The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem

Det skulle komma vinter -06 eller något sådant va? Hoppas de blir lika bra som morrowind

Permalänk
Medlem

ser förjävligt nice ut.. även om det där är koncept bilder

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

x800 har väl inte HDR? Hur kommer det att se ut för dem då?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
x800 har väl inte HDR? Hur kommer det att se ut för dem då?

Jo, alla ATIs kort från 9500 och upp har stöd för HDR. Dock har de inte stöd för 16-bit blending som används vid rendering av genomskinliga objekt. Det finns olika sätt att komma runt det, dock har de alla sina nackdelar. De kan exempelvis välja att gå ner i precision men då förlorar man ju egentligen poängen med HDR eller så kan de göra som epic-killarna verkar göra i UnrealEngine3, att sköta blending i shaders, men det påverkar prestandan negativt.

Permalänk
Avstängd

Alla dessa oerhört vackra bilder, är det verkligen "in-game" bilder? Jag tycker nämligen det ser lite, hmm, "För mycket" eller hur ja nu ska uttrycka mig. Specielt bilden med en skog och en litten hydda. Ser liksom "målat" ut.

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taklampa
Alla dessa oerhört vackra bilder, är det verkligen "in-game" bilder? Jag tycker nämligen det ser lite, hmm, "För mycket" eller hur ja nu ska uttrycka mig. Specielt bilden med en skog och en litten hydda. Ser liksom "målat" ut.

"Are those real screenshots or are they renders?
All the screenshots are 100% authentic screenshots taken while playing the game."

All parallax mapping, glow och diverse shaders får det att se väldigt fantasifullt ut. Kanske inte nödvändigtvis realistiskt, men ändå häftigt. Men det kommer som sagt att hända mycket med grafiken innan spelet är klart. Det var samma sak med Morrowind.

Permalänk
Medlem

Visst ser skogarna snygga ut på screenshotsen? Well, guess what - nu kan man kolla in diverse demon mm av tekniken "speedtree" som kommer användas i Oblivion. Här:
Trees of Pangaea™ Real-Time Demo
http://www.idvinc.com/index.htm

Från tråd på ES-forumet:
Vad är Speedtree?
basically speedtree is a tool that can be added to systems such as Gamebryo(which used to be netimmerse...ie the one used in Morrowind!) to build huge environments with realistic vegetation...ie trees! Ttrees up to now, are few and far between, and not rendered in very high definition. they are more "spritey". Speedtree makes heaps of trees in realtime/with a very long view distance/in high detail/highly animated/and NOT spritey! Basically THE tool for adding your greenery to a gvaming environment!

http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=44020

Permalänk
Avstängd

bara jag som tyckte att "Trees of Pangaea" demon såg ut som, ja... skit...?

Edit: fast vindefekterna var rätt så häftiga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taklampa
bara jag som tyckte att "Trees of Pangaea" demon såg ut som, ja... skit...?

Edit: fast vindefekterna var rätt så häftiga.

och? betyder ju inte att det inte går att göra något snyggt med det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
och? betyder ju inte att det inte går att göra något snyggt med det

Nej, det är klart. Men jag förväntade mig något finare ögongodis

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Varför inte? Efter att ha sett visningen av vad Unreal3-motorn klarar av så är det nog fan inte omöjligt (skulle nog tippa på att det finns en hel del normal maps i dessa renderingar iaf).

Riktigt imponerande är det iaf (nästan som man inte tror det); man undrar ju nästan om man behöver dubbla GF6800GT/Ultra för att det ska flyta.

Om det här nu är verkligen är riktiga screenshots, så känns det som man ju har, i praktiken, uppnått helt verkligetstrogen grafik i spel - kan man göra det snyggare, egentligen?

subsurface scattering saknar jag verkligen, vet ej om x800 hade någon simpel variant på de men inget jag märkt av

Permalänk
Medlem

Varför diskutera om ett spel som släpps om ett och ett halvt år?Det är väl klart att dagens grafikkort inte kan ha alla effekter som de som kommer om mer än ett år.Är det intressant att gå och längta ett och ett halvt år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robban15
Varför diskutera om ett spel som släpps om ett och ett halvt år?Det är väl klart att dagens grafikkort inte kan ha alla effekter som de som kommer om mer än ett år.Är det intressant att gå och längta ett och ett halvt år?

