Permalänk
Medlem

FAQ - Apples stationära

FAQ - Apples stationära
Sammanställt av xerent och Sidde, uppdaterad 070308

Först och främst: Vill du ha en dator att spela på, köp en PC. Där finns spelutbudet och de låga prisnivåerna.

Länkar till andra Apple FAQ på Sweclockers:
FAQ - Apples bärbara

Detta gäller samtliga modeller:
Mac OS X 10.4 "Tiger" och iLife´06 (iTunes, iMovie, iDVD, iPhoto, GarageBand och iWeb) ingår!

Vad är...
Apple Mac Mini Core Duo
?

Allmän information
Pytteliten, knäpptyst och billig Mac som är lika stor som en CD-wallet. Mac mini är en mycket liten dator med många tillämpningar. Dels är den ämnad åt personer som gärna vill köpa en mac, men inte har råd med en iMac / Mac Pro. Det passar då lämpligt att köpa en Mac mini och koppla in sin periferi som man redan äger.

Mac minin kan också bli en giftig konkurrent till Microsofts Media Centre, då tredjepartsapplikationer och fjärrkontrollers snart kommer att komplettera datorn (som just nu måste styras med mus och tangentbord).

Det är också ett utmärkt val för en server, den är liten och får plats var som helst.

Processor
Mac Mini använder sig av Intels Core Duo-processor. Processorn är väldigt strömsnål och är perfekt för en dator som inte kan hantera så mycket värme. Det är inte den snabbaste processorn på marknaden men den susar på i en helt tillräcklig fart. För den normala datoranvändaren är processorn inte flaskhalsen i en Mac Mini utan snarare den långsamma hårddisken.

Portar, ingångar och utgångar
Mac mini har 2 st USB 2.0 portar, en FireWire 400 (för iPod bl.a.), inbyggt 56K modem, 10/100-nätverk, en DVI-out (adapter finns till VGA- eller S-video-out). Observera att om du kopplar in USB-tangentbord och USB-mus har du alltså inga lediga USB-platser kvar. Detta löses enklast med en USB-förgreningsdosa som du själv får köpa till. Har du Bluetoothtangentbord och mus kan du köpa till Bluetooth till Mac minin och på så sätt frigöra de inbyggda portarna. Apples egna USB-tangentbord har USB-postar så musen kan kopplas in där och då frigöra en plats i datorn.

Ljudutgång finns men ljudingång saknas!

Grafikkort
Vilket grafikkort? Jo, minin har ett grafikkort men det är inte mycket för världen: Intels integrerade.

Kylning och ljudnivå
Minin har en enda fläkt som är tämligen ljudlös. Den snabbare hårddisken kan susa lite och vid hög belastning låter datorn litet mera, men inte mycket. Den snabbare modellen av processorn blir varmare och därmed låter denna lite mer.

Valfrihet
Det finns möjlighet att välja till Bluetooth, Airport Express (WLAN 54mbps) samt SuperDrive (DVD-brännare). Smakar det så kostar det dock. Priset rasar snabbt iväg. För en femhundring får du dessutom Apples mus och tangentbord (med sladdar). Tangentbordet är riktigt bra och Apples nya mus är mer populär än den förra.

Tillbehör
Mac mini är en BYODKM-dator (Bring Your Own Display Keyboard Mouse). Du kan koppla in valfri USB-mus (gillar du Apples enknappsmöss kan du köpa en sådan till, såklart!) Du kan självklart koppla in valfri DVI/VGA-skärm (VGA kräver adapter).

Vad är...
Apple iMac Intel Core 2 Duo
?

Allmän information
Vart tog datorn vägen? Jo, i skärmen. Hösten 2004 introducerades iMac G5 som är en 5cm tunn 17" eller 20" widescreenskärm med en dator i. Hösten 2005 introducerades en fjärrkontroll och datorn gjordes än om tunnare! Tidigt i januari byttes G5-processorn ut mot Intel Core Duo - ett kraftpaket som fick benchmarktesten att hoppa till 2-3 gånger det föregående.

Den är en stilren dator som har allt. En komplett lösning för hemmet. Lägger du till Bluetoothtangentbord och mus är det bara en strömkabel du behöver. Snacka om stort kliv mot det sladdlösa hemmet. Med andra ord en snygg, clean all-around dator som både har stil och funktionalitet. Spana in de aktuella prislapparna - denna är väldigt prisvärd (tänk på att en platt skärm INGÅR i priset).

Processor
I dagens iMac sitter det en 1,83 GHz, 2,0 GHz eller 2,33 GHz Intel Core 2 Duo med 667MHz systembuss. Man räknar med att dessa arbetar 2-3 gånger så snabbt (effektiv beräkning) som G5:an gjorde(!).

Portar, ingångar och utgångar
iMacen har 3 USB 2.0-portar på baksidan (använder du en till Apples tangentbord får du två nya i tangentbordet), FireWire 400 och 800, optisk ljudutgång, ljudingång, gigabitnätverk och så vidare. iMacen har även möjlighet till TV-out, och WLAN och Bluetooth är standard. En rolig nyhet är fjärrkontrollen som används till Front Row. En annan "ingång" är den inbyggda webcamen.

