Permalänk

Mera Linux frågor!

Tänkt börja köra linux på en av mina datorer som sitter i ett litet nätverk hemma. SOm skall komma ut på nätet och lite sånt vilket av linux skall man använda sig av då?

Tacksam för svar !

Visa signatur

Jonas

Permalänk

Vilken du vill.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Du skriver in dina närverks instaällningar i instalationen eller senare då kommer du ut på internet och om du vill dela filer mella dina datorer så kna du använda samba

Visa signatur

8D

Permalänk

Okej men vilket rekomenderar ni ?
Tänkte köra redhat men jag kan inget om linux så jag behöver expert hjälp!

Visa signatur

Jonas

Permalänk
Medlem

Har läst tråden längst upp?
Sist jag tittade så stod det " Klistrad: Läs mig först innan du skapar en tråd!"
Men det kanske hade försvunnit när du tryckte på "skapa ny tråd"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

windows?

Visa signatur

en för alla, alla för ettan

Permalänk
Medlem

du kan ju kolla lite på Fedora Core2 eller 3 ska väll vara rätt så lätta och bygger på Red Hat annars så tyckte jag att slackware var väldigt trevligt i början dock svårare men om du tycker sånt är kul så... sedan finns Ubuntu med ska väll vara rätt enkelt att installera inte provat då jag inte fått mina skivor jag skickade efter änn :/ men annars så är Red Hat enkel att installera. Sen berordet lite på dig själv me hur lätt de olika distar som finns blir.

hry: sådant är väll rätt onödigt då han inte frågar vilken windows version han ska köra utan vill ha tips på olika linux distar.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar ubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Jag rekommenderar Gentoo

Jag körde det förut men tröttnade på all kompilering.... lixom orka?

Det blir ju ingen märkbar skillnad, och USE flaggs är mest en "pain in the ass"

men men...

Permalänk
Medlem

Mina rekommendationer: (också samma som jag kör)

Arbetsstation (Spelrigg, ordbehandlare, slösurfmaskin): Windows 2k (eller XP om du så gärna vill)
Brandvägg: OpenBSD
Filserver: Debian Linux

Mvh
Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SKLP
Jag körde det förut men tröttnade på all kompilering.... lixom orka?

Det blir ju ingen märkbar skillnad, och USE flaggs är mest en "pain in the ass"

men men...

Jag tycker iaf att Gentoo är bra mycket snabbare än vad slackware var. Dessutom så funkar portage så pinsamt bra, så det är värt att kompilera allt.

Permalänk
Medlem

bara man har tid å orkar läsa å lära sej en massa så är gentoo helt ypperligt.. utmärkt installationsguide, schysst pakethanterare(rätt ord?) och med rätt frågor får man bra svar

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker iaf att Gentoo är bra mycket snabbare än vad slackware var. Dessutom så funkar portage så pinsamt bra, så det är värt att kompilera allt.

1) Jag kommer inte ihåg att jag märkte någon direkt skillnad i snabbheten mellan gentoo och ubuntu förutom att det kändes som om ubuntu bootade lite snabbare
2) APT är snabbare än portage, hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

1) Jag kommer inte ihåg att jag märkte någon direkt skillnad i snabbheten mellan gentoo och ubuntu förutom att det kändes som om ubuntu bootade lite snabbare
2) APT är snabbare än portage, hehe

Ubuntu ogillar jag för dess uppbyggnad. Det är liksom.. FÖR anpassat. Debian kanske skulle vara perfekt, men nu när Gentoo funkar så bra som det gör så ser jag ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem

Re: Mera Linux frågor!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_2000
Tänkt börja köra linux på en av mina datorer som sitter i ett litet nätverk hemma. SOm skall komma ut på nätet och lite sånt vilket av linux skall man använda sig av då?

Tacksam för svar !

Skit i linux, det är bara en innegrej, gör som riktiga män gör och installera openbsd.

Permalänk
Medlem

ett problem med *bsd är att det utvecklas fruktansvärt långsamt, de har hållt på sen sexti-talet och är fortfarande inte klara,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

BSD rokkar.. det fungerar i alla fall...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
ett problem med *bsd är att det utvecklas fruktansvärt långsamt, de har hållt på sen sexti-talet och är fortfarande inte klara,

Utveklas långsammt? vad är det som är gammalt menar du? Kommer 2st OpenBSD versioner om året.
Du säger att systemet utveklas långsamt som det vore något jättedåligt, använder du windows, är det från 2001? snacka om långsamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Klara och klara, meningen är ju att det ska förbättras och anpassas hela tiden - därav konstant utveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, även jag tyckte ubuntu bootade snabbare, men att få igång gnome tar minst sagt en evighet i ubuntu i jämförelse med gentoo.

Sidde: Mjo, prestanda är inget för riktiga män eller hur

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Mandrake 10.1 official och det funkar helt problemfritt !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Jo, även jag tyckte ubuntu bootade snabbare, men att få igång gnome tar minst sagt en evighet i ubuntu i jämförelse med gentoo.

Sidde: Mjo, prestanda är inget för riktiga män eller hur

Prestandan är det inge fel på, testa NetBSD får du se på fart. Däremot är Open inte det snabbaste, men prestandan är inte ens deras mål

Permalänk
Medlem
Citat:

Ubuntu ogillar jag för dess uppbyggnad. Det är liksom.. FÖR anpassat. Debian kanske skulle vara perfekt, men nu när Gentoo funkar så bra som det gör så ser jag ingen anledning att byta.

ok men vad exakt menar du med "anpassat"?

anpassat för gnome?
anpassat för nybörjare?
...?

Permalänk
Medlem
Citat:

ok men vad exakt menar du med "anpassat"?

anpassat för gnome?
anpassat för nybörjare?
...?

För.. Någon annan Nä, jag gillar det inte helt enkelt. Något är det.

Permalänk
Medlem

En rekomendation för alla som vill PROVA på linux utan att behöva krångla allt för mycket så finns en dist som heter topologilinux http://www.topologilinux.com/ . Den kan installeras i windows och man kör i windows. Kan själv inget om linux men ville prova på och se hur det var. Tyckte det var kanon och kunna köra med windows för att utforska i linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Utveklas långsammt? vad är det som är gammalt menar du? Kommer 2st OpenBSD versioner om året.
Du säger att systemet utveklas långsamt som det vore något jättedåligt, använder du windows, är det från 2001? snacka om långsamt.

det jag menade var att bsd licensen medför att företag kan ta(stjäla) kod utan att ge tillbaka något och bidra till utvecklingen, detta gör att många hobbyhackare och företag undviker att använda bsd, det finns dock flera opensource projekt som använder bsd typ licens(bla xorg) men det är ju lätt att se att linux används mycket mer än alla *bsd tillsammans,

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Citat:

blev rätt som det var >>

Citat:

det jag menade var att bsd licensen medför att företag kan ta(stjäla) kod utan att ge tillbaka något och bidra till utvecklingen, detta gör att många hobbyhackare och företag undviker att använda bsd, det finns dock flera opensource projekt som använder bsd typ licens(bla xorg) men det är ju lätt att se att linux används mycket mer än alla *bsd tillsammans,

Jaså, det menade du, här är det snabba svängar...

Det är ett problem att *BSD utvecklas långsamt
Det görs ofta över 100 commits dagligen i FreeBSD's träd. Är det långsamt? Det kanske är långsamt i jämförelse med vad Linus och co samlar ihop på en dag, jag vet inte hur mycket som förändras i linuxkärnan dagligen, men är det verkligen långsamt? Jag kan inte se att det skulle vara ett problem heller - det kan ju lika gärna vara ett tecken på att man gör mer genomtänkta förändringar och därigenom behöver fixa mindre buggar efteråt. Det kan ju också vara ett tecken på att man väljer att hålla mycket av utvecklingen utanför det officiella CVS-trädet (som jag faktiskt har viss insyn i, och vet att man gör) och kan på så vis endast driva in förändringar som man vet håller i längden. Hårdvarustödet ligger inte heller det speciellt mycket på efterkälken, känner du till NetBSD? Har du kontrollerat hur många arkitekturer deras system är portat till? Många.

De har knåpat med *BSD sen 60-talet
Dagens stora aktörer på marknaden, Free/Net/OpenBSD, må härstamma från det som en gång i tiden betecknades som BSD, och som fostrade många små hackers, men mycket lite av den kod finns kvar i dagens system. Låt mig påminna dig om att den första versionen av Linux landade på nätet innan de första versionerna av FreeBSD och NetBSD (OpenBSD torde vara en självklarhet här, eftersom det härstammar från NetBSD) gjorde entré, även om delar av koden redan fanns där hos just *BSD.

