Permalänk
Medlem

har oxå provat att sätta på en zalman kylare istället för fläktjäveln, fast den blir väldigt varm ca 70 grader enligt en IR termometer

Permalänk
Medlem

Tror verkligen denna passiva fläkt isf e på gränsen, har du inte en fläkt som blåser på den ska man nog inte köra zalmans NB kylare.
Nforce4 har ju ingen sydbrygga eller? lite mer koncentrerad verksamhet i ett chipset?

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

hehe, ja de var ju inte så jag ville peta på den direkt.
Men då hade jag inte en enda fläkt i hela datorn.

nu har jag en 120 fram å en bak så då har tempen gått ner drastiskt.

Permalänk

Den jävla fläkten låter förjävligt. Måste bli av med den. Men med zalmanen verkar chipsetet bli väldigt varm. hmm....

Permalänk
Medlem

Ja grabbar.
Det är nu vi skiljer agnarna från vetet...
Kolla i Lådan, ni vet "hoppets låda" där allt som "kan vara bra att ha någon gång" hamnar, där man med lite tur nånting faktiskt kommer till användning.
Där i ligger ett par gammla CPU-flänsar från nån gammal pentium och den där jäkla boxed kylaren man fick till sin XP. Ta den som är störst och nästan rymms, använd bågfil på den till den rymms, och limma på den med AS-compound.
Då har ni en grovt överdimentionerad fläns och slipper helt problemet, och har dessutom lite mer plats för nyttoartiklar i Lådan.

Vill man vara lite serriösare kan man ta och borra hål för orginalpiggarna från nb-kylaren.
Tänk då bara på innan ni börjar dremla, slipa och borra att om man lägger orginalkylarens baksida mot den nyas för att mäta ut vart hålen är, så blir den nya spegelvänd.
Det kom jag på när jag grejade till mitt gamla a7v133-c, så den limmade jag vi´d kvällens ände/morgonens begynnelse.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk

Re: Passiv kylning på A8N-SLI

Tror du inte att det är nån anledning till att dom har satt en fläkt där? Flänsen såg lite liten ut fast det kanske bara "ser ut så". Tänkte på att om man nu ska ha passiv kylning så krävs det väl en större fläns för att kunna få samma kylning som en "aktiv" variant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Den lilla ettriga nordbryggefläkten på A8N-SLI låter ju lika mycket som resten av fläktarna i en normal dator, så jag beslutade mig för att göra något åt eländet. 55kr och lite pyssel gav följande resultat:
http://galleri.sweclockers.com/chassi_img/6009_3.jpg

Det är alltså en Zalman ZM-NB47J det handlar om. Den blir ganska varm men det ser jag som ett tecken på att kylpastan gör sitt jobb

Permalänk
Medlem

Zalman passiva flänsen e rätt stor då den är 4.7 CM hög o 3.7 cm kvadratisk bred, har full tillit till denna.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk

Annars kan man köpa en sån här med fanmate

http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_... verkar kunna kyla skitbra

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Re: Re: Passiv kylning på A8N-SLI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enchanter
Tror du inte att det är nån anledning till att dom har satt en fläkt där?

Självklart. Dom kan inte sätta dit en stor hög kylfläns för den hade kommit ivägen för instickskorten, alltså måste dom använda en liten aktiv kylare i stället.

Permalänk
Medlem

fungerar ju skitbra med passivkylare bara, jag har inte en fläkt i hela datorn varken på psu eller cpu och jag har inga stabilitets problem. Men ska man klocka så kanske man måste kyla den bättre..

enda som är lite störande är att jag har en gammal hårddisk som låter lite förmycket, annars är datorn riktigt tyst.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju köpa deltas 40mm fläkt @ 9000 RPM, 10CFM @ 32DB :rolleyes:. Har själv en sån på mitt grafikkort och jag klockar skiten ur det

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Annars kan man köpa en sån här med fanmate

http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_... verkar kunna kyla skitbra

det är ju swiftech man har ju nästan inte hört annat än bra om dom =D

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk

skulle göra sådär jag med men nu är moderkortet helt dött,
går fortfarande ström genom det men det bootar inte.

har jag sabbat det eller är det någon som har något förslag om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

mitt segar också efter att jag installerade vattenkylning. det går att starta datorn, men den låser sig vid startbilden. trist, efter att man har väntat 3 månader på att få tag på alla komponenter.

Permalänk
Medlem

Så där var mitt oxå, ibland startade den ibland inte.. tills jag uppdaterade till 1003 bioset

Permalänk
Medlem

Har bytt till en Zalman passiv nu och det funkar kanon. Lite varm blir den men CPU fläkten (Zalman CNPS7000CU) blåser lite på flänsen så det blir inte varmare än att man kan hålla ett finger på den vid idle (har hört att man inte kan hålla fingret på något som är över ca: 50 grader).

Var sedan ute och slösurfade och tittade bl.a. på Chaintechs hemsida och såg att deras NForce4 kort har passiv kylning. Således borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Hjälpsam

Oki strax dax att trycka ihop ett A8N-SLI system till polaren, det skall in två gfx kort med NV5 2slots kylare på 6800Ultra kort så det blir lite ont om plats.

Orginalkylaren låter som fn, och är inte särskillt bra även om man sätter den ordentligt med AS5 (tillskillnad från tapen som sitter där orginal).

Är det korrekt infästning för;
(svårt att avgöra innan jag har moderkortet i hand)
Byte av den något ljudliga chipsetkylaren, för lägre ljud och förhoppningsvis bättre prestanda. Skulle
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=415&session=68b129031b4...

eller
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1411&session=68b129031b...

till exempel eller krävs det en del modning.

Problemet här är ju brist på plats på höjden då NV5an kommer något ivägen.. och systemet skall klockas så mycket det tillåter stabilt för 24/7 körning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Så här har jag det. ZM-NB47J på nForce4-chippet och VF700-Cu på grafikkortet. Då får båda luft från fläkten och NB47J:an blir sval nog att peta på iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Så här har jag det. ZM-NB47J på nForce4-chippet och VF700-Cu på grafikkortet. Då får båda luft från fläkten och NB47J:an blir sval nog att peta på iaf.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/tn_a8n_zalmans.jpg

Snyggt! Om vi inte hade satsat på konceptet med NV5 och tunnel ducta in/ut luft till/från cpu och utluft från gpuer så att de tre främsta värmekällorna inte påverkar chassitempen nämnvärt så hade det varit ett klart val!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Oki strax dax att trycka ihop ett A8N-SLI system till polaren, det skall in två gfx kort med NV5 2slots kylare på 6800Ultra kort så det blir lite ont om plats.

Orginalkylaren låter som fn, och är inte särskillt bra även om man sätter den ordentligt med AS5 (tillskillnad från tapen som sitter där orginal).

Är det korrekt infästning för;
(svårt att avgöra innan jag har moderkortet i hand)
Byte av den något ljudliga chipsetkylaren, för lägre ljud och förhoppningsvis bättre prestanda. Skulle
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=415&session=68b129031b4...
http://www.gtek.se/img_prod/TTCUVGA.jpg

eller
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1411&session=68b129031b...
http://www.gtek.se/img_prod/RS003.jpg

till exempel eller krävs det en del modning.

Problemet här är ju brist på plats på höjden då NV5an kommer något ivägen.. och systemet skall klockas så mycket det tillåter stabilt för 24/7 körning.

Den översta ser inte ut att stämma i infästningen och den undre verkar vara för stor. Moddar man en del så kanske det går. Ett annat alternativ som jag testade är att sätta en Zalman Fanmate och sänka varvtalet på originalkylaren. Funkade bra på min med extramonterad silverpasta.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Hjälpsam

Problemet är att jag kommer å försöka komma åt både prestanda och ljudproblem, fanmate fixar ljudet men inte överhettningsrisk vid överklockning...

Min första tanke var en moddad och kuttat SSF barebone cpufläns.. Hade vart läckert

Visa signatur

Permalänk

tänkte bara dubbelkolla så jag inte gör fel för andra gången....

det ska väl bara vara kylpasta på kärnan och inte hela chippet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

http://home.student.uu.se/joli5403/images/tn_a8n_zalmans.jpg

Har du möjligen ett 6800GT kort?

Skulle vilja veta om det är möjligt att köra ZM-NB47J och VF700-Cu samtidigt på ett A8N-Sli deluxe kort med ett 6800GT grafikkort?

Permalänk
Medlem

Jag har också en zalmanfläns på nb, den blir varm som satan om inte 120mm fläkten i fronten är på. Passa er för stora grafikort med fet kylning, de går inte i agp/pci-express slotten om nb kylaren tar emot, detta händer tex på geforce 4 kort, på mitt 9700pro är det 1mm mellan nederdelen på minnesflänsen och översta sidan på zalmanen.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir nordbryggan verkligen så varm på SLI-korten? Tycker det är trist att man skall behöva bryta garantin det första man gör när man fått hem moderkortet ...

Kollar man på bilder på A8N-Premium (ej SLI) är nordbryggeflänsen _väldigt_ liten.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Blir nordbryggan verkligen så varm på SLI-korten? Tycker det är trist att man skall behöva bryta garantin det första man gör när man fått hem moderkortet ...

Kollar man på bilder på A8N-Premium (ej SLI) är nordbryggeflänsen _väldigt_ liten.

Om du inte visste det så tänker inte ASUS släppa original varianten av A8N-Premium utan istället en modifierad variant med aktiv kylning. Vad säger det dig?

Permalänk
Medlem

Zalman har själva testat med sina passiva kylare på nForce4-moderkort - Zalmans egna slutsats - de har nog inte funderat så mycket på de som kör överklockat, men visst är det en trevlig bekräftelse.

Zigge

Visa signatur

"Internet rules ... bigtime"
Tips: Alt+248 på NumPad ger °

Permalänk
Medlem

Min lilla sate till nord-kylare har låtit som ett litet microplan enda sen jag köpte moderkortet. Men idago så blev jag trött på skiten ch tryckte lite på fläkten medans den var igång och nu hör jag den inte mer, blir överröstad av cpun och graffekylaren, och av vad jag kan se i Asus Probe så snurrar den fortfarande med samma hastighet så den har inte pajjat Så prova det innan ni börjar scanna efter kylare.

Permalänk
Medlem

Vilket varvtal har du på fläkten (nordbryggan) ? Vilken CPU-kylare har du ? Och 50:- är ingen förmögenhet för att bli av med "skrället" ! Alla småfläktar brukar gå sönder, förr eller senare ...

Zigge

Visa signatur

"Internet rules ... bigtime"
Tips: Alt+248 på NumPad ger °

Permalänk
Medlem

Vad sägs om min planerade lösning med att sätta på Zalman resorator GPU vattenblock på den? med lite pill går den nog dit. Har hört nån som har fixat det på det sättet. Eftersom jag ska ha ett GPU block på grafikkortet så kommer jag få ett block över då dom skickar med 2 st =), ett till ati och ett till nvidia varav ATI är det lilla blocket jag inte behöver.

BTW! Vart in i ****** fick ni tag på era moderkort? Dom är ju f*n slut överallt.. väntat i 3 veckor på mitt nu. Samma gäller mitt GT grafikkort....

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.