Uppgradering Intel VS AMD (Även moderkort och minnen)

Permalänk
Medlem

Uppgradering Intel VS AMD (Även moderkort och minnen)

Har tänkt att uppgradera burken lite och det lutar åt nytt moderkort / processor / minnen..

Har lite funderingar på om Intel eller AMD är det bästa valet, gärna pris vs prestanda.. Vill försöka få ut så mycket som möjligt till rimlig peng.. Alltså inte det värsta på marknaden utan som sagt till något man har råd med men så bra som möjligt..

Vilket konfiguration skulle ni rekka? Vilka minnen? Vilket moderkort osv. Hade tänkt mig 2x512mb av något slag.. Jag vet att ni sitter på en massa benchmarks och annan fakta så bomba mig med en bra variant av moderkort / minnen / processor fast med MOTIVERING varför ni tycker att just detta är bra..

(Sitter sen innan på ett X800 XT AGP och det är väl det enda som jag är nöjd med just nu, förutom burken och alla tysta komponenter som installerats)..

Edit: Vill kunna spela senaste spelen samt inte ha någon flaskhals mellan de olika komponenterna.. (Datorn jag har idag består av en P4 2.8ghz HT, HP D530 moderkort (kasst jag vet), 4x256Mb DDR PC2700 minnen, Gigabyte X800 XT 256Mb grafikkort samt 1,6Tb hårddisk)

Visa signatur

Cogito Ergo Sum

Permalänk
Medlem

Socket 939 system, sedan valfri AMD, en 3200+ skulle nog fungera

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz(Newcastle) | ASUS A8V Deluxe | Western Digital Caviar 80GB |Leadtek GeForce 6800GT 256MB | 1024MB PC3200 Corsair VS |

Permalänk
Medlem

hur står sig den processorn mot den jag har i dagsläget..

Intel Pentium 4E Prescott 2.8GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket478

Edit: Hyperthread? 800mhz buss?

Visa signatur

Cogito Ergo Sum

Permalänk

Varför skall man välja en socket 939 framför en socket 754? Blir det skillnad i prestanda även om processorn är likadan?

Visa signatur

En stats odiskutabelt viktigaste naturresurs är dess befolkning.

Permalänk

939 har dual channel på minnena vilket ger lite mera skjuts...framtidssäkring - det är ju sockeln AMD kommer att fortsätta på ett tag nu, marginell prisskillnad samt det nästan viktigaste - .09 64or verkar klocka bättre och blir inte lika varma.

/J

Permalänk
Medlem

Om vi utgår från processor val.. så kan man ju enligt http://www.tomshardware.com/cpu/20041115/pentium4_570-11.html
se att P4 3.46ghz med lite snabbare minnen inte ligger långt efter..
jämför man dock priser på t ex datorbutiken.com så kostar ju

AMD Athlon64 FX-55 2600MHz/2.6GHz bulk/tray Socket939
7895:-

och

Intel Pentium 4 560 Prescott 3.6GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz bulk/tray Socket775
3885:-

vilket borde göra Intel processorn till ett bättre val? (Jag tänker inte överklocka iöverhuvudtaget utan vill ha maximal passform på komponenterna till en början)

Visa signatur

Cogito Ergo Sum

Permalänk

AMD ger ju ruggigt bra prestanda för små slantar om man kan tänka sig att överklocka, det är det jag ser som den stora fördelen med dem.

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av photon
Om vi utgår från processor val.. så kan man ju enligt http://www.tomshardware.com/cpu/20041115/pentium4_570-11.html
se att P4 3.46ghz med lite snabbare minnen inte ligger långt efter..
jämför man dock priser på t ex datorbutiken.com så kostar ju

AMD Athlon64 FX-55 2600MHz/2.6GHz bulk/tray Socket939
7895:-

och

Intel Pentium 4 560 Prescott 3.6GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz bulk/tray Socket775
3885:-

vilket borde göra Intel processorn till ett bättre val? (Jag tänker inte överklocka iöverhuvudtaget utan vill ha maximal passform på komponenterna till en början)

Vad ska du göra med en FX? :S

Passar utmärkt med en 3200+ eller 3500+, bättre prestanda än de flesta Intels

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz(Newcastle) | ASUS A8V Deluxe | Western Digital Caviar 80GB |Leadtek GeForce 6800GT 256MB | 1024MB PC3200 Corsair VS |

Permalänk
Medlem

AMD verkar ju helt klart mera prisvärd när jag tänker efter..

vilket moderkort är bra och klarar snabbast minnen.. DDR2? samt har AGP plats då det känns lite jobbigt att byta ut graffekortet..

Visa signatur

Cogito Ergo Sum

Permalänk

MSI:s K8N för Nforce 3, eller Abit AV8 3rd eye med VIA skulle jag kika på.
Egentligen är det nog mera skillnader på features som avgör vad man väljer.

Nforce eller VIA verkar vara mera upp till vad och vem som testar - mitt moderkort verkar klocka bra, och med en 3000 överklockat blir det rätt bra pris/prestanda.

DDR är det som gäller, Anandtech har spaltmeter med tester och recensioner, TCCD-baserade stickor, eller Crucials Ballistix är det som gäller.

/J

Permalänk
Medlem

Det är lite skilland i pris på S754 och S939 om man tittar på cache minnet, jag har en 3200+ clawhammer S754 med 1MB cache den kostar 1640 på shg.biz, samma 939 kostar 1700 men har bara 512cache och min är på 0.09micron, prestandaskillnaderna är så små att man får iaf för tillfället mer för pengarna om m an köper S754, ADM64 i allmänhet clockar sämre än t.ex. XP CPUs m.m. klart har du tänkta ha samma i kanske 3år så tjänar du möjligen lite på en 939 men troligen inte mycket då heller och om 3år har man ingen aning om hur markanden ser ut så att tänka för mycket framåt är ganska värdelöst när det kommer till datorer..

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood