Permalänk
Medlem

Gänga på distansskruvar

Nån som vet gängtypen på de mässingsfärgade distanserna till moderkortet. Tänkte bygga ett chassi och behöver således göra hål för att placera distanserna i eller är det nån som har en bättre idé?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är UNC 4-40, så står det i alla fall i elfakatalogen.

EDIT: Art.nr 48-540-06, tror att det är 48-774-03 som används i min dator

EDIT igen: I min 2 år gamla katalog står det 4-40 men på elfas hemsida står det ju UNC 6-32, dom har ju ändrat satsen.

Visa signatur

Grabbar med hjärna kör bil med stjärna

Permalänk
Medlem

Jag slaktade ett chassi och tog "moderkortsplattan" som jag sen satte fast med egna hål. Alternativ lösning bara...

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Det är samma gänga som standard chassiskruvar, de med sexkant och stjärnmejsel huvud. Ganska säker på att det inte är en "M" gänga utan är tumbaserad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar vara någon form av UNC gänga... vanligtvis är det samma som vanliga chassiskruv, dvs de som även används till hårddiskar.

Är det inte UNC 6-32 så är det antagligen M3, dvs samma gänga som det är på optiskaska enheter och diskettstationer.

Träffade på en rätt udda sak ett ett chassi. Det var UNC-gäng i moderkortsplåten... men moderkortet sattes fast med M3 i distanserna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Distanserna för moderkortsplåten passar i skruvhålen på hårddiskarna. Iaf på mitt chassi.

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk
Medlem

jag har både och...

distanser för de vanliga PC-skruvarna med grovgänga och distanser för de med fingänga

jag använder de för fingänga i serverlådan för där används de även till att fästa instickningskort (konstig standard)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

oki tack för svaren, ska vi se vad det blir av det