Dagens underliga fråga:Finns det "snygga"/"Coola" PC-laptops!

Permalänk
Medlem

Citat ifrån Mikrodatorn.... "Mycket av käbblet mellan Mac- och pc-förespråkare är rent nonsens. Mycket är gamla fördomar som inte stämmer längre. Faktum kvarstår ändå: En bärbar pc ger mer för pengarna, framför allt prestanda. Mac är i de flesta fall långsammare."

Intressant att ni "vet" så mycket om Ferrarin, då ni säkerligen aldrig sett nån i verkligheten, än mindre provat nån......

Edit: Ni måste ju veta vilka datorerna var...
Testade datorer:
Billiga bärbara:
Apple Ibook G4 1,2 GHz
Fujitsu Siemens Lifebook S6120

Kraftfulla bärbara:
Apple Powerbook G4 1,5 GHz
Dell Inspiron 9100

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Citat ifrån Mikrodatorn.... "Mycket av käbblet mellan Mac- och pc-förespråkare är rent nonsens. Mycket är gamla fördomar som inte stämmer längre. Faktum kvarstår ändå: En bärbar pc ger mer för pengarna, framför allt prestanda. Mac är i de flesta fall långsammare."

Intressant att ni "vet" så mycket om Ferrarin, då ni säkerligen aldrig sett nån i verkligheten, än mindre provat nån......

läs vad jag skriver, om det där var riktat till mig?

Citat:

Min rumskamrat har den. Personligen avskyr jag att gå omkring med reklamprylar, även om det råkar vara reklam för ett dyrt bilmärke.

jag har prövat på den ganska länge med tanke på att jag ska köpa bärbar inom en snar framtid. I jämförelse med vad priset är så är den inte bra. Inte prisvärd.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jo, jag har läst vad skrivit. Men det som alltid när man olika åsikter, ingen vinner...
Det spelar ingen roll vad du tycker, eftersom jag är helnöjd med min Acer Ferrari 3200. Den uppfyller mina behov vad gäller spelandet och mitt surfande mm.
Sedan är det faktiskt en av få datorer som har så många usb 2 portar, bluetooth GB lan, wlan, slot in dvd brännare, 80Gb hårddisk osv... Sedan är min erfarenhet att Acer har bra kvalitet på sina produkter, vi använder dem på jobbet i alla möjliga konfigurationer.

Men men, jag vet att jag inte kan få dig på andra tankar, och hade väl heller inte tänkt det, utan jag värjde mig mest ifrån kommentarer om Ferrarin som jag anser vara ogrundade.......

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Permalänk
Medlem

Vad köpte du den för? Exakt summa, dvs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Ni måste ju veta vilka datorerna var...
Testade datorer:
Billiga bärbara:
Apple Ibook G4 1,2 GHz
Fujitsu Siemens Lifebook S6120

Kraftfulla bärbara:
Apple Powerbook G4 1,5 GHz
Dell Inspiron 9100

Mikrodatas tester är så enormt värdelösa så deras prestandatester på macarna kan du ju ta med några kilo salt.

Jag har testat ferrarin, har en kompis som har en. hemsk dator, snacka om att grilla sina ben om man har den i knät, fast iofs, man har den inte i knät för man måste ändå ha sladd för den, batteriet tar ju slut snabbare än ögat.
Sedan känns den mer som en dator för de som är gamers och vill ha en dator som ser lite plastig ut.

Slutsats:
Microdata är vinklad, precis som apples egna prestandatester mellan p4an och g5an osv. Sedan går det knappt att mäta prestanda mellan pc och mac. man kan mäta beräkningshastigheter däremot.
Ferrarin passar dig som vill ha en varm, röd, skrikande släpbar dator eller du som vill spela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Mikrodatas tester är så enormt värdelösa så deras prestandatester på macarna kan du ju ta med några kilo salt.

Jag har testat ferrarin, har en kompis som har en. hemsk dator, snacka om att grilla sina ben om man har den i knät, fast iofs, man har den inte i knät för man måste ändå ha sladd för den, batteriet tar ju slut snabbare än ögat.
Sedan känns den mer som en dator för de som är gamers och vill ha en dator som ser lite plastig ut.

Slutsats:
Microdata är vinklad, precis som apples egna prestandatester mellan p4an och g5an osv. Sedan går det knappt att mäta prestanda mellan pc och mac. man kan mäta beräkningshastigheter däremot.
Ferrarin passar dig som vill ha en varm, röd, skrikande släpbar dator eller du som vill spela.

