Permalänk
Medlem

Hur skall jag kyla min lådda?

Jag har byggt en stor trälåda att ha datorerna i (liten lägenhets mod ).

Problemet var att det blev för varmt där inne efter ett tag så jag fick slå ut ett hål genom köksväggen för att komma åt en ventil.. Det räckte inte så nu har jag köpt en badrumsfläkt som jag satt på ventilen så den suger luft ur lådan o skickar ut... men tyvärr hjälpte inte det heller :..(

Jag vet att jag kan feta på med typ 10 120mm fläktar som blåser in o ut ur lådan men anledningen att jag byggde den från början var för att ljudisolera hela skiten eftersom min dator låter som en överklockad dammsugare på ectasy o min flickvän hatar fläktsurret.

Någon som har lite ideer på vad jag kan göra för o kyla lådan?
(funderade själv på o byta håll på fläkten så den sög in luft utifrån men det är tydligen inte så bra.. man får kondens o kan få fukt/mögelskador)

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning kanske? Beror på hur mycket man vill lägga ut

Permalänk

ett tips kan vara att slänga ut datorn ur trälådan och inköpa tysta fläktar som man drar ner med nån slags fläktkontroller!
Införskaffa samtidigt någon slags gummi upphängning så att inte alla vibrationer fortplantas in i chassit

Sen kan man nog ställa datorn på lite skumgummi så att den inte surrar direkt mot golvet

Annan sak till att dämpa lådan är genom lämplig dämpmatta från tex Biltema.

Permalänk
Medlem

z00m jo har funderat på det men det känns lite overkill plus att jag skulle behöva 2 radiatorer stora som element och förmodligen en ganska stor pump då det skulle bli cs 2m i höjdskillnad.

Stållångben jo men problemet är att jag redan lagt ner så mycket pengar/arbete på den förbannade lådan så jag vill inte skrota den. Förresten har jag inte riktigt plats för datorerna om dom inte står i lådan (den är uppskruvad under taket ovanför mitt skrivbord... kan ta en bild på den sen när jag kommer hem från skolan)

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.