkvaliten jag nånsin hört, sämst att man bara kan snacka med en åt gången
Jag röstar anus

Permalänk
Medlem

Tar för mycket minnesanvändning men ananrs så tycker jag om det men jag har ingen användning av det då alla min vänner använder msn för röstsamtal över internet

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Har testat det och tycker att det ä schysst.
Tyckte att det verkade bra som student att ha, så slipper man betala nån abbonemangsavgift.
Kruxet är bara det att jag har inte lyckats köpa någon samtalstid med mitt Visa. Skypesupporten påstår att det är tekniska inkompabiliteter mellan min bank och dem. Kontrollnummret (CCV) kan tydligen inte verifieras.
Nån annan som haft samma trassel?

Permalänk
Hedersmedlem

Har försökt använda det en del, men det fungerar inte korrekt. Jag hör vad morsan säger men hon hör inte mig.
Det är iaf inte min sida det är fel på, jag ringde till skype testing service och det fungerade helt korrekt.
Men ännu ska jag inte lägga all skuld på skype. Kan vara någon kattjävel som dragit ur headphone-kontakten också. Ska hem i helgen och kontrollera noga.
Det jag hör av morsan när hon pratar tycker jag är bra ljudkvalité så jag hoppas jag får igång det helt snart.

EDIT:
Som jag hoppades, det var inte skypes fel. Headphone kontakten hade åkt ur när hon flyttat på datorn för att elektrikerna skulle komma åt och installera jordat uttag. Snackade nyss i 23 minuter och tycker det var bra ljud, en liten fördröjning märkte jag. Kan också säga att jag laddade upp till FTP, från min dator till en server som är hemma hos föräldrarna, så den stal väl lite bandbredd.
Någon som vet om skype stödjer QoS? Jag har protokollet installerat på datorn, men nätverksutrustningen i mellan stödjer ändså inte det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Skajp äger

Tycker skype är ett av de bästa och viktigaste programmen på min dator. Det är kanonbra ljudkvalite och nu när man kan ha konferans med flera kompisar (upp till fem tror jag) med mcyket bättre ljudkvalite än en vanlig telefon (alla använder headset, med vanlig datamick blir det lite rundgång och lite brus) så är det inget att fundera på. SKAFFA!!

Har även köpt skype-out tid för tio euro och fast jag har ringt rätt mycket har jag över åtta kvar Ljudkvaliten till det vanliga telefonnätet är dock lite för dåligt tycker jag, helt okej men man blir lite bortskämd med det fina ljudet när man ringer dator till dator.

En kul detalj är att man kan prata med tre polare via datorn och sen ringa skype-out till en fjärde polare och bjuda in han i konferansen... riktigt soft!

Kan inget annat än rekomendera detta program, så slipper man använda det jobbiga msn med. Blir mycket mera seriöst när man pratar istället.

Mvh Fredde

Permalänk
Medlem

Skype är bra som fan.. är beredd på att säga upp mitt Telia-abb för gott...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Precis slängt in in skype nu.. o tittade lite på skypeout. O fick lite funderingar,

Man kan bara ringa till folk från ip telefonen --> Vanlig fast telefon? elelr kan man ringa från Vanlig fast telefon --> Ip telefon?

Sen undrar ja om kostnaderna för skypeout. Är de bara att slänga in en 100 så har man 10 timmar o ringa för sen? elelr tillkommer några som helst avgifter sen? som månadsavgifter och sånt?
Sen får man ha dom 10 timmarna hur länge som helst? eller är det nått sånt att man måste ringt slut på dem på nåra månader?

Och till slut funkar de typ som en mobil med kontantkort, att om man håller på och snackar och så tar pengarna slut så bryts också samtalet.. så de inte går över o man blir skyldigt eller nått sånt?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra program, men det tråkiga är att det inte går att ringa in utom med hjälp av dator. Tycker det borde gå att lösa på nåt sätt, även om det hade tillkommit en avgift, men vi vet ju alla vad dinosaurieföretaget telia tycker om konkurrans... :/ Har fast telefon enbart för att min datoranalfabetiska familj ska kunna ringa mig, och för dom gångerna man ringer till en myndighet eller företag o hamnar i lång kö (ett samtal från mobil i såna lägen springer lätt upp i en hundring under dagtid). Om det bara hade gått att ringa in utan datorhjälp... vilken otrolig känsla det skulle varit att ringa telia o säga "nu har ni sugit sista kronan från mig era inkompetenta sovjetinspirerade arslen, f*ck off!" Som jag längtar

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk
Medlem

Hag fick en sådan här telefon: http://www.johanhogberg.com i julklapp på jobbet. Efter att ha suttit och pratat en stund via skype och denna så kopplade jag bort att det var via datorn totalt. Kändes som helt normal telefoni och jag lyckades till och med glömma av detta totalt när jag började skicka filer till människan jag satt och prata med. Det roliga var att det öht inte hackade eller var missljud (trots nästan maxad UL).

Nu har jag bara använt detta i ett par veckor, men hittills har jag absolut inget negativt att säja, tvärt om...

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Hag fick en sådan här telefon: http://www.johanhogberg.com i julklapp på jobbet. Efter att ha suttit och pratat en stund via skype och denna så kopplade jag bort att det var via datorn totalt. Kändes som helt normal telefoni och jag lyckades till och med glömma av detta totalt när jag började skicka filer till människan jag satt och prata med. Det roliga var att det öht inte hackade eller var missljud (trots nästan maxad UL).

Nu har jag bara använt detta i ett par veckor, men hittills har jag absolut inget negativt att säja, tvärt om...

/G

nu blev jag väldigt intresserad då jag har funderat på att säga upp mitt telia telefon abb.

en fråga bara.. det går inte att ringa med vanlig telefon till skype eller? det känns iallfall som att det inte fungerar och då försvinner ju halva nöjet.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Anus måste jag nog säga. Känns för bloatat.

Gammal hederlig IRC ska det vara.

Och hur fasen för du en voice dialog med IRC? Lägg av.

Är ingen fan av skype kör själv windows messengers voice grej som fungerar perfekt och med hög kvalite.
Annars håller ventrilo hög kvalite också.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|