Permalänk
Medlem

sata och ide

hur stor stor skillnad är det mellan sata och ide hårdiskar egentligen?

Permalänk
Medlem

Sata kan leverera 150MB/s medan ATA133 kan leverera 133MB/s

Sata klarar av hotswap samt att sata har modernare kontakter i allmänhet. Sata är det nya, IDE är det gamla.

Permalänk
Avstängd

Samt att sata skickar data på två kanaler jämfört med ata som kör på en kanal, vilket gör att du kan ha längre kablar om du skulle vilja det.

De teoretiska topphastigheterna är dock just det, teoretiska. De går att uppnå men då måste du ha flera diskar och raid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Sata kan leverera 150MB/s medan ATA133 kan leverera 133MB/s

Sata klarar av hotswap samt att sata har modernare kontakter i allmänhet. Sata är det nya, IDE är det gamla.

Om jag nu inte minns fel är det väl 1500 MB/s SATA hårddiskar kan leverera?

Visa signatur

Hentai 4 life ;P

Permalänk
Medlem

Uh, jag som inbillade mig att Pata var flera data kanaler, och Sata en, Paralell vs Seriell.
Diskarna är det ingen större skillnad på, Det stora flertalet är det samma diskar, med olika styrkort bara, för de olika sladdarnas skull, det innebär att diskarna i sig inte presterar bättre, eller sämre, däremot har Sata inte sladden delad med nån annan disk, utan kan nyttja upp till max bandbredd på egen hand, vilket ju inte Pata kan, utan får samsas, så även om max transfer inte fyller sladden, kommer högst sanolikt 2 diskar på samma sladd göra det, och då ger Sata en något bättre prestanda... Sen är det sant, teoretiskt är Sata kapabelt till högre bandbredd, men det finns mig veterligt inga diskar som maxar varken Sata, eller Pata. (avsedda för just ata, det finns Scsi diskar som presterar, men det är lite av en annan prisklass)

Och Sata är "ata 150" Sata2, vågar jag inte svära på, men jag har för mig det var "ata 250" Och det senaste, Sata-IO ska tydligen ligga på 3gb/s, vågar inte räkna på vad för "ata" siffror där blir att jämföra med där i heller, men det känns som om det börjar bli löjligt.. det behöver inte gå fortare att överföra saker på sladden, det behöver gå fortare när det väll når disken.

I stort sett altså skillnaden mellan DISKARNA, ingen, skillnaden mellan interfacen, natt och dag, Pata baseras på gammalt paralellt tänkande, Sata baseras på nyare, samma tänkande som leder till PCI-E med mera.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Både PATA och SATA är IDE. Vad gäller prestanda så är det i praktiken ingen skillnad men SATA är modernare och smidigare att använda.
-nisse

Visa signatur

Nisse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai
Om jag nu inte minns fel är det väl 1500 MB/s SATA hårddiskar kan leverera?

Nepp, men det finns i vissa specs att det skulle vara 1500Mbit/s, Alltså typ 187MB/s men eftersom det är ett ca 1500Mbit så är 150MB/s är betydligt bättre sätt att skriva det på.