Permalänk
Medlem

P4C800 Deluxe: System Failed CPU Test

En vacker kväll skulle jag skriva några anteckningar då min kära dator helt plöttsligt hänger sig.. jag rebootar för att komma igång igen. men inget händer, förutom moderkortets POST voice som säger "System Failed CPU Test" vilket får mig att tro att det är processorn som är överhettad. Jag lägger mig i god tro om att datorn ska vara kall igen på morgonen, men ikke det nej. samma medelande. kommer inte in till BIOS ens och har ingen aning om vad felet kan vara.

Någon som har samma problem eller vet hur man ska lösa detta?

Visa signatur

[CPU: Intel P4 Prescott 2,8MHz][MoBo: ASUS P4C800 E-Deluxe][MEM: Kingston 512 DDR][GFX: Club 3D Radeon 9600 Pro 128mb]

Permalänk
Permalänk
Medlem

inte samma sak min dator startar inte pga detta ljudet..

Visa signatur

[CPU: Intel P4 Prescott 2,8MHz][MoBo: ASUS P4C800 E-Deluxe][MEM: Kingston 512 DDR][GFX: Club 3D Radeon 9600 Pro 128mb]

Permalänk

clear cmos :
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=230909

hjälper inte det, så prova ominstallera processor och kylare + minnen.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Hjälpsam

Om inte det funkar så gissar jag på att moderkortet har fått sig en kyss av ena eller andra anledningen, det är väldigt sällan en processor dör utan anledning...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
clear cmos :
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=230909

hjälper inte det, så prova ominstallera processor och kylare + minnen.

har redan testat det. funkade inte. den är död som en sten.
har ingen annan dator att testa på dessutom har jag inte större lust att pilla med delar utan jordningsarmband eller vad det heter.
eftersom att garantin på komponenterna går ut då. den är bara 2 månader gammal så.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Jordningsarmband är enligt min åsikt överskattat. Jag har byggt och pillat med datorer i över 10 år och har inte dödat en enda komponent pga statisk elektriceitet. Nätagget är kompplat med resten av datorn, chassi mm, så om du har samma laddning som nätagges hölje så kan du inte skada komponenterna med statis elektriceitet. Dra ur sladden ur datorn och håll ena handen så mycket som möjligt på nätagget eller olackad del av chassit så mycket som möjligt när du jobbar, och låt bli att talla på kretsar eller "nakna" komponenter så skall det inte vara nån fara.

Oroa dig inte för garantin, du var tillräckligt jordad när du pillade med det, så bara du inte gjort någon fysisk åverkan, böjt eller brutit något så gäller den fortfarande.

hur skall du annars kunna skicka moderkortet på RMA (få det utbytt) om du inte får lov att montera ev det... Eller om du köpte datorn färdigmonterad så gäller fortfarande garantin, då bör du låta bli att pilla isär den och skicka tillbaks hela högen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

jag har samma problem med ett http://se.asus.com/products/mb/socket478/p4p800-d/overview.ht...

Jag bytta minne i burken och den börjar tjuta som tusan! provade byta tillbaka och då tjuter den om minnena istället !
och grafik kortet vägrar oxå! de visar bara no signal! och byter färger lite då och då på skärmen! kan de va nåt med asus korten? eller har vi bara lyckats med nåt som ingen annan gör?

Visa signatur

hmm aj hävv ölått ovf probläms med maj compjuter

Permalänk
Medlem

jag fick nyss tillbaks min dator.. efter 1 månad vill säga.

de har bytt mitt kort mot ett E-Deluxe...
så antagligen är det nått fel med just deluxe korten.
gick på garantin dock så skicka tillbaks moderkortet för det är inget fel på något annat.
nu funkar burken som aldrig förr

något som kan läggas till är att jag aldrig rört kortet själv.

Visa signatur