CRC-error på allting jag laddar ner

Permalänk
Medlem

CRC-error på allting jag laddar ner

Har ett sjukt problem. Nästan allting jag laddar ner får jag CRC-error på. Allting blir corrupted. Har laddat hem på nytt ett tio-tal gånger och provat med andra filer, så det är inte bara en fil på en webplats. Även med Torrents blir det likadant, kommer till 99,9% sen laddar den om den sista megabyten om och om igen pga "failed hash check".

Någon som har liknande problem eller en lösning?

Permalänk
Medlem

Händer det bara filer som du tankar från Internet?...... inte när du t.ex. när du installerar ett spel eller program från en CD-skiva?
I så fall kan det vara drivrutinerna till ditt modem eller nätverkskort som strular, kolla om det finns uppdaterade drivisar.
Kolla också så modemet eller nätverkskortet är kompatibelt med operativsystemet du kör.

Jag har t.ex. fått CRC-fel med ett modem som inte var kompatibelt med Win XP.

Har du bredband och kör med nätverkskort kan det också vara idé att prova med en annan patchkabel (kabeln från ditt nätverkskort).

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

Det händer bara när jag laddar ner från internet eller för över via nätverket. Har bredband.
Ska testa byta kabel på momangen! Håller tummarna..

Permalänk
Medlem

Ok, glöm inte kolla om det finns nyare drivrutiner för ditt nätverkkort.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

Har du någon router? Hade exakt samma problem förut fast jag kan bara hjälpa dig om det beror på din router.. I mitt fall så löste det sig när jag tog bort DMZ på min D-Link 624+.

Permalänk
Medlem

Hade liknande fel när jag satt bakom en d-link router. När min dator var inställd på DMZ så blev vissa filer alltid korrupta. Alltid samma fil och sen kvittade det vilken källa jag laddade ner filen ifrån.

Edit: Ser att jag och Findah hade exakt samma problem. Måste skriva snabbare

Permalänk
Medlem

Kabeln är det inget fel på. Kör på en DL 624+ jag med. Var dock inkopplad på en DL 804 i mellandagarna men hade samma problem då också. Har provat med DMZ på och av. Avinstallerade drivrutinerna till nätverkskortet och lät sedan windows installera sina. Det är dock ett integrerat nätverkskort (MSI KT3 Ultra moderkort). Ska prova med deras drivrutiner och testa lite med DMZ igen annars har jag fan ingen aning. Kan det ha med SP2 att göra? Krånglar ju för många.

Det verkar bara vara stora filer som krånglar, typ laddar jag ner en torrent, typ en film, som är RARad så blir kanske 5-6 filer corrupted. Provade att ladda ner Quake2 3.20 full uppgradering på ungefär 15mb som fungerade bra att packa upp. Laddar jag däremot ner lite större filer skiter det sig direkt.

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att CRC-errors kan ha med RAMen att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Penne
Läste nånstans att CRC-errors kan ha med RAMen att göra.

Precis innan jul köpte jag 2x512mb TwinMOS pc3200 minnen. Och när jag tänker efter var det nog efter installationen av detta som jag började få problemet. Innan hade jag 256mb, nu 1,25gb alltså. (blir dual vid nästa datorköp, därför kör jag vidare med 256an lite till). Kan det vara denna kombination eller är det mina nya TwinMOS minnen som är skadade eller är det en kompatibilitetsfråga? TwinMOS vs. mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Kör Memtest så får du snart veta om det är minnena som är defekta.

Permalänk
Medlem

du kan också testa att kopiera en stor fil (som inte har CRC-problem) från ena hårddisken /partitionene till den andra och se om du får problem då också. får du samma problem då är det garanterat minnena.

Permalänk
Medlem

Asså det här börjar bli lite sjukt. Letade lite efter en rar,zip lr self extracting exe för dom gillar att bli corrupted. Den har legat på samma plats (D:\) så långt jag kan minnas och jag använde programmet mycket under skoltiden så jag vet att den fungerat. Vad händer? Jo får CRC-error när jag ska packa upp den. När jag bootade datorn imorse startades chkdisk/chdisk eller vad det heter innan jag fick komma in, då gick den igenom C disken.

Verkar mer som att mina hårddiskar börjar strejka va?
C:\ är en Maxtor 40gb, max 1½ år på nacken.
D:\ är en IBM 120gb, 3 år på nacken kanske.

vet inte modell på någon av dem.

Permalänk
Medlem

Det är nog internminnena det beror på. Kör memtest.

Permalänk
Medlem

Körde memtest o helvete va skit den spottade ut. Plockade bort 256 stickan och sen klagade inte memtest någe mer. Håller på att ladda hem ArmyOps på 745mb, så om drygt 10 minuter har jag defenitivt svar.

edit: allt funkar perfekt! thx yall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H2o
Händer det bara filer som du tankar från Internet?...... inte när du t.ex. när du installerar ett spel eller program från en CD-skiva?
I så fall kan det vara drivrutinerna till ditt modem eller nätverkskort som strular, kolla om det finns uppdaterade drivisar.
Kolla också så modemet eller nätverkskortet är kompatibelt med operativsystemet du kör.

Jag har t.ex. fått CRC-fel med ett modem som inte var kompatibelt med Win XP.

Har du bredband och kör med nätverkskort kan det också vara idé att prova med en annan patchkabel (kabeln från ditt nätverkskort).

om det händer när man installerar ett spel eller program från cd-rom'en också, vad kan det va för fel då?

har det problemet nu nämligen med en av mina datorer, har inte fått ordning på det..

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Medlem

fråga bara, jag har filer och ja det bör vara mina minnen det är fel på pga det är ett par mp3 filer jag inte kan fåbort eller få flytta! pga crc fel... men saken är, hur fan får jag bort dom!?!?! blir galen!:D

Permalänk
Medlem

Har något liknande problem. Inte alla filer, men en del stora filer får jag skumma trubbel med. Datorn "tuggar" när jag försöker bränna dem och datorn beter sig allmänt konstigt. Hur kör man memtest ?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk

antingen laddar man ned memtest till en diskett, eller så kan man bränna www.ultimatebootcd.com till en CD och sedan boota från den.

Men om man har problem med att bränna så är det nog bäst med att använda diskett.

http://www.memtest86.com/#download0

Windows Installation

For windows installation begin by downloading either the Pre-Compiled Windows package to build a boot-able floppy disk or an ISO (zip version) to create a boot-able CDROM. After the file is downloaded an extract must be done to uncompress the file(s). To extract right click on the downloaded file and select the "Extract All" option. The extract option will let you choose where the files will be extracted to. To build a bootable floppy go the the folder where the files were extracted and click on the Install icon. The floppy disk will appear to be unformatted by Windows after the install is complete.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Ultimatebootcd verkar ju som en trevlig cd, men är den till att lita på ? Inga bugs och annat ovälkommet trams med den ?

Visa signatur

Feel the Force !