Permalänk
Medlem

Acer Aspire 1682 WLlMi

Först och främst vill jag tacka Janav för en grymt bra FAQ om bärbara PC, kunde ingenting innan och kan lite mer nu...

Är väldigt sugen på att skaffa en laptop som kan användas till surfande, filmtittande, CD- och DVD-brännande, mm. Spelar dock så gott som aldrig några krävande spel.

Efter att ha kollat på hundratals modeller (känns det som) hitade jag Acer:s Aspire 1682WLMI som verkar passa perfekt. Den har:

-Pentium M 725 1.6 GHz
-RAM 512 MB
-HD 60 GB
-DVD+RW
-Wlan 802.11b, 802.11g
-15.4" TFT 1200 x 800

Har en extern hårddisk så 60 GB räcker gott och väl. Dessutom passar den väldigt bra eftersom den har Wlan-möjligheter, DWD-RW, FireWire-port (vilket är tacksamt för en iPod-användare) och gott om USB 2.0-portar. Den finns också till ett överkomligt pris på några olika ställen (ca 11-12 000 kr).

Alltså: allt verkar väldigt bra, någon som ser några direkta nackdelar?

Är det någon som har erfarenhet av denna och vet om det är ett bra köp? Eller kanske vet någon laptop med liknande specifikationer till ett lägre pris?

Permalänk
Medlem

Kan annars tipsa om ACER4002WLMi som ligger på 11994:- på onoff just nu & 12400:- på datorbutiken.

Den har 5tim batteritid, 1682 har 2tim på specen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Antar att du menar en Travelmate 4502 WLMI, och den verkar helt okej den också.

Jag är visserligen inte helt beroende av batteritiden eftersom jag mest tänkt använda den på olika platser i lägenheten och då har tillgång till strömuttag för det mesta. Fast skulle det vara så att den ökade batteritiden inte går ut över prestandan alltför mycket är det ju helt klart ett stort plus jämfört med Aspiren.

Vad är egentligen skillnaden på Aspire- och Travelmate-serierna? Specarna verkar ju nästan helt likvärdiga.

Permalänk
Medlem

Jag menar faktiskt 4002....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, hittade inte den på Acers hemsida så jag antog att det var 4502....

Har du någon länk?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skumt att den inte finns på den svenska Acer-sidan och inte heller på Pricerunner, kanske bara är OnOff som säljer den i Sverige.

Enda skillnaden mellan 4002 och 4502 verkar vara 1MB istället för 2MB L2 Cache och XP Home istället för Pro. Spelar cache-minnet stor roll?