Permalänk
Medlem

Kamerafrågor

Ska köpa en digitalkamera och vill veta lite

Vad menas med Avståndsområde (normal-macro) 60-12?
Vad menas med Bländaromfång F2.8-F3.7?
Vad menas med Slutartider 16-1/1700 sekunder?
Vas menas med Brännvidd (wide-tele) 37-300mm

Behöver inte vara en superkamera men ändå ingen dålig. Vill kunna ta bra macrobilder och en bra slutartid.

fast jag har ingen aning om vilken kamera jag ska ha :/

Har ni något típs, helst inte mer än 3500 kr

Visa signatur

"Chewing gum is really gross, chewing gum I hate the most."
It´s only funny until someone gets hurt, then it´s hilarious.

Permalänk
Medlem

Avståndsområde tror jag, i detta fallet, är närgränsen. Det är alltså det kortaste avståndet kameran kan fokusera på. 60 resp 12cm för normalt och macroläge.

"Bländaromfång" är den största möjliga bländare man kan ha genom zoomomfånget. 2.8 i vidvinkel och 3.7 i teleläge i detta fallet. Ju större bländare (lägre nummer) ju mer ljus (och därmet kortare slutartid) och kortare skärpedjup får man.

Slutartiden kameran klarar är allt mellan 16s och 1/1700s.

Brännvidden är hur stor förstoring man får, kan man säga. Längre brännvidd = större avbildningsskala. Man kommer alltså "närmare" (man zoomar in om man förlänger bränvidden). I detta fallet kan man variera brännvidden mellan motsvarande 37 och 300mm.

Du får nog tala om vilka andra egenskaper som är viktiga åxå. Storlek, vad du ska göra med bilderna osv osv.

Permalänk
Medlem

Hmm, ganska stora bilder vill jag kunna ha då jag gillar att pilla i photoshop, är väl inget speciellt jag ska göra med bilderna, vill ha en bra kamera bara. vill kunna ta coola bilder som typ vattensplashar o så.. osso macrobilder typ. eftersom jag inte vet så mycket om kameror o så så vet jag inte vad jag vill ha rikgigt.

Visa signatur

"Chewing gum is really gross, chewing gum I hate the most."
It´s only funny until someone gets hurt, then it´s hilarious.

Permalänk
Medlem

Tja. Det verkar som du kollat på något med rätt stort zoomomfång och vill du ha en kamera med stort zoomomfång skulle jag kolla på Konica Minolta Z3, som är snabb, har bra optik och bildstabilisering. Bra närgräns för närbilder.

Permalänk
Medlem

Läste lite om den nu och det verkar som många tycker den är dålig i mörker, men annars verkar den superbra. finns det nån annan kamera som är typ lika fast bättre i mörker, alla recensioner jag lästa sa dom att den var dålig i mörker :/

Visa signatur

"Chewing gum is really gross, chewing gum I hate the most."
It´s only funny until someone gets hurt, then it´s hilarious.

Permalänk
Medlem

Mycket av den kritiken kommer av att den använder ISO200 om man har den på helautomatik och använder blixt. Om man använder P-läget och ställer ner ISO-talet på minimum istället så blir det mycket bättre.
Visst, det finns kameror som presterar bättre i mörker, men de saknar då istället snabbheten och bildstabiliseringen som Z3 har. De flesta av dem har åxå sämre optik.
Som med allt så handlar det om att kompromissa och välja de egenskaper som är viktigast.
Panasonic FZ-3 är ett altenativ som har bildstabilisering och bättre brusegenskaper. Den har dock långt ifrån lika snabb autofokus och den har lite färre pixlar.

Permalänk
Medlem

ok, tack. ska kolla runt lite mer men blir nog en sån

Visa signatur

"Chewing gum is really gross, chewing gum I hate the most."
It´s only funny until someone gets hurt, then it´s hilarious.

Permalänk
Medlem

Ja, kolla för all del runt mer och läs gärna de tester som gjorts av proffs. Även många av dem är av åsikten att bildkvaliteten kunde varit lite bättre, men att övriga plus väger upp detta.
Det som jag säger är ju min åsikt och det är inte någon sanning. Om du har möjlighet så testa gärna kameran åxå, innan köp.
Skriv gärna ut ett par bilder åxå, eller skicka till labb, så att du ser hur de ser ut på papper med, om du nu avser att göra kopior på papper nån gång.

Permalänk
Medlem

Slänger in en fråga om en kamera här. Är Sony DSC-W1 en bra kamera som ger bra kort på ett A 4 foto??

Visa signatur

Mu