Permalänk
Medlem

Stora problem med omstartande dator!

Hej, skulle bli mycket glad om någon kunde ana vad det kan vara för fel på min bärbara Compaq Evo.

Den är 1 år och någon månad gammal, så självfallet ska den gå sönder strax efter att garantin gått ut... hos Dustin får man ingen pardon att den har gått över med någon vecka och de vägrar göra något. HP likaså.

Jag har nu verkligen försökt allt jag kan, men vet inte vad det kan vara som strular. Det problemet som det var innan är att den funkar tills den ska ladda operativsystemet, då ser man bara en dos-prompt som står och blinkar, och så startar den om.

Jag har nu formaterat och installerat Windows 98, installationen gick utmärkt, men titta, skärmen "Windows 98 startas" eller vad det står kommer upp och sedan en dos-prompt som blinkar i några sekunder, datorn startar om igen. Felsäkert läge ger samma sak.

Så nu vet jag inte längre vad det finns att göra med den här, någon som har flera förslag, jag ser den som död och väntar på en ny, så det kan inte bli värre än det redan är. Tacksam för hjälp.

EDIT: Ja, BIOS funkar och den hittar HDD, CD läsare och allting så det verkar inte vara BIOS som krånglar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska läsa igenom konsumentköplagen där dina rättigheter som konsument står. Du har två års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Min CD-rom på min Dell gick sönder efter 1,5 år (garantin hade gått ut). Jag ringde till Dell och hänvisade till konsumentköplagen och jag fick en ny dagen efter.
Som säljare i butik får jag ta emot mycke reklamationer på mobiltelfoner där garantin gått ut och det brukar aldrig vara några problem så länge det inte är kunden själv som orsakat felet.

Lycka till!
/T Grill

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret, jag vet inte riktigt om man kan göra så mycket mer då faktiskt, för det var konsumentköplagen jag har åberopat hela tiden hos Dustin. Det enda de säger då till deras försvar är att då ska det ha skett minst 3 likadana fel innan det första året, jag har faktiskt inte hittat det, men det är det de håller benhårt på. De säger ungefär att de skiter i det nu och det enda jag kan göra är att gå till ARN.

Tack för goodwillen Dustin/HP. Dator för 15000 som gör sönder strax efter garantitiden.. 1 vecka.

EDIT: Måste bara citera vad som står i lappen jag fick hem tillsammans med datorn, vilken riktigt seriös sida man ser av Dustin...

" kolla denna maskin noga när den kommer in, annars torskar vi på denna maskin, är det virus och skit ska den tebax, är den verkligen defekt så antar jag att vi är körda på den här"

---

Testresultat: Defekt

Utförda tester: Försökta starta datorn

---
Humor?..

Permalänk
Medlem

Win 98 på en maskin som är 1år? Prova med xp istället. Annars kan du ju starta ifrån nån linux skiva, och se om inte några prylar krockar med varandra(irq).
Se om du inte kan låna en annan hårddisk, på min gamla stationära dator hade jag ett liknande fel, som visade sig vara hårddiskens fel.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Dustin är att dom behandlar privatpersoner som skit när något går sönder. Dom är dessutom inte billigast på nånting, så då kan man lika gärna handla någonannanstans.

Jag fick en DVD-brännare i en stor kartong helt utan embalage av dom. När jag ringde och ville ha en ny så var det nobben. Massa ljug och egna påhitt om lagar man aldrig hört förrut. Orkar inte bråka på dom mer. Fick en paj scanner av dom med, så där handlar jag aldrig igen...

Ett tips är att kolla om hemförsäkringen täcker något. En del har ju "drulle" i sin hemförsäkring...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Win 98 på en maskin som är 1år? Prova med xp istället. Annars kan du ju starta ifrån nån linux skiva, och se om inte några prylar krockar med varandra(irq).
Se om du inte kan låna en annan hårddisk, på min gamla stationära dator hade jag ett liknande fel, som visade sig vara hårddiskens fel.

98 var bara för att jag skulle ha något operativsystem att installera från början, då XP inte går att installera från DOS, men det verkade inte göra någon skillnad då den efter en formatering fortfarande visar samma symptom. Ska försöka se om jag kan hitta en liknande hårddisk att prova med, för symptomen visar väl på att det är något strul med den, men borde inte någonting krocka i Windows installationen då? Jag menar Scandisk måste ju hitta nåt knas om den är helt paj, fast Scandisk kanske inte är någonting att lita något stort på?

Å jo, det här med Dustin stämmer verkligen, de verkar bara vilja ha företag som kunder ibland, de ljuger ihop lite åt en och sedan säger att du kan gå till ARN ifall det inte passar.

Men hemförsäkrigen var ju ett riktigt bra tips ifall ingenting annat fungerar, tack så mycket för det!

Permalänk

De här med Dustin verkar vara som nya tidernas chefer...lyssna utåt o skit i kritiken som kommer inifrån...bojkotta skitföretaget tycker ja..dom har ju visqt sin VÄRDIGA sida.. o billiga har dom väl aldrig varit..

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk

Har aldrig haft problem med Dustin, brände mina ram minnen en gång men fick nya veckan efter

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.