Muskampen 2025: Segraren korad!

Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk

Försök med två flugor i en smäll:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Hej..

Jag har en mekaniklabb imorgon där jag ska bestämma g. (g = 9.81m/s^2)

Som hjälp har jag en glidbana som nästan inte har någon friktion och tidtagninsgutrustning. Tidtagningsutrustningen består av sensorer som startar tiden då något åker förbi den fösta och stannar tiden då något åker förbi den andra. Kan max ta 3 tider.

Någon som har nån aning hur jag ska bära mig åt?

Förmodligen har labben redan börjat men bättre sent än aldrig.

Då får med hjälp av ina sensorer mäta tiden att glida en given sträcka. Sedan kan du med antagandet att det är linjär acceleration uppskatta dem.
När Accelelerationen är bestäm så är det bara att ställa upp en kraftfämvikt med mg, ma, och normalkraften. Lite bökande med sin/cos och lös sedan ut g.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Håller på att öva inför ett fysikprov och har fastnat på en uppgift:

Jag ska bestämma hur stor del av en träkloss lägesenergi som övergår till rörelseenergi när jag låter den färdas nedför ett lutande plan. De hjälpmedel jag har är ett stoppur och en linjal.

Vilket är det lättaste sättet att beräkna detta och vad behöver jag mäta för att kunna utföra beräkningarna?

Det du vill bestämma är alltså hastigheten vi din mätpunkt.
Enklast är om du på samma sätt som vlad mäter tiden att glida från stillastådende vid pkt A till pkt B. Sedan kan hastigheten uttryckas som funktion av Accelerationen och tid med samma antagande som vlad måste göra.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Håller på att öva inför ett fysikprov och har fastnat på en uppgift:

Jag ska bestämma hur stor del av en träkloss lägesenergi som övergår till rörelseenergi när jag låter den färdas nedför ett lutande plan. De hjälpmedel jag har är ett stoppur och en linjal.

Vilket är det lättaste sättet att beräkna detta och vad behöver jag mäta för att kunna utföra beräkningarna?

k = hur stor del av E.P som övergår i E.k

k*E.p = E.k
k = E.k/E.p

k = v^2/2gh

g är känd & h kan du mäta

v^2 kan du lösa ut m.h.a. stoppuret

tänk på att v är å när den färdats FÄRDIGT...inte mitt i

t.ex:

s = at^2/2 kan du kanske köra p

t mäter du, likaså s,
får fram a

v = a*t <==> v = 2*s/t

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soffpotatisen
Jag ska göra ett arbete som handlar om verktygen hammaren. Problemet är att jag inte hittar särskilt mkt fakta/historia om den när jag googlar, nån som kan hjälpa mig?

Vad har detta med fysik att göra, om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Örjan kastar en boll med hastigheten 15m/s rakt uppåt. När bollen lämnar handen är den 1,8 M över marken. Positiv riktning uppåt.

Vilken hastighet har bollen efter 1,2 s?

Då tänkte jag använda v=v0 + at
V=v0 + 9,8 * 1,2

Frågan är hur man får v0? Det kan ju inte vara 0m/s?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

15 m/s?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Örjan kastar en boll med hastigheten 15m/s rakt uppåt. När bollen lämnar handen är den 1,8 M över marken. Positiv riktning uppåt.

Vilken hastighet har bollen efter 1,2 s?

Då tänkte jag använda v=v0 + at
V=v0 + 9,8 * 1,2

Frågan är hur man får v0? Det kan ju inte vara 0m/s?

V= v0 - 9.81*1.2 eftersom positiv riktning är uppåt och bollen accelererar neråt pga tyngdaccelerationen som är 9.81. v0 är utgångshastigheten, dvs 15m/s.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
V= v0 - 9.81*1.2 eftersom positiv riktning är uppåt och bollen accelererar neråt pga av tyngdaccelerationen som är 9.81. v0 är utgångshastigheten, dvs 15m/s.

Svaret skall bli 3,2 m/s

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Svaret skall bli 3,2 m/s

Ja? Du fick inte rätt svar eller vad menar du?
15 - 9,81*1,2 = 3,228
enligt tidigare nämnd formel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Ja? Du fick inte rätt svar eller vad menar du?
15 - 9,81*1,2 = 3,228
enligt tidigare nämnd formel

Oh, jag använde + istället :). Vilket dumt misstag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har lyckats skaffa mig följande problem:

Jag ska bestämma smältvärmen för is. Men problemet är att jag inte vet vilken formel jag ska använda mig av. Utrustningen jag har är termometer, termos, våg, is, vatten och vattnets värmekapacitet.

