Permalänk
Medlem

HemPC - Hjälp...

Hej Hallå!

Jag har fått erbjudande om HemPC men är lite förvirrad över några specs.. Här är alltihop:

----------------------------
HemPC Bärbar
Modell Pavilion zd8054EA
Processor 3,2 GHz Intel Pentium 4 Desktop (Hyper Threading)
Chipset Intel i915p
Cacheminne(L2) 1024 kB integrerat
Internminne 1024 DDR SDRAM (2x512)
Hårddisk 100 GB UATA (4200 rpm)
Bildskärm 17" WXGA TFT
Grafikkort ATI Mobility Radeon x600 PCI-Express, 256 MB
DVD/CD-Rom DVD/CD-brännare
Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt..
Högtalare Harmon Kardon
Modem 56k ITU v.92
Nätverkskort 10/100 MBit + Trådlöst
Annat 4 st USB 2.0
----------------------------

Jag är lite fundersam över grafikkortet... Jag har ett Radeon 9800 Pro just nu. Vill gärna att grafikkortet ska hålla till spelen som kommer om nåt år ellar så.. Håller det ens för spelen som finns nu? Jag tycker inte ATIs sida säger mycket, dom bara propagerar för varenda kort dom har. Vad säger ni? Om grafikkortet speciellt men också i allmänhet..?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Grafikkortet är ett av dem bästa du kan få till bärbara, och klarar väl alla spel som finns just nu, och borde också klara spel som kommer om 1 år.

Sen frågar du om folks mening i allmänhet också.

I allmänhet förstår jag inte varför man vill köpa en bärbar med en desktop processor i?

Har du någon information om vikt och batteritid, för jag tror inte detta erbjudande är vad jag tänker på, när jag pratar om bärbara.

Men det är helt klart en kraftfull maskin, och man hittar inte många bärbara som är snabbare, om det är det enda man tänker på, när man letar bärbar dator.

Hmmmm, såg just specs på hårddisken; ville nog inte köpa en så kraftfull processor, grafikkort etc. maskin, och så använda en hårddisk med endast 4200RPM

edit: hade inte sett specs på hårddiisk till att börja med.

Visa signatur

Allt jag skriver härinne är mina personliga tankar, och inte vad PC-Direct officiellt menar.

Permalänk
Medlem

Nej, jag var också lite förvirrad över den låga rpm.en till hårddisken.. hmm..

Vikten är ganska mycket 4, 2kg, batteritiden nämns inte, vilket är lite udda även det.

Vad är det för knas med en Desktop Processor? Att den inte är anpassad för bärbara utan för en stationär(o därmed drar mer ström..?)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

lektroo>Processorn blir svinvarm(liksom säkert chassit/underdelen) o troligen är maskinen högljudd med x antal fläktar...årddisken verkar HP snåla med på alla bärbara,dom spar väl på sånt som folk inte tänker på..

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Ok, så det är en bra lårvärmare under vintern då? ;P

Jag kollade upp specsen på hemsidan och där nämns inte Desktop i specsen. De har även ändrat småsaker som att det inte följer med "någon parallel port som nämns o broschyren". Kan lika väl menas att det ändå är en Desktop..

Visa signatur

Permalänk

En 3,2 GHz Intel Pentium 4 processor är inte gjord till bärbara, men till stationära datorer, sen gör det inte riktigt någon skillnad om det står Desktop el. inte.

Den vill, som andra skriver, bli mycket varm och väsnas mer och ha en mycket dårlig batteritid.

Om man inte bryr sig om batteritid eller vikt, då man vill ha en bärbar, för att kunna gå från rum till rum hemma med den, och inte tänker så mycket på ljudnivån, så är den inte dårlig; men synd med den dårliga hårddisken bara.

Jag ville själv gå efter en bärbar med centrino teknologin, dothan processor och en snabbare hårddisk. Sen ville jag nog också vara nöjd med 15" skärm, då jag själv tycker den blir för stor annars (och för tung). Men det är igen för att jag har ett behov för en bärbar som är lätt att ta med sig, men ändå har en bra prestanda och en tillräckligt stor skärm till att man kan jobba på den hela dagen.

Andra har andra behov, så därför kan detta erbjudande vara det bästa för just dig. Tycker du skall tänka en del på, om du vill ha en bärbar till att ha med dig ofta och nästan överallt, el. mest har ett behov för att ha en bärbar till hemmets alla rum.

Visa signatur

Allt jag skriver härinne är mina personliga tankar, och inte vad PC-Direct officiellt menar.

Permalänk
Medlem

Hmm..ja... Tack så jättemycket för råden o tipsen! Jag ska fundera o se... just nu, spontant, så tror jag att jag nappar, pga av priset mest och att jag varit i köptankar av en bärbar.. även om hårddisken gör mig lite bitter.
Jag vill mest ha en bärbar för att kunna ta med mig datorn till kompisar och att jag bott andra hand i 7 år nu och en stationär dator är alltid lika jobbig o släpa på.. :/

Jag läste i någon annan tråd att det inte är ett alltför stort problem o faktiskt byta grafikkort nuförtiden på bärbara.. stämmer detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tycket helt klart att du ska nappa på erbjudande synd bara att du inte har dell som hem-pc leverantör för titta bara på vad dem erbjuder!

http://hempc.medflera.se/cc/CC?raw=viewPackageDetailed&packag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipop
jag tycket helt klart att du ska nappa på erbjudande synd bara att du inte har dell som hem-pc leverantör för titta bara på vad dem erbjuder!

http://hempc.medflera.se/cc/CC?raw=viewPackageDetailed&packag...

Fan, den hade jag tagit direkt !! den var ju riktigt grym, docck vägde den 3,5kg, men ändå !! Varför fick jag sånna dåliga erbjudanden..

Permalänk
Medlem

jag vet är så otroligt spännd på att se hur den fungerar (leverans V15-17 så det är ett tag kvar =/) men 3,5Kg är inte så mycket med rätt ryggsäck har jag räknat ut