Permalänk

UV-pennor

Hej, har sett att vissa har målat sina kretskort med UV-pennor... Var kan man köpa dom? hittar inte dom nånstans...

tack på förhand

Permalänk
Medlem

ica maxi

Visa signatur
Permalänk

ärligt??

Permalänk
Medlem

kan man inte använda vanliga markerings pennor till det ?

Visa signatur

'-_-'

Permalänk

kanske, får testa

Permalänk
Medlem

UV-pennor syns inte i vanligt ljus antagligen därför han vill ha sådanna pennor

Permalänk
Medlem

jag har också letat efter uv pennor .. kollade hela stan men hittade ingen jävla penna .. måste kolla ica maxi .. annars kan man köpa en UV penna på hobbex men då är det uv lampa och annat skit inbyggt i pennan så den är inte så jätte billig

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Medlem

finns inget som heter "uv-pennor", om ni letar på ICA.
Däremot så hittar ni det om ni letar efter "flourocerande pennor" (stavade nog fel)

bara så ni vet!

Permalänk
Medlem

är det samma sak som uv pennor eller?

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Medlem

Ja, men färgen syns när du målar på saker.
Dom reagerar i UV-ljus iaf.

Permalänk
Medlem

fan att ni inte sa det tidigare .. jag har en sån hemma! :> wiee nu målar jag lite här och där men jag har bara gul färg ska köpa blå o röd

edit: ops klottrade för mycket .. det går bort med vatten va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har letat efter sånna jag med.. Funderar skarpt på att köpa mig en sedel-tester och gå runt och testa en massa pennor på olika bokhandlar för att sen sätta ihop nånslags lista över det hela. Surt som fan om man pyntar massa för en penna som inte reagerar på UV.
Jag har ett antal misc. pennor här hemma som funkade hyfsat, som jag köpte på Akademibokhandeln tror jag.. Ska koppla in en CCFL och kolla igenom vilka av dem som var bra, kommer inte ihåg. Skriver upp resultaten här imorrn, ev. med digi-bilder till. Ifall jag kommer ihåg dvs.
Se om jag inte kan luska ut vart jag köpte dem också.

Edit: Minus ett stycke mindre retorisk repetition.

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem

Ang. UV pennor och färger.

Som ni säkert vet har en del här på forumet sagt att man kan köpa fluorocerande spray färg på Clas Ohlson. Jag gick ditt och hittade ganska snabbt färgen och frågade dom bakom disken ifall denna "fluorocerande" färg skulle reagera på UV ljus. Svaret var att den inte skulle det utan snarare se lite "lysande" ut utan UV-ljus. Så jag blir lite fundersam, hur är det egentligen?
Dom i kassan kan ju mycket väl ha fel och likaså en del medlemmar här på forumet. Så frågan är ju, är det någon här på forumet som personlig har testat denna fäg och vet att det reagerar på UV-ljus?

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem

Fluorocerande färg lyser inte lika starkt som exempelvis en UV-fläkt gör, vanliga överstrykningspennor är flourocerande och syns litegrann i UV-ljus.

Satsa på rena bläckpennor som är UV-reaktiva, frågan är var man hittar dom...

UV är najs! Kolla mitt galleri!

Visa signatur

AMD 64 3500+ Venice S939 + Zalman CNPS7700-CU | MSI K8N NEO2 Platinum nForce3 | 4X 512mb Corsair Value PC3200 | HIS Radeon X850XT PE ICEQ II | 19" TFT - Hyundai L90D+
Min burk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phosedy
Ang. UV pennor och färger.

Som ni säkert vet har en del här på forumet sagt att man kan köpa fluorocerande spray färg på Clas Ohlson. Jag gick ditt och hittade ganska snabbt färgen och frågade dom bakom disken ifall denna "fluorocerande" färg skulle reagera på UV ljus. Svaret var att den inte skulle det utan snarare se lite "lysande" ut utan UV-ljus. Så jag blir lite fundersam, hur är det egentligen?
Dom i kassan kan ju mycket väl ha fel och likaså en del medlemmar här på forumet. Så frågan är ju, är det någon här på forumet som personlig har testat denna fäg och vet att det reagerar på UV-ljus?

jag tror dom har fel. Vem som hellst vet nog inte att flourocerande färg lyser upp vid belysning med blacklightljus.
Testa! Dom lär väl inte kostat så mkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
jag tror dom har fel. Vem som hellst vet nog inte att flourocerande färg lyser upp vid belysning med blacklightljus.
Testa! Dom lär väl inte kostat så mkt?

Dom kostar ca en hundring.

Det är väl inte så farligt men en hundring av det futtiga studiebidraget är ändå en del.

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem

finns visst uvpennor på ica maxi.
har själv köpt dom där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns även UV-pennor på Clas Ohlsson nu kan jag garantera er.

Jag gick ner och kollade lite och hittade ett paket med pennor i olika färger som det stog Neon på. Jag målade lite på handen och gick hem och testade det under min UV-lampa, och visst lysta färgen. Visst den kunde ha lyst bättre men den lyste ju definitivt. Pennorna hette Gelpens och finns i olika färger samlade i en förpackning.

Hoppas detta kan hjälpa lite andra att också hitta UV-pennor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

flourocerande pennor lyser i UV ljus, men man ser färgen utan uv ljus också, men färgen blir iaf ganska mycket starkare ..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm brukar man inte radera bioset genom belysning av UV-ljus? Kom att tänka på att vissa minnen är byggda så, inte så bra isf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phosedy
Det finns även UV-pennor på Clas Ohlsson nu kan jag garantera er.

Jag gick ner och kollade lite och hittade ett paket med pennor i olika färger som det stog Neon på. Jag målade lite på handen och gick hem och testade det under min UV-lampa, och visst lysta färgen. Visst den kunde ha lyst bättre men den lyste ju definitivt. Pennorna hette Gelpens och finns i olika färger samlade i en förpackning.

Hoppas detta kan hjälpa lite andra att också hitta UV-pennor.

Länk? hittar inte på clas ohlsons hemsida.

edit :hittade http://kontorab.rkv.se/foretag/product.asp?dept_id=5Q3SIIUG3B...

citat:Produktbeskrivning:
Svanmärkt överstrykningspenna med pennkropp av naturvaxat returpapper. Vattenbaserat bläck i fluorescerande färger. Linjebredd 1-4 mm. Set om 4 pennor i sorterade färger. slut citat

Edit2 :dock ej Clas ohlson som ni ser

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem

Det finns/fanns på ICA Maxi vid Arlandastad (Märsta) i förra veckan!

Visa signatur

:: AMD X2 4200+ :: ATI X1950XTX :: Creative X-Fi Fatal1ty :: Hiper Type-R Modular 580W :: Logitech G15 :: Logitech MX518 :: Logitech Z-2300 :: Cooler Master Stacker :: Samsung SyncMaster 913B ::

Permalänk
Medlem

Jag har nu även testat Clas Ohlssons spraylack som är flourocerande och mycket riktigt, det var den. Den lyser jätte bra och starkt. Tyvärr har dom ju bara råsa och lime grön :/

Visa signatur