Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

42" plasma för 14990:-

Halloj....

Idag kom ett raklamblad från Elgiganten i vilken dem ska sälja, med start på annandagen, deras Hyundai 42" plasma för 14990:-

Har försökt att hitta info om den på internet men inte hittat nåt bra.

Vad gäller upplösningen och kontrasten så är den ok, men kan inte se om den har HDTV.

Någon som vet något om denna plasma, art. namnet är: HYUNDAI HPT 4250

Någon som har köpt en Hyundai plasma tidigare? Några erfarenheter?

Tack på förhand

Och god jul

Permalänk
Medlem

gå dit och fråga.. troligen inte det låter lite väl billigt och man får ju vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

Du får en riktig bra bildrörstv för 15000, ger bättre bild än plasman. Men vill du en platt billig tv så är det nog bra alternativ om man är inte så kinkig med kvaliten.

Permalänk
Medlem

jag har köpt en sån för ett tag sen men den sög så vi lämnade tillbaka den för bilden är mörk och sen är det dålig bild så köp inte den säger jag bara.men om du ska köpa den så ha en står bil för mn får inte luta den mer än 15 grader

God jul

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

vad händer om man lutar den mer än 15 grader?

Permalänk
Medlem

"Jeg er veldig fornøyd til prisen må jeg si, en fordel er at den har det meste av innganger... Jeg har koblet til Scart(RGB eller Composite, begge støttes), Component (Både progressiv og Interlaced), S-Video, lyd etc... Den trenger å stilles inn med en Referanse DVD for å få optimalt bilde, jeg bruker Digital Video Essentials (DVE), og det er viktig !!!!! Før/etter resultatene er store. Bildet er helt greit, til en WVGA plasma å være, og jeg syns det er helt topp med en god DVD spiller på 3-4 meters avstand. Litt graderinger er det jo, med jeg merker ikke noe lag eller hakking når signalene er gode. TV tuneren(e) i TV'en er helt grei, men det blir klarere med en digital tuner tilkoblet med Scart RGB. De innebygde høytalerne duger helt greit til TV titting, det er jo litt deilig å slippe å fyre opp hele hjemmekinoen for å se på Robinson... Det funker veldig bra å spille Doom i 800x600 oppløsning, og den skalerer fint opp til 1280x1024, men oppfører seg litt rart i noen oppløsninger... Jeg bruker DVI inngangen til data, men skal prøve VGA for å se om jeg får den til å støtte 852x480 oppløsning som vil gi riktigere bilde ved avspilling av film fra pc'en. Ellers bruker jeg den til xbox også, funker som f... Kort fortalt er jeg veldig fornøyd, mulig jeg kjøper noe med bedre fargeoppløsning om noen år når det blir tilgjengelig for dødlige lommebøker. Men den funker meget bra til daglig bruk for folk som ikke irriterer seg til døde over litt gradinger. Jeg byttet fra DLP prosjektor til plasma, og kan bare si at stillheten til en plasma er gull verd, vifte suset fra prosjektoren ødela mye mer for filmopplevelsen enn litt graderinger i fargene på plasmaen gjør !"

På norska men ändå....

Specs på engelska:
http://www.marconidigital.com/product_info.php?products_id=11...

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

om man lutar den mer än 15 grader så går bildröret ihop med något och går i sönder. det suger med plasma tv hårt men inte på lcd konstigt

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Köp inte Plasma. Satsa på LCD istället. Mycket bättre teknik och snabbare. Om du hade tänkt att lira konsol framför den kan du glömma det. Ghostings hela tiden med de flesta tv-skärmar.
Det kanske finns några undantag. Men de som jag har sett duger inte att spela på. Det kommer dessutom en ny teknik om något år. Där istället för samma information ska sändas från pixel 1 till den sista (responstid) så kommer alla pixlar få samma information samtidigt. Det finns inget konkret ute ännu. Men det kommer rykten från både Sony och Panasonic så någonting är helt klart i görningen. Men om detta stämmer så skulle man nog dumpa CRT skärmen direkt så fort den kommit ut och alla barnsjukdomar är över.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

HDTV har den definitivt inte stöd för.
Du får pynta upp en sisådär 40k för att få en plasma med riktigt HDTV-stöd (dvs 1280x720 eller 1920x1080-upplösning)

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

En Philips 42" plasma på dustin.se kostar 15995 plus moms

Jag är rätt säker på att den har hdtv...

http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF/P/5010076079.pdf

Permalänk
Medlem

mmm men sen kommer också momsen på dustin som knullar plånboken hårt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit :

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Herregud säger jag bara.

Läs på Prisjakt.nu för mer kunskap och ordentlig kunskap. Ger inte så mycket för det som skrevits i denna tråd faktiskt.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Herregud säger jag bara.

Läs på Prisjakt.nu för mer kunskap och ordentlig kunskap. Ger inte så mycket för det som skrevits i denna tråd faktiskt.

Därför det blev en edit för mitt svar, jag förstår inte varför man pratar sådant här inne på detta forum? Enheldel här inne verkar inte ha någon alls aning om Plasma tekniken inom HTDV, Lågupplösta, etc etc... Bara tråkigt att se att så många skriver om något som dem inte ens kan något om. "Plasma suger, LCD äger" osv, hur kan man påstå det? Jag är iaf chockad av jag läst inom denna tråd.

Sedan vill jag bara säga till dig "hakan78", då kan inte ha sett mycket du. Ta och titta upp Panasonics nya PW7:a, det är en lågupplöst Plasma som har den bästa bildkvaliten på marknaden, och när den är lågupplöst så har den närmare skalningssteg till DVD-Material som sedan ger bättre bild jämnfört med PW7högupplösta versionen.. HDTV är inget att skaffa idag, varför skriver jag enns detta.... Suck, gå till prisjakt och ta och läs in lite kunskap.

Edit : har en PW7:a sjäv, och är totalt amazed utöver bildkvaliten, det är en total crt-killer. Sedan så tappar man bara 10% i bildkvalitet på en lågupplöst jämnfört mot en högupplöst panel..

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
FEvE
Helt rätt

Här har ni.

http://neasia.nikkeibp.com/image2/nea0411_TF1fig1.jpg

Crt tv??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Crt tv??

ja en vanlig tv

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av finkeln
En Philips 42" plasma på dustin.se kostar 15995 plus moms

Jag är rätt säker på att den har hdtv...

http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF/P/5010076079.pdf

Värt att notera så har den inte TV-tuner.

Permalänk

Feve verkar veta vad han snackar om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Därför det blev en edit för mitt svar, jag förstår inte varför man pratar sådant här inne på detta forum? Enheldel här inne verkar inte ha någon alls aning om Plasma tekniken inom HTDV, Lågupplösta, etc etc... Bara tråkigt att se att så många skriver om något som dem inte ens kan något om. "Plasma suger, LCD äger" osv, hur kan man påstå det? Jag är iaf chockad av jag läst inom denna tråd.

Sedan vill jag bara säga till dig "hakan78", då kan inte ha sett mycket du. Ta och titta upp Panasonics nya PW7:a, det är en lågupplöst Plasma som har den bästa bildkvaliten på marknaden, och när den är lågupplöst så har den närmare skalningssteg till DVD-Material som sedan ger bättre bild jämnfört med PW7högupplösta versionen.. HDTV är inget att skaffa idag, varför skriver jag enns detta.... Suck, gå till prisjakt och ta och läs in lite kunskap.

Edit : har en PW7:a sjäv, och är totalt amazed utöver bildkvaliten, det är en total crt-killer. Sedan så tappar man bara 10% i bildkvalitet på en lågupplöst jämnfört mot en högupplöst panel..

