Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Skulle behöva hjälp med dom här två talen:

Det jag främst vill veta är villka formler jag ska använda.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk

Um, ganska enkelt när man kommer på tricket.
Generellt lösnings metos för problem av typen 504:
- Dela upp dina hastigheter i x/y komposanter.
- Försök att beräkna tiden för när objekter slå ned i marken. Använd y-kompomposanten och gravitationen. Formel ???
- När du vet tiden kan du beräkna hur långt man kommer med X-komposanten.

Har du grejar 504:an så ser du att liknande metod kan användas på 503:an.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Skulle behöva hjälp med dom här två talen:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/tal2.JPG

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/tal1.JPG

Det jag främst vill veta är villka formler jag ska använda.

På 503, utgå från att om du har V_0 med vinkeln Q = 56 grader så har du:

(1) V_0X = V_0 * cos(Q)
(2) V_OY = V_0 * sin(Q)

(1) Ger då att V_X = V_0X så S_x = V_0*cos(Q)*t
(2) Ger då att V_Y = V_0*sin(Q) - gt ... vilket ger S_y = V_0*sin(Q)*t - gt^2/2 + S_0 där S_0 är utgångspunkten, säg att du har din "nollpunkt" som marken (bör ge lättast räkning) så är S_0 = 1.70

Det som är intressant i detta fall är när S_x = 10, för då tar bollen i vägg ... då kan du bestämma V genom att V = sqrt(V_x^2 + V_y^2).

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Ok, tack för hjälpen

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

hm, har ännu en uppgift här som jag inte kan få ordning på:
En ring är laddad med laddningen 4.3mC och har radien 4cm. Var på symmetriaxeln till ringen är E-fältet som starkast?

Permalänk
Medlem

Hej, har en fysik uppgift som jag inte klarar.

I helim-neonlasern uppstår laserstrålning med våglängden 632,8nm när neonatomer övergår från energinivån E5 = -0,144 aJ till nerginivån E3. Beräkna E3.

Svaret skall bli: -0,458 aJ

Permalänk
Medlem

Orkar inte riktigt göra beräkningarna och vet inte hur mycket en aJ är, men...

Energi som frisläpps: E = -hf = -hc/lamda

Alltså är det sant att E3 - (-0.144) = E <=> E3 = E - 0.144 = -hc/lamda - 0.144

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Har ett litet termodynamikproblem, som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

Vi har en ideal gas som ska undergå en cyklisk process (bild nedan). För varje steg ska man bestämma om de följade är positiva, negativa eller noll:
1) Arbetet som utförs på gasen. W
2) Energiinnehållet i gasen. dU
3) Värmen som tillförs gasen, Q.

Sen ska man se vad det totala arbetet som utförs är. Enligt definition är:

dU = Q + W
W = -P*dV
Vet inte om detta är relevant: U = N*f*.5*kT
N = antal partiklar, f = antal frihetsgrader, k = Bolzmanns, allt konstant, bara T som förändras.

dU = skillnaden i värmeinnehåll, samma med dV.

Som jag ser det är det så här:

__W dU Q
A - + +
B 0 + +
C + - -
tot + 0 -

EDIT: Har löst det... fyller i rätta svar om någon är intresserad

Visa signatur

Om vi inte gör bruk av nedskjutning på stället, kommer vi ingen vart. Det är bättre att utrota hundra oskyldiga än att låta en skyldig slippa undan. - Lenin (skulle gillat FRA & IPRED)

Permalänk

Hur räknar man ut formeln för harmonisk svängningsrörelse?
T = 2pi*sqrt(m/k)

Får det hela tiden till T = 2pi*(A/v)
Tror verkligen inte att man kan skriva om det därifrån. Det skulle väl i så fall innebära att: (A/v) = sqrt(m/k) vilket inte stämmer så det skulle vara trevligt om någon kan räkna/visa formeln.

Permalänk

Du menar nog "bevisa".

Antag att svängningsrörelsens amplitud är A, och dess vinkelhastighet är w. Elongationen y kan då tecknas y = A * sin(wt), detta ger hastigheten v = y' = wA * cos(wt) och accelerationen a = v' = -w^2A * sin(wt) = -w^2 * y. Kraften på objektet i rörelse kan alltså tecknas (enligt nån av Newtons lagar) F = ma = -mw^2y. Men enligt Hookes lag finns det en konstant k sådan att F = -ky. Jämför vi de olika uttrycken för F, ser vi att -mw^2y = -ky måste gälla. Förenkla, och använd att w = 2pi/T.

Permalänk

Labbrapport FyA

En kompis kastar en boll rakt upp i luften. Bollen är i luften 4,28 s

Vi gör en grov mätning på "utgångshastigheten". Kompisens kaströrelse är 1,5 m lång, och tar 0,15 s

1. Hur högt når bollen?
2. Med vilken hastighet kastades bollen iväg?
3. Ungefär hur stor acceleration fick bollen då den kastades iväg?

--------------------------------------------------------

Jag har fastnat... Blir fel hela tiden. Detta är det jag "kommit fram till"...

Utgångshastigheten (då bollen lämnar handen) borde vara:

V medel = delta S / delta T = 1,5 / 0,15 = 10 m/s

Tiden till toppen, då a = 0, måste väl vara 4,28 s / 2 = 2,14 s

Då har vi:

v0 = 10 m/s
v = 0 m/s
t = 2,14
a = g = -9,82 m/s^2

Sätter vi in detta i formeln v = v0 + at i syfte att kolla så att v0 stämmer blir det:

0 = v0 - 9,82*2,14
v0 = 21 m/s

Stämmer inte!

Klyddar till det som fan...

Snälla, skulle någon kunna hjälpa mig?

Visa signatur

MacBook

Permalänk

Du måste dela upp hastigheten i kompostanter. Det beskrevs några inlägg tidigare i denna tråd.

Edit: Missade att kastet var rakt upp.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eromerolod
Labbrapport FyA

En kompis kastar en boll rakt upp i luften. Bollen är i luften 4,28 s

Vi gör en grov mätning på "utgångshastigheten". Kompisens kaströrelse är 1,5 m lång, och tar 0,15 s

1. Hur högt når bollen?
2. Med vilken hastighet kastades bollen iväg?
3. Ungefär hur stor acceleration fick bollen då den kastades iväg?

Ok kan inte lova att jag har rätt så om det är galet får någon rätta mig.

1. ~22.5 m s=v0t+(at^2)/2 22.48=0+(9.82*2.14^2)/2
2. ~21 m/s v=v0+at 21.01=0+9.82*2.14
3. Efter det att bollen lämnat handen har den en konstant acceleration på 9.82m/s neråt

Permalänk
Hedersmedlem

räkna nr 2 först.....är nog enklast.
du måste nog göra antagantet att han utför kaströrelsen från 0m över marken till 1,5.... (där han släpper bollen)
om du antar att den träffar marken tar det INTE hälften av tiden för den att nå toppnivån....endast om han fångar bollen där han släppten den gäller det.
jag utgår ifrån att den landar på marken;

sök v.0 (precis som tidigare person skrivit)

s = v.medel*t = v.0*t + at^2/2

den rör sig sammanlagt 1,5m nedåt efter att han släpper den....
så:

-1.5 = v.0 - gt^2/2

sedan skulle jag använda mig av energiprincipen för höjden
sätta v.0^2/2 = gh

du har ju t0...
a * 0.15 = v.0

vad nu det ger för numeriska värden vet jag inte....orkar inte räkna

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med en liten uppgift. Uppgitfen kommer från en mattekurs men jag har problem med att få fram en integral av de värden jag fått så därför tyckte jag den passade bättre in i fysikhjälpen.