Att sedan 60-talet skulle gälla är också fel. Den första versionen av Unix landade hos Berkeley på 70-talet, vilket må vara en löjlig anmärkning, eftersom man då kan hävda att BSD härstammar från det Unix som en gång utvecklades hos AT&T. Men då gäller ju samma sak för Linux. Linux har med säkerhet hämtat inspiration från tidigare system med bakgrund i Unix - utvecklas då också Linux långsamt? Jag ser överhuvudtaget inte relevansen - snarare borde ett system med många år på nacken vara mer "färdigt" och "säkrare" än ett nyare, eftersom koden har överlevt många fler månfaser, och har legat under luppen hos utvecklare under en längre tid.

De blir aldrig klara
FreeBSD är precis lika "klara" som Linux. Nyckelordet är utveckling, och så länge som det kommer ut ny hårdvara på marknaden, kod kan optimeras, nya funktioner kan implementeras, mer forskning görs och våra vyer vidgas så kommer systemen att förändras. Det finns inget som heter "klar", man kan aldrig stanna upp och säga "Japp, nu är vårt system färdigt, nu har vi fixat alla buggar, vi stödjer all hårdvara och vi är störst på marknaden, nu kan vi skeppa ut vår produkt och låta den sköta sig självt". Om du hade kunnat ge ett bra exempel på exakt vad det är som inte är klart, och som de aktivt har försökt fixa sedan 60-talet, då hade den här pratstunden genast blivit mycket intressantare.

Företag kan stjäla kod utan att ge tillbaka något
För det första. Om du tar kod märkt med någon form av BSD-liknande licens, och följer restriktionerna, så är det inte stöld. Om jag ger bort en glasspinne till min kompis Bengt-Göran, med den restriktionen att han måste tala om för sin halvsyster Rut att jag har gett honom den, då är det ju inte stöld. Jag gav honom den frivilligt, så länge som han följer mina regler.

Jaha tänker du då, men han kan ju lika gärna lova att berätta det för Rut, men sedan springa iväg, äta upp glassen, och strunta i allt han lovat! Javisst, det kan han! Men om vi går tillbaka till BSDL vs. GPL så finns det ingen skillnad. Företag kan lova att följa restriktionerna i BSDL'ad kod, men i själva verket strunta i dom (dvs, inte ange upphovsmannen) när de använder koden i sin stängda mjukvara. Ingen märker ju något ändå! Problemet är ju att samma sak gäller för GPL'ad kod. Vad hindrar företag från att stjäla GPL'ad kod, inkludera den i sin egen produkt, stänga koden för utomstående och sedan hävda att de gjort allting själva? - Ingenting!

Min egen högst personliga uppfattning är att man bidrar mer till utvecklingen på det stora hela (om vi ser utanför linux och öppen sås-världen) om man märker sin kod med BSD-licens. På så sätt görs koden användbar för såväl företag som privatpersoner, utan de restriktioner som GPL medför. Man bidrar då till det stora bibliotek av kod som finns tillgängligt för alla att använda. Jag ser faktiskt inte fördelen i att företag ska tvingas att utveckla egen kod, bara för att den redan färdigutvecklade och säkra kod som finns på marknaden är GPL'ad. Är det verkligen bättre att företag knåpar ihop sin egen, otestade (i jämförelse med den GPL'ade) kod och ger ut på marknaden? Jag ser hellre att de använder kod som har blivit synad av många individer, och som antagligen innehåller färre säkerhetshål och buggar, än att de skapar egen kod som de sedan säljer till intet ont anande konsumenter.

Företag undviker att använda *BSD på grund av dess licens
Det här är faktiskt det mest intressanta (och märkligaste) påståendet. Hur vet du det? Har du glasklar insyn på varenda utvecklingsavdelning hos varenda företag? Varför skulle företag undvika att använda t.ex. kod märkt med BSD-licens? Den finns ju där att ta, helt gratis! De berättar ju inte det för dig, så jag har svårt att se var du tagit den informationen ifrån, du kan ju knappast veta mer än oss om deras stängda produkter. Själv är jag övertygad om att det motsatta förhållandet råder - företag älskar att lägga vantarna på kod märkt med BSD-licens.