Så sant som det är sagt, men jag tror inte Ferrarin är menad som "resebärbar", utan mera som en desktop replacement, dvs att man har den i strömuttag hela tiden och bara bär den i nödfall. Batteriet spelar i det fallet ingen avgörande roll, som i andra bärbara. Däremot ja, värmen på Ferrarin är hemsk. En bok imellan är ett måste.

(wow, en Pc-fantast (jag ) och en Mac-fantast (Sidde) på samma sida)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Batteriet tar slut efter ca: 2h. Helt ok enligt mig, eftersom jag ersätter min stationära dator. Jag behöver heller inte släpa runt den överallt, då jag gick ut gymnasiet -91.

Om Mikrodatorns tester är vinklade är jag lite mer tveksam till. De testade att komprimera filer, körde olika redigeringsprogram som från början var tänkta till Macen.
Men om du läser mitt inlägg ovan, så ser du att jag egentligen redan resignerat, vad gäller debatten Mac vs Pc, då jag aldrig kan vinna......
Mac är bäst......*lol*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Batteriet tar slut efter ca: 2h. Helt ok enligt mig, eftersom jag ersätter min stationära dator. Jag behöver heller inte släpa runt den överallt, då jag gick ut gymnasiet -91.

Om Mikrodatorns tester är vinklade är jag lite mer tveksam till. De testade att komprimera filer, körde olika redigeringsprogram som från början var tänkta till Macen.
Men om du läser mitt inlägg ovan, så ser du att jag egentligen redan resignerat, vad gäller debatten Mac vs Pc, då jag aldrig kan vinna......
Mac är bäst......*lol*

Du svarade aldrig på min fråga

Citat:

Vad köpte du den för? Exakt summa, dvs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en "Hem-pc" så vet jag inte riktigt vad den kostade. Upphandlingen skedde i september och leveransen i november. Avdrag på lönen sker med 535:-/mån i 3 år. Notera att det är brutto. Vilket skulle betyda att vi gett 18900:- för den. Men eftersom det är brutto, så talar vi i mitt fall om nästan halva priset....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mac är bäst......*lol*

2h är helt ok för din del?
Jämnför det med de nästan 6 timmarna du får med ibooken.
Det är ju knappt du kan se en hel film på tex tåg eller buss under längre resor om det skulle saknas vägguttag.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Det duger för mig gott o väl. Jag har nästan alltid nätet inkopplad. För mig är den en ersättare av min gamla stationära dator, som min son fått istället.

Sedan är jag inte det minsta intresserad av en slö ibook. Skulle jag mot all förmodan slå till nån gång på en bärbar Mac, så blir det väl en Powerbook.

Jag skulle känna mig mycket obekväm på en buss/tåg om jag satt och tittade på nån film, en del av mina medpassagerare skulle nog glo ögonen av sig. Buss har jag inte åkt sedan jag fick körkort, 1989.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det duger för mig gott o väl. Jag har nästan alltid nätet inkopplad. För mig är den en ersättare av min gamla stationära dator, som min son fått istället.

Sedan är jag inte det minsta intresserad av en slö ibook. Skulle jag mot all förmodan slå till nån gång på en bärbar Mac, så blir det väl en Powerbook.

Jag skulle känna mig mycket obekväm på en buss/tåg om jag satt och tittade på nån film, en del av mina medpassagerare skulle nog glo ögonen av sig. Buss har jag inte åkt sedan jag fick körkort, 1989.......

Haha, Ferarrin är perfekt för dig.

Själv skulle jag välja mac utan att tveka.

Visa signatur

Powerbook 15", 80gig och bakgrundsbelyst tangentbord *porr*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av satania
Haha, Ferarrin är perfekt för dig.

Själv skulle jag välja mac utan att tveka.

Att du ens kan rekommendera Ferrarin, den säljer ju på okunskap. Det är ingen vettig mobilprocessor i den och den lever om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att du ens kan rekommendera Ferrarin, den säljer ju på okunskap. Det är ingen vettig mobilprocessor i den och den lever om.

tänk på att vissa inte behöver strömsnåla processorer i sina bärbara för att de, som tidigare sagt, ska ha den inkopplade hela tiden. Värmen som den utvecklar är ju en annan historia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Utifrån hans inlägg verkar han inte inse (utnyttja) möjligheterna med en riktig bärbar dator, därför skrev jag så. Förstår inte att någon som vill ha bärbart köper AMD-processor, speciellt om den kostar över 15.000kr.

Visa signatur

Powerbook 15", 80gig och bakgrundsbelyst tangentbord *porr*

Permalänk
Medlem

men att ni orkar... Ni sabbar ju tråden totalt med erat helt dötråkiga snack om reklamdatorn. Boooooooring!

Jag är en rätt inbiten PC användare men jag har börjat gilla mac'arna mer och mer och jag tror att en mac är både mer status ( ang. det där med att slita upp den på ett café status prylen ) och rätt lättanvänd. Min röst faller på en iBook G4 12". (tänkte själv köpa en typ nästa månad )

Jag tror att hon lär sig datorn rätt snabbt och "felen" som kommer att komma . Sen på program fronten är det väl egentligen bara viktigt att det finns programen hon kommer att använda. Få tag i dom är ju nog samma svårighetsgrad som på en PC lr? men jag kan ha fel... men du verkar ju iofs rätt bestämd när du säger att ingen du känner kan mac och osv... PC'n är ju rätt mycket dyrare om du ska ha en snabb en med stil. Du kommer ju inte undan med 11k där inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
2h är helt ok för din del?
Jämnför det med de nästan 6 timmarna du får med ibooken.
Det är ju knappt du kan se en hel film på tex tåg eller buss under längre resor om det skulle saknas vägguttag.

Iofs så kan man glömma de där 6 timmarna. Min iBook klarar väl 3,5 timmar om jag använder den aktivt (chattar, surfar, lyssnar på musik etc.). Men ivf. är det mycket mer än Ferrarin

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Iofs så kan man glömma de där 6 timmarna. Min iBook klarar väl 3,5 timmar om jag använder den aktivt (chattar, surfar, lyssnar på musik etc.). Men ivf. är det mycket mer än Ferrarin

har du gammalt batteri? Min PB hade ungefär 3.5 timmar vid användade som du för ett år sedan, nu är mitt batteri lite sämre dock så ca 3timmar får jag ut nu. eller strax över 2timmar filmtittande. iBooken ska ha bättre batteritid än PB'n.

Permalänk
Medlem

Kevlar: Kör du med flashblock på din webbläsare kommer du kanske få längre batteritid eftersom flashannonser drar 100% CPU av någon skum anledning.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barenfeld
Snygga pc-datorer:
Asus w1 serie:
http://se.asus.com/products/notebook/w1series/w1_index.htm

Toshiba Qosmio
http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG...

Sen tilltalar faktiskt HP Pavilion dv1000-serien mig rejält.

Fast som sagt ingen av dem ser bättre ut än en Powerbook. Sedan hae Powerbook:en något så praktiskt som bakgrundsbelysta tangenter! Varför har inga pc-laptops det?

Toshiban var otroligt ful tycker jag.

Back to topic...
Låt henne köpa en MAC om hon vill det.

Visa signatur

Äger diverse saker ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

har du gammalt batteri? Min PB hade ungefär 3.5 timmar vid användade som du för ett år sedan, nu är mitt batteri lite sämre dock så ca 3timmar får jag ut nu. eller strax över 2timmar filmtittande. iBooken ska ha bättre batteritid än PB'n.

Datorn köptes ny i november 04. Drar det trådlösa nätverket mer batteri? Hmm...

xerent; Får testa det, tack.

Hur länge bör en iBook räcka? Kan det vara fel på batteriet trots att det är så nytt? :/ Trodde min tid var helt normal.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Datorn köptes ny i november 04. Drar det trådlösa nätverket mer batteri? Hmm...

xerent; Får testa det, tack.

Hur länge bör en iBook räcka? Kan det vara fel på batteriet trots att det är så nytt? :/ Trodde min tid var helt normal.

Wlan drar batteri ja, även bluetooth. Men om du har wlan igång, spelar musik och surfar på vissa tyngre sidor är 3,5timmar normalt antagligen. tänk på att om du drar ner brightnessen och volymen kan du spara MASSA batteri. Framförallt brightnessen.

Permalänk
Medlem

Okey, då är det nog inget konstigt. Får försöka komma ihåg att stänga av bluetoothen också, glömmer den ibland (har BT-tangentbord vid skrivbordet)

Visa signatur