Värt att köpa en rigg med 939 istället för 754?

Permalänk

Värt att köpa en rigg med 939 istället för 754?

Sitter i tankarna om att köpa ett 64 system nu undrar jag lite är det värt att lägga lite extra slantar på ett 939 system? vad jag förståt så går det å köra dual channel på dom.

Har en till fråga angående minnen.. jag sitter på 2 400 mhz samsung stickor nu skulle dom funka till 64 systemet?

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nytt system så _verkar_ Socket 939 vara lite mer framtidssäkert. Ja dina minnena bör fungera på ett A64 system.

Permalänk
Medlem

extra slantar? som jag ser det är det inte speciellt mkt dyrare, dessutom får du bättre prestanda

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
extra slantar? som jag ser det är det inte speciellt mkt dyrare, dessutom får du bättre prestanda

nae det är ju marginelt:) å som du säger så får man ju mer prestanda

Visa signatur

Permalänk

Det är värt att du köper s939 därför den har dual channel + att den stödjer winchester som har 90nm teknologi,är svalare och klockar bättre.

Permalänk

Det beror väl på...

Jämför man t ex ett billigt s754-uppgraderingspaket från Komplett (A64 3000+, nF3, 512 meg) med en s939 nForce4-kombo (med motsvarande processor) så skiljer det nästan tusen spänn till s754:as fördel. Det kan kanske vara värt att vänta på det dyrare alternativet eftersom man får PCI-e och ett (uppenbarligen) moderkort av den allra senaste generationen.

Om man däremot jämför ett s754/nF3-system med ett s939/nF3 så tycker jag att det är vettigast att köpa det som man kan få tag på billigast. Så vitt jag vet är prestandaskillnaden marginell, båda varianterna klockar fint och håller sig svala.

Sen var det där med framtidssäkerheten som är allas favoritargument...Gimme a break - hur framtidssäker är man om man köper ett 939-system med AGP istället för PCI-e..?

J Eckel

Visa signatur

J Eckel

Permalänk
Medlem

Vem fan köper ett S939 system UTAN PCI-E idag? PCI-E moderkorten ska ju börja drälla in nu i Januari.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Vem fan köper ett S939 system UTAN PCI-E idag? PCI-E moderkorten ska ju börja drälla in nu i Januari.

Exakt. Men jag tror att det finns ganska många ägare till 939-system som inte har PCI-e som hävdar att den nya sockeln gör deras system framtidssäkert. Vilket förstås är BS.

Visa signatur

J Eckel

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag tror att det finns ganska många ägare till 939-system som inte har PCI-e som hävdar att den nya sockeln gör deras system framtidssäkert. Vilket förstås är BS.

Ja där är vi överens iallafall.

Permalänk
Medlem

Fast de beror ju lite på om man köpt nytt grafikkort med AGP nyligt. Köper man ny CPU då så är ju S939 med AGP givet. Inte för att de är framtidssäkert utan för att de ger mest prestanda per krona.

Permalänk
Medlem

Processorena som finns till båda platformarna (3000+ och 3200+) kostar ju bara 1-200mer och då är ju S939 varianterna mer överklockningsbara. Moderkorten å andra sidan kostar en hel del extra till S939.

Men när man ändå uppgraderar tycker jag man ska sträva efter så "moderna" saker som möjligt, vilket i detta fall är S939.

Dina minnen bör fungera till A64 utan problem.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

jag har ett 939 system med agp kort.. nått fel me de lr!? köppte graffet innan jag köpte processorn o modekortet....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrioten
jag har ett 939 system med agp kort.. nått fel me de lr!? köppte graffet innan jag köpte processorn o modekortet....

jag beställde precis samma grejjer som du har i sign:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stormtranz
Det är värt att du köper s939 därför den har dual channel + att den stödjer winchester som har 90nm teknologi,är svalare och klockar bättre.

Den stödjer väl inte 90nm?Den är väl byggd i det eller har jag fattat fel?