Jag förhåller mig ganska oförstående till att "hobbyhackers" fruktar att deras kod hamnar hos storföretag, jag ser det som en ära, någon gillar ju det jag har gjort! Jag får ju mitt erkännande iallafall, eftersom de är tvungna att behålla författarens namn synligt. Om de inte väljer att göra det så, ja, vad kan jag göra åt det, då bryter de mot licensens föreskrifter, precis på samma sätt som de skulle kunna bryta mot GPL's föreskrifter.

Linux används mer än *BSD
Inte helt otroligt. Men betänk en sak: Linux (och främst alla distributioner) siktar på att vara allt, det gör inte de operativsystem baserade på BSD som finns tillgängliga idag. Då är det naturligt att Linux används mer, och jag ser faktiskt inte faran. Så länge jag vet att FreeBSD är ett av de mest använda operativsystemen för webservrar, så länge jag vet att FreeBSD är säkert, så länge jag vet att FreeBSD utvecklas, så länge jag vet att FreeBSD får nya utvecklare och användare varje dag - då behöver jag inte oroa mig. Även om det inte det finns samma mängd storföretag i ryggen hos t.ex. FreeBSD som det gör hos Linux, så finns det ändå en stor mängd större företag, myndigheter och organisationer som bidrar till utvecklingen hos *BSD.

Jag hoppas som vanligt att jag inte trampat någon på tårna med det här inlägget, och jag har försökt att hålla vänlig ton, så att vi kan hålla eventuella flames och dylika påhopp på en minimal nivå.

Jaja, detta var iallafall ännu ett långt inlägg signerad vänstertecknad. Dags att dra ner på koffeindosen...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

hehehe, du borde verkligen dra ner på koffeinet mustafa, tack för historiebeskrivningen iallafall,

""Företag undviker att använda *BSD på grund av dess licens"

Det här är faktiskt det mest intressanta (och märkligaste) påståendet. Hur vet du det? Har du glasklar insyn på varenda utvecklingsavdelning hos varenda företag? Varför skulle företag undvika att använda t.ex. kod märkt med BSD-licens? Den finns ju där att ta, helt gratis! De berättar ju inte det för dig, så jag har svårt att se var du tagit den informationen ifrån, du kan ju knappast veta mer än oss om deras stängda produkter. Själv är jag övertygad om att det motsatta förhållandet råder - företag älskar att lägga vantarna på kod märkt med BSD-licens.

Jag förhåller mig ganska oförstående till att "hobbyhackers" fruktar att deras kod hamnar hos storföretag, jag ser det som en ära, någon gillar ju det jag har gjort! Jag får ju mitt erkännande iallafall, eftersom de är tvungna att behålla författarens namn synligt. Om de inte väljer att göra det så, ja, vad kan jag göra åt det, då bryter de mot licensens föreskrifter, precis på samma sätt som de skulle kunna bryta mot GPL's föreskrifter."

jag uttryckte mig litet fel här, jag menade att utveckla bsd kod,
som exempel på företag som utvecklar under gpl kan nämnas trolltech(qt) och mysql, som du själv skriver så vill företag själv gärna lägga vantarna på bsd kod för att kunna stänga den,

och sen håller jag heller inte med om att det är lika lätt att stjäla gpl kod jämfört med bsd, det finns några exempel på företag som har stulit gpl kod men det kan också ha varit ren dumhet, bsd kod behöver man inte stjäla, gör man det ska man ha stryk,

annars så kan jag bara instämma i dina åsikter,
kanske jag inte håller med om att hobbyhackare skulle strunta i vilken licens de stöder, det finns nog en ganska kompakt misstro inom FOSS rörelsen emot vissa stora mjukvaruföretag så gpl licensen har sin plats, kanske om tio år så kan gpl närma sig bsdl för att den är så pass enklare att förstå,

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem

Bara lite korrektion och åsikter:

NetBSD och FreeBSD härstammar från 386BSD, vilket i sin tur gör att OpenBSD också gör det eftersom den forkades från NetBSD. När du talar om commits till FreeBSD trädet så är det inte bara kärnan väl?! Jag är förmodligen helt fel ut men är inte grundläggande verktyg med i FreeBSD trädet?

Gällande BSDL vs GPL så har jag endast två åsikt:
1:GPL är en metod/licens som "motverkar" upphovsrätten/copyright.
2: BSDL skulle vara att föredra ifall upphovsrätten/copyright lagarna varit vettiga.