Permalänk
Medlem

PCI-Express 1x

Om man köper ett moderkort idag med PCI-E så får man ju med något som kallas PCI-E 1x. Vad ska man ha dom till igentligen? Kan man använda dem som en vanlig PCI plats?

Permalänk
Medlem

jag skulle tro att pci-e x1 kommer ta över från vanliga pci platser för de e väl snabbare??...pci-e x1 platserna är mindre och då funkar inte vanliga pci kort vad jag vet....kan inte så mycket om detta men det e vad jag har hört....

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem

Även dem nyare grafikkorten från bl.a Asus
har börjat gått från AGP till PCI-Express

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deleex
Även dem nyare grafikkorten från bl.a Asus
har börjat gått från AGP till PCI-Express

Ja men dom är PCI- e x16 medan han undra vad PCI-e x1 som finns på samma kort är till för.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

PCI Express x1 osv kommer att ersätta gamla PCI standarden. Man kommer kunna köra nätverkskort, styrkort, ljudkort och allt sånt och då i varierande PCI Express utförande.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

PCI-E bygger på en seriell teknik som bl.a. gör att det blir billigare att tillverka instickskort. SATA, USB, Firewire också seriell, trenden är att vi går över från parallella till seriella överföringar.

Visa signatur

Workstation: DFI lanparty nF4 | A64 W 3500+@2200 | Gainward 6600GT GLH | 2x512MB HyperX UL PC3200 | YY-Chassi 5601 | WaterChill | NEC ND-3520 |
2x160GB 7200.7 SATA RAID 0 + 160GB DM Plus 9 ATA-133 | NorthQ US 500W | 19" SONY Trinitron | Logitech MX700 | XP Pro + Server 2003 |
Server: P3@1200, Web- & filserver, Windows Server 2003 Desktop: P3@700 Labbdator - NT, Novell, Win98, DOS, Net-Client

Permalänk

Hej
Kille undrade liksom jagom vad pci express x1 ska vara bra för? detta är ett litet slot inte länger än typ 5 cm max den finns ofta där även x16 finns (graffes slot)
Nån kommenterade att det ska vara ersättning för pci Är det påstående eller är det ren gissning.
Bara nyfiken

Tack

Visa signatur

Jazz

Permalänk
Medlem

PCI-E x1 platser är för instickskort som inte behöver mycket bandbredd, ljudkort, usb/firewire? osv osv.

Permalänk
Hjälpsam

PCI-E x1 nya standarden som ersätter vanliga PCI (samma användningområde)
PCI-E x2 och PCI-E x4 är för mer avancerade kontrollerkort för stora SCSI Raid system. Ersätter PCI-X 66/100/133mhz portarna
PCI-E x16 är för grafikkort. Ny standard som ersätter AGP.

Det går att sätta x1 kort i x4 portar. Går även att sätta x1, x2, x4 kort i x16 portar (om man har över). Smidigare och mer modulär /seriell/ standard.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI