får man dra nätverkskabel på detta sättet ?

Permalänk
Medlem

får man dra nätverkskabel på detta sättet ?

Fick en tanke här , ska flytta en maskin till andra sidan av lägenheten, går inte att klammra kablen eftersom det är dörrar o sånt imellan.

1. Får man dra nätverkskablen genom "elgångarna" vet inte vad det heter men ni fattar säkert vad jag menar som sitter uppe i taket ,

2. Alla rummen måste ju vara kopplade så att kablarna går till elcentralen ?

/Runar

Visa signatur

| AMD Athlon 64 3000+ / 2 GHz | MSI K8N Neo Platinum - moderkort - ATX - nForce3 | Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 | PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB | Eizo 17" LCD FlexScan L550 TCO-03 16ms |

Permalänk
Medlem

Du menar att dra nätverkskabeln i samma rör som elkablarna?
Det tror jag inte är några problem så länge du inte börjar peta på elkablarna. Dock vet jag inte hur pass bra det är ur störninssynpunkt, kanske bör du använda skärmade nätverkskablar då.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem alls. Du kommer inte att behöva skärmade kablar heller, utan det är bara att dra på.

Var dock försiktig eftersom du har el i närheten, ta bort säkringarna för de kablarna innan du börjar jobba.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Du får inte göra någonting alls i rören där det ligger starkströmsledningar.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

gör som jag, ta en kniv, en hammare, slå ut en bit ur dörrkarmen så kan du lägga kabeln där utan problem, men spara biten som du slog ur så att du kan limma dit den och lägga lite färg över när du ska flytta ut eftersom du förstört den så måste du laga så att du inte får betala det. alla hyresvärdar kanske inte är like kinkiga dock..

Permalänk
Medlem

Annars så är Netgear WGT-624 en väldigt bra router med trådlösaccess. Den har fyra LAN portar och så kan du ha typ 250 trådlösa datorer där man måste ha MAC-verifiering. Inga obehöriga kommer in. Det är nog det bästa tipset jag kan ge dig. Jag har bara etta så jag har tacksamma avstånd mellan min tre enheter (snart fyra).

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

finns risk att hemförsäkringen ryker om ni pillar med elen, brand = 0 kr från försäkringsbolaget.

Permalänk

Har nätverkskabet i en sockel så den inte syns. Bor inte i hus från 2004 så det mesta elen är draget utanpå väggarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexamados
Har nätverkskabet i en sockel så den inte syns. Bor inte i hus från 2004 så det mesta elen är draget utanpå väggarna.

tydligen, kanske från 1904 .... va nog länge sen man började dra elen i väggarna

Permalänk
Medlem

Vi har ett hus som är 100år gammalt och där e varenda kabel dragit i väggarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamsen87
Vi har ett hus som är 100år gammalt och där e varenda kabel dragit i väggarna

Drogs dom vid nybygget eller vid en renovering?

EDIT, nä

Permalänk
Medlem

har du inte möjlighet att använda rören för telefonledningen istället. det är inte lika trångt i dem samt att du slipper alla försäkring och lag trubbel. jag gjorde det i min gamla lägenhet

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

Alternativet är att du anlitar en eletriker som drar det åt dig. Det kanske kostar en tusenlapp men så ryker inte din försäkring heller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
Alternativet är att du anlitar en eletriker som drar det åt dig. Det kanske kostar en tusenlapp men så ryker inte din försäkring heller...

Kan man inte göra det själv och sen få det godkänt av en certifierad elektriker?

Permalänk
Medlem

Ena telelinan här går i samma rör som en elkabel och det är då ingen som har klagat, inklusive de elektriker som av olika anledningar besökt under de 10 år den gjort det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
Ena telelinan här går i samma rör som en elkabel och det är då ingen som har klagat, inklusive de elektriker som av olika anledningar besökt under de 10 år den gjort det.

Det drogs antagligen samtigit som elen av en elektriker när det sattes dit om man säger så.
Då handlar det inte om någon nyinstallation i befintlig installation så det är inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra trådlöst? för runt 1500 får du en trådlös router/accesspunkt och ett trådlöst nätverkskort.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Det vi fick lära oss i Cisco CCNA lektionerna var att undvika starkströmsledningar iom att de kunde störa datakommunikationen, typ sänkt hastighet/korrupta filer o sånt antar jag. Har inte sett nån som haft problem med det dock, men vet att företag som anlitar folk att göra det åt dem oftast inte får dem dragna längs med el-kablage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Det drogs antagligen samtigit som elen av en elektriker när det sattes dit om man säger så.
Då handlar det inte om någon nyinstallation i befintlig installation så det är inget konstigt med det.

Absolut inte - det är äkta hemdragning (nytt teleabb som avlämnades typ i hallen men skulle terminera längst inne i lägenheten).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
Absolut inte - det är äkta hemdragning (nytt teleabb som avlämnades typ i hallen men skulle terminera längst inne i lägenheten).

Jaha, och det förstår de som har varit där?
Eller ja, bryr de sig? Det är väl om det händer något som det ska bevisas att det inte uppkom pga hemdragning.