Tja, finns ju inte SÅ mycket annat att längta efter om man är lite kräsen och inte nöjer sig med fps-spel liknande HL2 och Doom 3 och sån skit.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför inte?
Klart att man kan längta så långt in i tiden. Själv började jag längta efter Wow när de första screenshotsen släpten ~01. Samma sak gäller med det här spelet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Morrowind är en av de sämsta spelen jag spelat (i klass med Anarchy Online) men det här såg lite gött ut faktiskt!

Permalänk
Medlem

då kan du inte lirat mycket spel

Permalänk

Blir inte ett dugg imponerad av de där bilderna, texturerna ser för runda och tecknade ut och bilderna är suddiga. Ser ut som spelet lika gärna hade kunnat vara till Gamecube eller Xbox faktiskt, tycker Resident evil 4 är snyggare på alla punkter.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
då kan du inte lirat mycket spel

Nope, inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Tja, finns ju inte SÅ mycket annat att längta efter om man är lite kräsen och inte nöjer sig med fps-spel liknande HL2 och Doom 3 och sån skit.

Precis.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Nästa generation grafikmotorer *dreggel*
HL2 börjar se gammalt ut hehe

Permalänk

Efter att ha lirat Fable är man lite trött på den där Glow-effekten... Som ES IV också verkar ha använt. Det var snyggt i början men nu är det mest i vägen.

Dock - snygg grafik... Men som nån sa, glöm ej fysiken!

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att morrowind är dåligt snarare jävligt kul de första 20timmarna sen blir det ju så jävla enformigt.Det nya är väl samma sak med bättre grafik bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
Efter att ha lirat Fable är man lite trött på den där Glow-effekten... Som ES IV också verkar ha använt. Det var snyggt i början men nu är det mest i vägen.

Dock - snygg grafik... Men som nån sa, glöm ej fysiken!

Skulle tro att dom jobbar väldigt mycket på fysiken i detta spel.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Tycker inte att morrowind är dåligt snarare jävligt kul de första 20timmarna sen blir det ju så jävla enformigt.Det nya är väl samma sak med bättre grafik bara

Nej, man har lyssnat på kritiken och gör stora ändringar i stort sett alla områden. Strider, magier, uppdrag, sättet att resa runt på, AI, osv. Att det är snyggare skadar förstås inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plupp
Skulle tro att dom jobbar väldigt mycket på fysiken i detta spel.

Jadå. Man använder Havok, precis som Half-Life 2 m fl.
Telekinesis bör bli intressant, kanske nåt i stil med Gravity Gun i HL2.

Permalänk
Medlem

Hörde att man kunde vara samuraj också.Verkar jävligt ballt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hörde att man kunde vara samuraj också.Verkar jävligt ballt.

var hörde du om samuraj/i? Det låter skumt.

Permalänk
Avstängd

Unreal Engine 3 är snyggare

Visa signatur

P4 1,9GHz Willamette - 1024MB RDRAM Samsung 400Mhz - Hercules 9800 SE AIW + (ZM 80D, OP1) - SG 40GB , WD 120GB , SG 200GB - Nec DVD+-RW 3500A - 16" CRT Samtron - Santa Cruz | no its not, its the dark side, you are correct
Tangentbord, Mus, Musmatta - Ljudsystem

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wreckage
Unreal Engine 3 är snyggare

Visst vore det trevligt om U3 kommer se ut såhär: http://pcmedia.ign.com/pc/image/article/526/526179/new-unreal...

Men vem tror på det? Detailjnivån är allt för hög. Det där är grundmallen för "low"-polygon modellen.

För övrigt så är det ännu mycket jobb kvar på grafiken. Ta bilden på riddaren som står riktad mot ett par berg. Där har man ännu inte gjort någon riktig himmel, man har inte texturerat bergen, man har inte mappat bergen och stora delar av omgivningen har redan ändrats sen bilden togs (i Augusti?)

Så slutprodukten bör se väldigt annorlunda ut...

Permalänk

Havok, det är alltså enbart en fysikmotor eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Havok är enbart fysik ja.

Och den där U3-bilden... Det ser ut att vara betydligt mer polygoner än vad det egentligen är. U3-motorn tillåter stora textures dock, vilket artisterna har tagit vara på 8rynkor och allt). Sen på med en detaljerad bumpmap som ser ut att vara 3d men egentligen är 2d och voila! Du har en grymt snygg modell... Jag tror mkt väl att figuren på bilden kommer se ut exakt likadan i spelet.

Minns Doom3-hypen för några år sen när man fick se första skärmdumparna på monstren. Inte trodde man att det skulle bli "såå bra" som på bilderna men det blev det.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.