"A trough is filled with a liquid of density 840kg/m^3. The ends of the trough are equilateral triangles with sides 8 m long and vertex at the bottom. Find the hydrostatic force on one end of the trough"

Vet inte heller hur en trough ser ut.

//Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ett betongblock i form av en kub med sidan 0,50 m har upphettats till en temperatur av 80 grader celcius. Det svalnar 20 grader på 5,0 h. Hur stor medeleffekt har denna 'värmekälla' utvecklat medan den svalnade? Betongens densitet är 2,2 g/cm3 och dess specifika värmekapacitet är 1,01 kJ/(kg*K).

Tack

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pilloj
Ett betongblock i form av en kub med sidan 0,50 m har upphettats till en temperatur av 80 grader celcius. Det svalnar 20 grader på 5,0 h. Hur stor medeleffekt har denna 'värmekälla' utvecklat medan den svalnade? Betongens densitet är 2,2 g/cm3 och dess specifika värmekapacitet är 1,01 kJ/(kg*K).

Tack

P = E / t = delta_T * c * m / t = delta_T * c * p("rå", ej "pe" * V / t

utgå ifrån E = m * c * delta_T, när du räknar "små" avkylningar eller uppvärmningar

sedan får du effekten genom definitionen av effekt ( P = E /t)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/fysik.jpg
Jag har gjort a och b och fått rätt svar (a = 5.6 * 10^-9, b = 3.1 * 10^14) men det blir fel på c. Det jag har gjort är:

y = at^2 / 2 = 0.00486... m tan v = y / x v = 2.78 grader

Svaret är tydligen 5.4 grader.

Permalänk
Hedersmedlem

känner igen den där uppgiften från min gamla fysikbok på gymnasiet.....mkt möjligt att det är fel i facit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
P = E / t = delta_T * c * m / t = delta_T * c * p("rå", ej "pe" * V / t

utgå ifrån E = m * c * delta_T, när du räknar "små" avkylningar eller uppvärmningar

sedan får du effekten genom definitionen av effekt ( P = E /t)

Jaa, jag såg var det var jag gjorde fel nu. Tack så mycket!

Då har jag ett annat problem:

En bil A framförs med farten 90 km/h på en raksträcka. Plötsligt får bilens förare se en annan, stillastående bil B 75 m framför sig. Den sätter sig just i A:s färdriktning med en acceleration av 2 m/s2. En mötande bil omöjliggör omkörning, varför A:s förare bromsar i det ögonblick hon får se B. Vilken acceleration måste hon minst åstadkomma för att förhindra en kollision med B?

Svaret skall bli -2,2 m/s2.

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pilloj
Jaa, jag såg var det var jag gjorde fel nu. Tack så mycket!

Då har jag ett annat problem:

En bil A framförs med farten 90 km/h på en raksträcka. Plötsligt får bilens förare se en annan, stillastående bil B 75 m framför sig. Den sätter sig just i A:s färdriktning med en acceleration av 2 m/s2. En mötande bil omöjliggör omkörning, varför A:s förare bromsar i det ögonblick hon får se B. Vilken acceleration måste hon minst åstadkomma för att förhindra en kollision med B?

Svaret skall bli -2,2 m/s2.

Gjorde den uppgiften på sidan 28

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/fysik.jpg
Jag har gjort a och b och fått rätt svar (a = 5.6 * 10^-9, b = 3.1 * 10^14) men det blir fel på c. Det jag har gjort är:

y = at^2 / 2 = 0.00486... m tan v = y / x v = 2.78 grader

Svaret är tydligen 5.4 grader.

Den riktning du har räknat på är ju lutningen från den punkt där elektronen går in respektive ut ur magnetfältet. Vad du får göra är att använda formeln v_y=a*t, dvs v_y är hastigheten i y-riktning. Då får du elektronens hastighet i y-riktningen vid utgången från magnetfältet.

v_y=3,1*(10^14)*5,6*(10^-9)=1,736*10^6

Nu har du hastigheten i x-led respektive y-led.
Det gäller att tan(v)=v_y/v_x => v=arctan(v_y/v_x)
Jag får det dock till 5,5° när jag räknar med alla siffror.

Permalänk
Medlem

http://member.webforum.nu/trexter/el.gif
Till en konstant spänning på 0,6V ansluts 3 resistorer enligt nedan. Vad visar voltmetern? Den har mycket hög inre resistens.

Enkelt fysikproblem, men jag har inget facit till uppigiften och är extremt tveksam till om jag räknat rätt. Får 1,245V. Skulle vara bra om någon kunde ge den någon minut...

edit: inga svar här inte...

Visa signatur

People tell me it's a sin - To know and feel too much within.
I still believe she was my twin, but I lost the ring.
She was born in spring, but I was born too late - Blame it on a simple twist of fate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trexter
http://member.webforum.nu/trexter/el.gif
Till en konstant spänning på 0,6V ansluts 3 resistorer enligt nedan. Vad visar voltmetern? Den har mycket hög inre resistens.

Enkelt fysikproblem, men jag har inget facit till uppigiften och är extremt tveksam till om jag räknat rätt. Får 1,245V. Skulle vara bra om någon kunde ge den någon minut...

Det totala motståndet på dom parallellkopplade motstånden blir 1/r = 1/7 + 1/3 => r = 2.1 ohm. Spänningsfallet över dom blir då 0.6*2.1/(2.1 + 8) = 0.125V.

Jag antar att du skrev decimalen på fel ställe, vore konstigt om man fick högre spänning över motstånden än vad som ligger över hela kretsen

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Medlem

Kalle trycker med en horisontell kraft F på en vagn med massan 125 kg så att den hålls stilla på ett lutande plan, se fig. Planet lutar 30 grader mot horisontalplanet.

1. Med hur stor kraft F trycker Kalle på vagnen?
2. Hur stor är normalkraften från planet?

Har förstått att man ska dela upp det i komposanter men det blir bara fel.

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som så här:

Lägg koordinatsystemet i backens lutning, positiv x riktining uppåt, och positiv y riktning pekar vinkelrät mot backen.

Då blir F:s komposant i x-riktning F/cos(30 grader). Och tyngdkraften på klossen blir, m*g*cos(60 grader) fast i negativ x-riktning.

Ställer upp en kraftekv.

F/cos(60 grader) - m*g*cos(60 grader) = 0, ty klossen ligger still. (Antar att planet är glatt eftersom du inte nämde någon friktionskoefficient.)

Lösning för F ger ca 531 Newton.

På samma sätt i y-riktning blir tyngdkraftens komposant m*g*sin(60 grader) och kraftekv. blir:
N-m*g*sin(60 grader) = 0, vilket ger N = 1061 Newton.

Reservation fär eventuella fel, men tankesättet är rätt.

Permalänk
Medlem

Sven cyklar 32 km på 1 h och 25 minuter, hur fort har han då cyklat ?

Permalänk

1 h 25 minuter är 1 + 25/60 = 17/12 h, Sven har alltså cyklat i 32/(17/12) km/h.

Permalänk
Medlem

Hej..

Jag har en mekaniklabb imorgon där jag ska bestämma g. (g = 9.81m/s^2)

Som hjälp har jag en glidbana som nästan inte har någon friktion och tidtagninsgutrustning. Tidtagningsutrustningen består av sensorer som startar tiden då något åker förbi den fösta och stannar tiden då något åker förbi den andra. Kan max ta 3 tider.

Någon som har nån aning hur jag ska bära mig åt?

Permalänk
Medlem

Håller på att öva inför ett fysikprov och har fastnat på en uppgift:

Jag ska bestämma hur stor del av en träkloss lägesenergi som övergår till rörelseenergi när jag låter den färdas nedför ett lutande plan. De hjälpmedel jag har är ett stoppur och en linjal.

Vilket är det lättaste sättet att beräkna detta och vad behöver jag mäta för att kunna utföra beräkningarna?

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496