Permalänk
Medlem

Speed på skola

Satt vid en dator i skolan bara för att jag inte hade nåt att göra, skulle tanka en fil från sunet.se och den fick stadigt i 7-8mb/s. Vart lite förvånad och körde TPtest, ändrades kraftigt hela tiden men just då fick vi 50mbit Upp och 45 mbit Ner. Har skolan 100mbit fiber tro?

Iaf så tycker jag att det är en lite väl hög hastighet för en skola, behövs det 50-100mbit för att surfa på internet?

Vad har ni i era skolor?
Kan erkänna att man blev lite avis på den hastigheten

Permalänk
Medlem

Om det inte är en högskola/universitet så är det troligen delad kapacitet med kommunen, dvs. bibliotek, administration etc.
Det är alltså mycket möjligt att kommunen har 100 Mbit/s, men knappast en ensam (grund)skola.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Re: Speed på skola

Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Satt vid en dator i skolan bara för att jag inte hade nåt att göra, skulle tanka en fil från sunet.se och den fick stadigt i 7-8mb/s. Vart lite förvånad och körde TPtest, ändrades kraftigt hela tiden men just då fick vi 50mbit Upp och 45 mbit Ner. Har skolan 100mbit fiber tro?

Iaf så tycker jag att det är en lite väl hög hastighet för en skola, behövs det 50-100mbit för att surfa på internet?

Vad har ni i era skolor?
Kan erkänna att man blev lite avis på den hastigheten

bärbar+extern 200GB =

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Våran Kommun har 100 Mbit/s :] Kan ju visserligen bli ganska lagom med tanke på att det är inom hela kommunen.

Permalänk
Medlem

Jo det är i en grundskola.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Jo det är i en grundskola.

vår ghettoskola i en söderförort har 100 mbit fiber...

(grundskola)

Permalänk
Medlem

min skola it gymnasium har 2mbit på c.a 300 datorer PUSS

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Inaktiv

på it gymansuoiiumet i skövde kör dom med 100mbits som delas av alla elever.

Permalänk
Medlem

när jag och en kompis testade att ladda ner en fil via mozilla på vår skola så gick det i typ 6kb/s hehe...crap

Permalänk
Medlem

På LTH verkar det vara typ hur mkt som helst, dock bara 100mbit-kort i varje dator...

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk
Medlem

Fiber 24MBit

Edit: Högstadieskola då. Universitet och så har ju självklart högre.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

våran skola delar på fiber. Vet dock inte vilken hastighet. Det gick inte att köra tp-test på datorerna. Men jag skulle gissa på att det är 100 mbit med tanke på att det är ca 1000 elever. (gymnasium). Men alla skolor även grundskolor i nyköping (komunala) är kopplade till samma nät sluts samman i en källare under stadshuset. www.gastabudstaden.se är sidan till de som bygger ut stadsnätet

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem

Telia fiber 4mbit upp o ner... till hela kommunen..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izomatic
På LTH verkar det vara typ hur mkt som helst, dock bara 100mbit-kort i varje dator...

Alla svenska hörskolor som är med i Sunet är anslutana med 2*2,5Gbit/s dock stöderjer inte dagens implemtation att man nyttjat bägge utan ena är i reserv. http://stats.sunet.se för lite grafer och sånt.

Sen att Kommunen har en "fet"-lina som delas på alla skolor och bibliotek är en vanlig modell. 100Mbit/s är nog inte så jätte dyrt i dag, speciellet inte om man kanske kör iptelefoni också över och slipper massa dyra pcm-länkar.

Permalänk
Medlem

Kommunen delar på 10 Mbit/s. Vår skola (200 elever) är ansluten med 2/2 Mbit/s radiolänk. Det funkar väl att surfa på.

Permalänk
Medlem

Kommunens ISP lina har jag ingen aning om, men det är förmodligen 100 Mbit. Ganska lustigt, om man kan ha 100MBit så borde väl privatpersoner ha lika stor chans att ha 10/100 Mbit hemma med tanke på kommunens lina som är snabbt trots den belastning alla skolor ger.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch