Permalänk
Medlem

Stor Antec SonataModd

Jahopp

Så kom dagen då jag fick nog av hur min sonata såg ut och var så det fick bli en liten upppiffning, det som jag stört mig på nästan sedan jag köpte chassit har varit att det varit usla monteringsmöjligheter för fläkt i fronten samt att den silvriga bullen inte är snygg

Gjort dem i Thumbs bara trycka på bilden för att få större bild

bild på elendet:

Så vad gör man? jo man gör mer generösa monteringsmöjligheter, men jag tänkte börja med att göra om nätagget "ormboet från antec" Resten kommer under veckan förhoppnigsvis. Loggen följer här nedan (gör bilderna för övrigt i thumbs så ni modemstackare inte dör)

Här är bästen som jag skall pilla lite på

Tja efter att tagit ur agget och skruvat öpp det möttes jag av patrull, skiten gick inte enkelt att lossa. Det blev att åka till biltema å köpa mig en tensug (för det hade jag naturligtvis inte)

Här har jag satt igång med att pilla bort molexkontakterna (min fina flikvän får agera model för hur man gör, vet att jag ville ha en sån här bild när ja skulle klura ut hur man fick bort stiften)

En bild på ATX-kontakten, man kan se kopplingschemat under (vilket visade sig vara spegelvänt kunde slutat ILLA)

Oki då var det dax att slipa ner plåten lite så färgen fasnar fint å bra

Väl slipat och klart så började jag måla... Här började det gå fel... Färgen som ni ser började bubbla av nån anledning eter den fått torka ett par min. Löste dettta genom att rolla ett par minuter på plåtarna sakta men säker sega färgen ner samt bublorna försvan

Oki här ser ni att jag då har klipt bort lite kablar (den gamla AT-liknande kontakten som satt på vissa äldre P4:or) har även sorterat ur traslet som Antec alltid har i sina nätagg)

Här har jag börjat sätta på kabelstrumpor, tog ett beslut också att ta bort fan-only samt rpm-mätaren vilka jag inte använt på ett bra tag (har ju en fanbuss, och rpm skiter jag i jag vet att fläkten snurrar)

Här är lite bilder på hur den lilla elektriska mojängen blev efter lite tuning

från andra sidan

Jahop detta var första delen i min modd av sonatan, håller just nu på med lite livsavgörande planerande hur fläkth-vetet skall sitta fast

EDIT: lagt till lite bilder i loggen för llite mer hum hur jag gjort

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

ser fint ut. jobba på

Permalänk

vad är det för färg du har när du målar om nättaggregatet?

Visa signatur

| Asus A7N8X Deluxe | AMD 2600+ @ 2300Mhz | Twinmos 2x512Mb PC3200 | 1st Seagate 120GB 1st Maxtor 80GB | Geforce 6800LE @ 16/1,6 | Vattenkylt | Antec PlusView 1000AMG |

Permalänk
Medlem

Hammarlack från biltema, pålagt med roller

Har för övrigt sågat lite nu och fläkthållaren ser lovande ut peppar peppar. Det stora framöver kommer bli att borra upp nitarna i chassit så jag kommer åt alla vrår (slipa är lite enklare då + ev modd av själva chassiskelettet)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Permalänk

ur snyggt! men du måste väl måla om insidan också, just nu ser det inte snyggt ut med den oranga färgen, men det kommer väl du att fixa efterhand

Permalänk
Medlem

Kan du inte lägga upp bilderna någon annan stans? de går slött o ladda dom :'(

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Där ja la upp dem var en upploadsida för bilder som hosta 25mb har ätit upp nästan hälften nu så om nån har en bra hosting eller vill dela ut lite plats så är det välkommet.

StålLången: självklart skall själva chassit fixas om i princip det enda jag inte kommer vara på är själva täckplåten (svartlackerade) Chasit skall gå i mörkgrått eller svart (bägge i matt färg) hdd-racken skall målas med hammarlack så de tål lite slitage, funder just nu även hur själva slädbanan som racken glider på skall behandlas så det förhoppnigsvis inte blir plåtrent på en gång.
Och det är inte en orange färg den är/skall var röd, ett infall jag fick för en tid sedan det apfula skall naturligtvis bort bort bort

En uppdate på arbetet kommer förhopnigsvis i kväll

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Fan, Den här killen kan han. Va snyggt det blev

Permalänk

Lånar tråden lite.
Är det värt att skippa garantin genom att plocka bort fläktgallret på min sonata och sedan sätta in ett vanligt standard galler? Pratar alltså om ljudnivån.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Lånar tråden lite.
Är det värt att skippa garantin genom att plocka bort fläktgallret på min sonata och sedan sätta in ett vanligt standard galler? Pratar alltså om ljudnivån.

är det vårt jobb att bestämma om du ska eller inte...? vad tycker du själv?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Lånar tråden lite.
Är det värt att skippa garantin genom att plocka bort fläktgallret på min sonata och sedan sätta in ett vanligt standard galler? Pratar alltså om ljudnivån.

Hur lång tid har du kvar på garantin??

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Hur lång tid har du kvar på garantin??

Hur lång är den?
Jag fick det jörra veckan så hela garantin är kvar. Ja menade alltså stjänar man ljudnivå på att ta bort dom stansade hålen och sätta dit ett standard galler?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Hur lång är den?
Jag fick det jörra veckan så hela garantin är kvar. Ja menade alltså stjänar man ljudnivå på att ta bort dom stansade hålen och sätta dit ett standard galler?

Ja de gör du.. Du tjänar flöde osså.. Men vi kan jh se det så här.. Din garanti e juh minst på ett år.. Hade du tänkt att INTE göra någonting alls med chassiet så länge?? Ja hade jh dock inte pallat det.. modda modda modda

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Ja de gör du.. Du tjänar flöde osså.. Men vi kan jh se det så här.. Din garanti e juh minst på ett år.. Hade du tänkt att INTE göra någonting alls med chassiet så länge?? Ja hade jh dock inte pallat det.. modda modda modda

Jo det kliar lite i fingrarna. Föresten om agget pajar så skickar man bara det va? Köpte det på datorbutiken.se. För lådan lär ju knappast paja har lite funderingar på fylla loggan med lysdioder=)

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Lånar tråden lite.
Är det värt att skippa garantin genom att plocka bort fläktgallret på min sonata och sedan sätta in ett vanligt standard galler? Pratar alltså om ljudnivån.

nja du känar nog inget specielt då ett "normalt" galler äter upp 20% av luftlödet så bäst blir det om du inte har nånting alls

Här kommer i alla fall det senaste jag har hållit på med i min project :

Gjort dem i Thumbs bara trycka på bilden för att få större bild

Här har jag knäppt upp fronten från och plockat bort front-fronten som jag nu testar lite verktyg för att se vad som kan bli bra... lutar åt sticksågen

Men va snyggt det blev då. Aldrig varit med om sämre figursågning av underteknat plasten smäälte hela tiden och drog i väg med bladet hur sakta eller for tjag körde aja inte vart det bra + "hålet" inte ens blev på rätt ställe

Aja bar att ta fram lödpenna och börja svetsa plast, kan även säg att jag är numera jävligt vass på att svetsa plast.

Nu när skiten sitter ihop igen så blev jag tvungen att smeta dit nån forma v hårt binande jox.. fick bli glasfiberväv och glasfiberspackel, ja inte ser det bra ut men det blir bra tro mig.

tja efter första slipen så ser det inte så förjävligt ut

började även spacka med plastspackel på luckan vill inte ha nått märke eller nått fånigt lås som pajar "looken"

oki nu drog jag över ett täcklager med mer plastspackel över altihop kan säga att en linjal är ett bra verktyg till detta

oki här är lite grovslipade bilder på fronten samt luckan

oki nu har jag slipat ner lite mer och fått fram ursprungsformen på fronten.. gjort samma på luckan för övrigt

Nu har jag framförallt mätt ordentligt och använt rätt verktyg (Wolverine får jag tacka för tipset om dena hålsåg) sågat ut hålet för fläktgallret

Efter att ha finlslipat kanten så har jag gjort en försänkning runt hålet där galret skall fästas in, kan för övrig säga att det var skitsvårt att hitta en liten bit metall som jag kunde sätta i fronten och som inte sgå för dåligt ut

Detta är allt för tillfälet men det kommer mera

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Läckert!
Det verkar gå bra framåt och allt ser riktigt proffsigt ut, kommer nog att tillhöra en av det "Bättre" gjorda moddarna på chassin Är rätt trött på alla, wow ljusrör och ett fönster

Och eftersom jag har ett sonata hemma med så blir det extra skojj att se vad man kan göra med det

Permalänk
Medlem

Finns det några andra bilder än tumnaglarna? Lite smått o se vad du hittar på...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Finns det några andra bilder än tumnaglarna? Lite smått o se vad du hittar på...

Kan du inte bara klicka på bilden så öppnas den i ett nytt fönster i full skala?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Jag har valt bort att visa bilder i inläggen, så jag får bara upp en länk till tumnageln, därför jag frågade.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Hur mycket tid har allt tagit?