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harten
Har lyckats skaffa mig följande problem:

Jag ska bestämma smältvärmen för is. Men problemet är att jag inte vet vilken formel jag ska använda mig av. Utrustningen jag har är termometer, termos, våg, is, vatten och vattnets värmekapacitet.

Om vi räknar bort energiförluster till omgivningen (antagligen det termosen är till för) kan du hälla vatten i termosen och mäta dess temperatur. Sen lägger du i isbiten och jämför temperaturen innan den las i och efter att den smält. Väg och temperaturmät isbiten innan. Nu vet du hur mycket is som blev vatten och hur mycket energi det gick åt (vattnets temperaturskillnad).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag håller på med diabolo

Och när man är ute, så kan man kasta dom en liten bit uppåt (uppskattnignsvis ~15 meter), och jag som är lite nyfiken av mig, undrar givetvis huuuur högt den har flygit.

Luftmotsåtndet är väl ganska ovidkommande då den är rund...
Men, följande vet jag, diabolon väger 250 gram, och tiden för flygturen är 4 sekunder, ingen flrflyttning i sidled.

Hur högt måste den lfyga för att hålla sig i luften i fyra sekunder?

Permalänk
Medlem

Om vi tittar på tiden från att du skjuter den uppåt till då den når sin maxhöjd, så tar detta 2 sekunder. Accelerationen den kommer känna är ungefär -10 m/s² (oberoende av vikt). Sluthastighet vid toppen är 0 m/s. Då så...

v = v0 + at <=> v0 = v - at = 0 - (-10)2 = 20 m/s

Alltså, ursprungshastigheten av prylen är uppskattningsvis 20 m/s.

Enligt formel är v² = (v0)² + 2as, där s är sträckan som den färdas.
Omskrivning ger att: s = (v² - (v0)²)/2a = (0 - 20²)/(2*(-10)) = 20 m

Alltså ungefär 20 meter Jag tycker det låter lite väl bra högt. Säker på att den håller sig i luften i hela fyra sekunder?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Jag håller på med diabolo
http://www.henrys-online.de/images/Jonglier/diabt.gif
Och när man är ute, så kan man kasta dom en liten bit uppåt (uppskattnignsvis ~15 meter), och jag som är lite nyfiken av mig, undrar givetvis huuuur högt den har flygit.

Luftmotsåtndet är väl ganska ovidkommande då den är rund...
Men, följande vet jag, diabolon väger 250 gram, och tiden för flygturen är 4 sekunder, ingen flrflyttning i sidled.

Hur högt måste den lfyga för att hålla sig i luften i fyra sekunder?

Hur långt faller ett obet under frit fall i 2[s]?

a = 9.81 [m/s^2]
v = a*t
v = ds/dt =>
s = a*t^2/2
s(2) = 9.81*2^2/2 ~= 20m.

Är du verkligen säker på att luftfärden är 4[s]? Det är väldigt lång tid!

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Hur långt faller ett obet under frit fall i 2[s]?

a = 9.81 [m/s^2]
v = a*t
v = ds/dt =>
s = a*t^2/2
s(2) = 9.81*2^2/2 ~= 20m.

Är du verkligen säker på att luftfärden är 4[s]? Det är väldigt lång tid!

Det är uppmätt med tidtagarur, inget exakt.
Men ja, det är massor av tid, känns som jag skulle kunna ta en fika.

Permalänk
Medlem

Kan en tillräckligt kraftig FM-radiosignal orsaka fotoelektrisk effekt?

Visa signatur

Oscar

Permalänk

En FM-radiosignal är en elektromagnetiskstråling på frekvensen 88-108 MHz. Så i princip är det bara att kräma på. Men frekvensen är väldigt långvågig (ca 5m) i dessa sammanhäng, så det skall nog mycket till om det skall bli något.

Visa signatur

Permalänk

Ett väldigt simpelt problem(?) som gått mig på nerverna under kvällen, har nämligen prov nästa onsdag och tänkte vara ute i god tid för en gångs skull

En elektron accelereras över en spänning på 150V.
Hur stor blir elektronens Kinetiska energi?
Om, den rör sig med hastigheten 4.5*10^6 m/s från början?