På sätt och vis håller jag med dej. Plasma TV ser mer ut som CRT tv. LCD TV ser "syntetisk" ut (bilden snackar jag om). Jag skulle faktiskt föredra Plasma före LCD om jag skall ha den till filmtittande.

Men det jag inte håller med om är att HDTV inte skall vara intressant. Börjar inte vissa parabolkanaler sändas i HDTV nästa år? År 2006/7 börjar svenska kanaler sändas i HDTV. Skall man köpa en plasma nu så är det väl lika bra att ha stöd för detta?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Även om HDTV-upplösningar inte är aktuellt för dom flesta köpare av storbild i dagsläget så tycker jag att man satsa på en sådan. Även om man inte har tillgång till HDTV 720p eller 1080i så finns det många dvdspelare som har uppskalning till HDTV-upplösningar. En sådan uppskalning från dagens dvdfilmer är ju "fuskHD", men bildkvaliteten blir ändå mycket bättre jämfört med en icke-uppskalad bild. Sen om ca 2 år när man kanske vill byta upp sig till en HD-DVD eller BluRay-spelare så kommer man nog ångra sig att man inte har en skärm/projektor med stöd för dom högre upplösningarna.

Permalänk

kan säga här i fyllan att philips har då inte hdtv, de e pioneer 43" plasma som har det, kostar inte så mkt bara 40k+...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
gå dit och fråga.. troligen inte det låter lite väl billigt och man får ju vad man betalar för.

Att fråga elgiganten om teknik eller TV är som att fråga Telia om bredband.

Permalänk
Medlem

LG's PY10 & PX12 har också HDTV stöd, har en PY10 själv & är väldigt nöjd med den. Så jag hade nog hellre sparat pengarna om jag var du & köpt en skärm med högra upplösning som har HDTV stöd, dom kommer börja test sända 2005 & VM 2006 (har jag för mig) ska sändas i HDTV.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Oj, här blir folk lite irriterade...

För undvika missförstånd och andra utsvävningar så frågar så här.

Jag är ute efter en budgetplasma, ä'r säker på att jag kommer ha den ett par år så därför vill jag ha hdtv. Vilken ska jag köpa? Enkelt... Den billigaste HDTV plasman idag?

Hur pass mkt mer måste man betala för en som har inbyggd digital-box, alt som extra tillbehör.

Jag är inte helt okunnig, men blir förvirrad när jag läser specen på en produkt där det står HDTV compatibility, 480i/p, 720p och 1080i. och sen säger folk att den inte har det?

Kan också förstå att kunniga tycker det ibland blir lite löjligt kring hausningen av hdtv, löpsedlar som säger "din nya plasma är oandvändbar om 1 år" och okunnigas skräck för allt som inte har hdtv.

Men som jag, som har tänkt att behålla den ett tag, då tycker jag personligen inte att det fel att satsa på en hdtv.

Vad gäller lcd så funkar det ju inte om man har tänkt att spela tv-spel på den, på tok för långsam.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Mjae alltså jag tycker du ska släppa det där med hdtv. Det kommer inte att hända än på ett bra tag. Däremot tycker jag att du ska sikta på en prisklass först och sedan kolla vad för alternativ du har.

Ska du lägga dig i en prisklass på 20-30 000 så finns det brutalt mycket att välja på i plasma- väg! Då får du bra bild och 42" medan för samma pris får endast en okay lcd på 30-32". Personligt tycker jag att lcd är betydligt sämre bildmässigt då bilderna tenderar att bli väldigt utspädd och dassig. Köp plasma och sedan köp till en bra tuner för 2-3000 är mitt förslag.

Även dlp-bakprojektionerna är numera grymt bra. Thomson Sceniums 50" tv är i betydligt bättre än många plasmor, kostar dock därefter också. Dock är den HDTV- förberedd.

Jag tycker egentligen att om du vill ha bra och fin bild och har gott om plats men en tight budget, skaffa en billig tv för just tv-tittande och sedan en projektor för filmen. Jag har gjort så nu, slängde ut min 44" tv och införskaffade en liten 28"tv istället tillsammans med en Sanyo Z2 och får nu 100" för film. Projjen är dessutom HDTV- förberedd. Detta för ett pris på lite under 15 000kr. Färgerna på dagens projektorer är mycket mäktiga och helt klart värt ett alternativ!

Permalänk
Medlem

Sagem Axiums 50" är den absolut bästa dlp bakprojjen upp till runt 37000.kr och då kommer Samsung 50' SP-50L7HX Som krossar allt just nu på marknaden. Den har dvi/hdmi/komponent/rgb och allt man kan önska sig för tillfället.

1. Samsung 50' SP-50L7HX
Pris: runt 37k
http://www.samsung.com/se/products/tv/dlptv/sp_50l7hx.asp

2. Sagem Axium
Pris: runt 25-26k
http://www.sagem.com/en/index.html

3. Thomson 50DLY644
Pris: runt 20-23k

Finns hur mycket information som helst här samt även bilder
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=70010

Man kan väl säga att Sagem/Samsung vinner över plasmor som kostar 10-20k mer. LCD vågar jag inte ens räkna in för tillfället

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Som vanligt i dessa frågor rekomenderar jag ärkenördarna på www.dvdforum.nu, de inte dessa killar kan inom detta ämne kan nog ingen

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Men altså, alla plasma med 480 linjer vertikal upplösning kan man ju bara glömma. 480 linjer räcker inte ens till dom 576 som PAL har vertiaklt.. Altså helt värdelöst.

Permalänk

I skrivande stund finns det inte en enda plasma under 50 tum som har äkta HDTV-upplösning .Dessutom är inte HDTV-standarden inte bestämd i europa än.Kan börja med att säga så här.Först och främst krävs det som tidigare nämnts 1280 i sidled eller mer och 720 eller mer i höjdled,har man inte det kommer inte all bildinformation visas.
Då till det som alla verkat ha missat när det gäller äkta HDTV.Den måste kunna hantera rätt sorts signaler oxå och i europa är det 50HZ som det med största sannolikhet blir standarden.
Så för att vara 100% säker att du köpt en plasma som klarar kraven måste den klara 720p vid 50 Hz och 1080i vid 50Hz.

Nico,kan inte hålla med dig om att man borde satsa på en som du säger HDTV förberedd tv nu.
Kan lova dig att du kommer inte att se skillnad på en plasma med äkta HDTV och en med 852*480 i dagens tvSverige.Tvstandarden vi har idag,PAL har en upplösning eller linjer på 720*576 och då enligt dig så ska en plasma med 852*480 vara sämre då bildmässigt?.
Analog tv sändning tappar kvalite och digitaltv,tex Boxer komprimeras för mycket.
Ska man köpa en plasma nu med dagens sändningsstandard brukar en plasma med lägre upplösning ge en bättre bild än en med högre.

Innan HDTV har kommit till Sverige och blivit standard har det både släppts 7,8 och 9:e generationens plasma tv med ett betydligt lägre pris och bättre kvalite.Förstår inte vitsen med att betala dubbelt så mycket för en tv som garanterar klarar den kommande standarden när man inte kan utnyttja det nu.Ungefär som att köpa en Ferrari i morgon men man får bara köra på 1:ans växel de kommande 3 åren.......
Sen är det en annan sak om man vill köpa en plasma en bättre plasma än Hyundai tex Pionner eller Panasonic men just denna strävan efter HDTV nu.......
Har själv kollat på hyundai och funderar på köpa den och sälja min Panna 500.Bilden var självklart inte i Pioneerklass men för tvtittande duger den bra.Och om några år när det är dags att uppgradera så hamnar den i sovrummet.

Sen så är vi på Dvdforum inga nördar utan helt vanliga människor med ett brinnande intresse för hemmabio........eh ok vi är väl liiiiiiiiite nörd