Permalänk
Medlem

Tja tid har det tagit jobbat några timmar varje dag med planering och tester samt själva arbetet med alla väntetider mellan spackeln osv så har det väl hitils tagit ett par veckor, har ju som sagt börjat lite i förväg så jag skall hinna i fas, just nu håller jag på med att borra bort nitar från hassit för att jag skall kunna slipa och måla om det

Uppdate:

Som vanligt är det thumbs, just klick 'em
Med dremelns hjälp så har jag sågat ur nätet, samt använt biten som blev utborrad som mall på hur plåten skall vara böjd. här håller jag på att pasa in den

Nu har ja öst kladdat hejvilt med plastspackel så det blir garnaterad belägning och fäster bra mellan galler och front, drog även på ett lager till på luckan för att det behövdes fylla igen ett par bubblor.

Voila Efter gediget slipande (för hand) så är plåten på plats och sitter fint dock var jag något för duktig i min fråsning så det fattas runt 0.3mm till "kan ti kant" mellan plåten och fronten på sina ställen

Så jag tejpa med maskeringstejp på själva gallret där det är öppet, sedna öste jag på med spackel igen för att höja strukturen liten så att jag kunde få ner skarven lite. Här drar slipar jag samt vartefter river bort tejpen.
Efter slipning så är nu kanten väldigt liten men den käns som ett stup när ja drar med handen över den.

Hadde ju inte ens tänkt på att det kunde finnas spackel på sparyburk men efter att läst en del av goTalls trådar så vet jag att det finns och det verkar funka fint. Så efter att sprayat med sprayspackel så fixar ytspänningen på spacklet den lilla upphöjning jag var ute efter.

tja detta är bilder på det spackalde efter slipning, gnott fint med ett 600papper (vatten är grymt viktigt att ha till denna slip då det annars blev lite för groft och för lite vatten så blev det en gegga av slipdamm, okuperade d vår diskbänk som periodvis inte var för vacker)

Måste bara visa resultatet med sprutspacklet redan nu är det spegelblankt (dock skalla jag ha mattsvart men det är inga kanter elller likna lent som en babyskärt)

nästa uppdate blir lite bilder på utsågning av fläkten samt lite förglutt på hur det kan komma att se ut när det hela är klart.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

gör sonatan vit

Permalänk

Härligt att se att någon går lös på Sonatan Funderar själv på att byta färg på min. Keep up the good work

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

tack tack jo var rätt less på chassit som jag skrev i början

sonatan kan ej målas vit et skulle vara en styggelse mot allt gott, kan sträcka mig till metalliksvartblå men annras så måste den va svart (internationela Golliwog-lagen)

hinner inte mer i kväll, har sågat lite i chassit nu i alla fall blev ju som det brukar bli när sticksågen är i farten så jag skall försöka slipa ut det lite, men som sagt bilder på utsågningen av fläkten är i princip klar bilder berabetas kommer med uppdates i veckan

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

mera mera mera fan vilken bra dokumentation du gör fått många bra tips och ider

Visa signatur

Intel celeron 2,6ghz, asus p4sx8-x, ati radeon9600 pro, 2x WD 80gib, 160gib maxtor sata, dvd-läsare, cd-brännare, 256 +512 ddr pc3200

Permalänk

Varför har du ett så grovmaskigt galler i fronten? Kommer det igen på flera ställen eller är det just bara där?
I så fall så skulle jag byta till ett finmaskigt galler ala IKEA-papperskorg!

Permalänk
Medlem

fick detta galler gratis och jag letat länge efter ett bra material samt att det var av stark rostfri plåt + att hålen passar in med den övriga layouten av lådan om man tänker på de hål vilka formar ANTEC på sidorna

ja det kommer mestadels att gå via hålen i fronten men som det naturligt gör på sonatan så kommer den tjyva luft från sidorna också. Det kommer ju glappa lite mellan fläkten och fronten(ser ju ut nått sån här groft " |) ") och jag har inte några planer just nu på att spackla upp det tänker ev sätta lite skummgummi i hörnen på fläkten för stöd.
Fläkten skall för övrigt köras via en fanbuss på låga varv jag vill bara ha ett flöde luft över min stripped Array som blir lite varmare än om de skulle köras singel.

... planer far runt i huvudet i bland på ett mer öppet hål av nått slag.. ev i framtiden så rycker jag bort det gamla å sätter dit nått annat kanske en kustomemade fangrill av nått slag, men just nu är jag nöjd måster ju komma igång..

Hehe har separerat chassit från täckplåten nu får se om jag hinner fixa med bilderna, har lite annat jox på G (socialt liv å sånt där)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

ser nice ut keep it up

Permalänk

nu börjar det lösa sig, jämfört med när allt låg på soffan