Visa signatur

P4 3.0 ghz > 2 * 512 DDR 400mhz > Maxtor 250 gb > Radeon 9800 pro > Soundblaster Audigy 2 Platinum!

Sedan ett par renoveringsobjekt som ligger och skräpar ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddelino
Ett väldigt simpelt problem(?) som gått mig på nerverna under kvällen, har nämligen prov nästa onsdag och tänkte vara ute i god tid för en gångs skull

En elektron accelereras över en spänning på 150V.
Hur stor blir elektronens Kinetiska energi?
Om, den rör sig med hastigheten 4.5*10^6 m/s från början?

Av elektriska fältet får elektronen den kinetiska energin E(kin) = eU, där e är elektronladdningen. Sedan adderar du den kinetiska energi elektronen hade innan fältet, dvs E(kin-tot) = 0.5mv^2 + eU.

Visa signatur
Permalänk

så, 0.5 elektronens massa (?)_m_v^2 + 1.602*10^-34 (konstanten?) = Svaret?

Visa signatur

P4 3.0 ghz > 2 * 512 DDR 400mhz > Maxtor 250 gb > Radeon 9800 pro > Soundblaster Audigy 2 Platinum!

Permalänk
Medlem

Du glömde nog spänningen där. Som sagt, om jag inte fått det helt om bakfoten, så är det

E(kin) = 0.5mv^2 + eU som gäller, där v = "start"hastigheten, m = elektronmassan, e = elektronladdningen, U = spänningen

Visa signatur
Permalänk

jaha, givetvis, glömde att multiplicera in spänningen på en gång. tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej vänner!

Jag begriper inte riktigt meningen eller hur man räknar ut induktion med magnetiskt flöde. Någon pedagog som vill offra fem minuter av sitt liv för att rädda mitt?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Att använda Faradays formel är väl lätt? Det svåra är att räkna ut vilken riktning strömmen kommer röra sig i =p

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det svåra ligger inte i att använda en formel, utan att förstå vad sjutton man sysslar med!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Hmmm, fruktansvärt vad snabbt kunskaperna försvinner, men det är väl bara en beskrivning av fenomenet att en spole vill upprätthålla sitt magnetfält, och gör detta genom att inducera ström.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Fråga från FysikB :

En partikel utför en harmonisksvängning längs en rätlinje mellan två olika punkter vars av stånd är 16cm. Det tar 0.8s för partikeln att rör sig från det ena vändläget till de andra. Beräkna.

b) partikelns fart när den befinner sig 4 cm från vändläget

tackar på förhand !

Visa signatur

det blir inte roligare än såhär

Permalänk

Du kan beskriva partikelns position som
s = a*sin(w*t), där a är amplituden och w är 2*pi/(tiden för en period).
Om du deriverar s så kommer ds/dt = hastigheten.
Sedan är det bara att använda några vilkor som att s(o) = 8, v(0) = 0 osv för att bsetämma konstanterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den som kan hjälpa mig med det här innan söndag får en guldstjärna av mig.

Uppgiften:
Konstruera en tillståndsmaskin som går i sekvensen:
… S0, S3, S2, S1, S6, S3, S7, S0 … när insignalen A = 0
… S0, S2, S4, S6, S5, S7, S0 … när insignalen A = 1

Använd T-vippor. Tillståndsgrafen skall vara av typen Mealy.

Problemet är att det är två utgångar ur S3 när insignalen är 0 !!!
Har ingen aning om hur man ska göra då, har endast jobbat med en utgång per insignal.

Jag har gjort en bild på det hela som jag tror att man ska göra:

Men hur går man vidare!?

Självklart så ska man redovisa tillståndsgraf, tillståndstabell, transitionstabell, excitationstabell, samt logiska uttryck för nästa-tillståndslogiken. osv. Det är inga problem bara man kommer förbi det där med två utsignaler på en insignal...

MYCKET tacksam för all hjälp som man kan få

Permalänk

Det är väl bara att göra en sån där tabell över alla möjliga tillstånd och variabler
(x insignaler,q tillstånd, q' nytt tillstånd)
q2 q1 q0 x1 x0 | q2' q1' q0'

Det du behöver för att fixa problemet med två s3 verkar du ha kommit på redan (en extra variabel som håller reda på var du är)