Grafikkorten
Grafikkortet har uppgraderats till ATI Radeon X1600 med 128MB minne. 20" kan uppdateras till 256MB minne.

Kylning och ljudnivå
iMacen har ett fläktsystem som blåser igenom hela datorn på ett tyst och effektivt sätt. En del användare har dock klagat på missljud, så man kan tyvärr råka ut för vissa måndagsexemplar.

Skärmar och modeller
Det finns två modeller av iMac G5 och två skärmstorlekar - 17" och 20". Upplösningen på de senare är 1440x900 respektive 1680x1050. Skärmarna har i regel bra i färg, skärpa och betraktningsvinkel. Här kan du i stort sett välja vad du vill och har råd med. De dyrare modellerna har snabbare systembuss, så stirra inte blint på klockfrekvensen. Samtliga modeller är numera utrustade med 512mb minne som standard och den numera standardiserade DVD-brännaren kan bränna dubbla lager.

Vad är...
Apple Mac Pro
?

Allmän information
Mac Pro är Apples toppmodell: datorn som är precis så snabb som du betalar för. Att ha den som skrivbordsdator är att ha dubbla Dual Core Xeon som desktop samt ett värdigt operativsystem som kan hantera och utnyttja hårdvaran för desktoparbete. Wow.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Hoppas ni kommer finna den användbar.

Permalänk
Medlem

Mb = Megabit
Gb = Gigabit

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Bra xerent och sidde. Fint arbete

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, tummen upp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Språkpolisen har nu rensat tråden på en del felaktigheter.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Bra skrivit Snyggt jobbat...

Inget om eMac dock?

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Bra skrivit Snyggt jobbat...

Inget om eMac dock?

Vi lämnade ute eMac, för vem på sweclockers kan möjligen vara intresserad utav den. Det är ju en dator för skolor osv.

Permalänk
Medlem

Bra gjort

Mini:n är dock den enda intressanta för mig

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Jag kan ingenting om apple. Men jag tycker det ser riktigt bra ut.

Klister!!!

Edit: Nu kan jag iofs en del

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Permalänk

Känns lite som ett reklamblad för apple det mesta finns ju att hämta på deras hemsida, tycker att ni kan lägga till lite historia och vad som skilljer en mac från en pc.

Men iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra information. Klistrar tråden. Blir det mer klistermaterial får vi göra en samlingstråd i denna forumsdel också.

*Tråd klistrad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra FAQ! Skulle mer än gärna se en liten intro till MacOS X, så att en Windows-användare inte känner sig helt vilse vid en eventuell "Switch"

Dagens Apple-bashning:

13495:- för 256MB minne, 80 GB Serial ATA-hårddisk, GeForce FX 5200 Ultra 64MB. Man kan inte annat än förstå Apples försäljningsstatistik. Ett överpris som endast matchas av: 512MB minne, 160GB Serial ATA-hårddisk, Dual 2 GHz G5, GeForce FX 5200 Ultra 64MB för 22995 kr. Tjugotvåtusenniohundranittiofem kronor, ja - ni läste rätt.

Jag vill gärna ha en Mac (PowerMac då, vill ju kunna köra instickskort). Men jag vill inte betala för gårdagens prestanda till morgondagens pris. Vill inte Apple ha fler användare eller varför halverar de inte priserna eller åtminstone stoppar i konkurrenskraftig hårdvara?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tack alla för era goda ord om FAQ:en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

[...]
överpris
[...]

Citerar mig själv ur en annan tråd då jag inte orkar upprepa mig:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Självklart är en mac dyrare än en PC. Samma företag står för samma design totalt igenom, arkitektur, hårdvarukonfiguration, egenutvecklat operativsystem, mjukvaruutbud, utvecklingsmiljöer, drivrutiner, tillverkning, distribution och försäljning. Nämn ett företag i PC-världen som gör detta (jag tror att Sun kommer närmast med sina Solaris-maskiner). Man får vad man betalar för helt enkelt. Det är dessutom enastående av Apple att klara av allt detta och utveckla nya produkter med sin lilla marknadsandel (2%). För den här produkten är inte priset dyrt, det är BILLIGT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Mycket bra FAQ! Skulle mer än gärna se en liten intro till MacOS X, så att en Windows-användare inte känner sig helt vilse vid en eventuell "Switch"

Vi har skrivit om laptops, om stationära och vi har planer på att skriva en guide för switchers. Det kommer, vi måste bara få tid och lite kraft att göra det också.

Permalänk
Medlem

gw grabbar

Permalänk
Medlem

Good work! Tummen upp på denna :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Fast jag tycker nog ni borde ha tagit med eMac, trots att det är en dator som ursprungligen var menad för skolsektorn. Men det _är_ ju en komplett dator som folk faktiskt köper hem.

Permalänk
Medlem

Bra FAQ

Jag tror det höga priset beror enbart på det faktum att allt i en Mac (hårdvara och mjukvara) tillverkas och säljs i mycket mindre kvantiteter än gämförbar del till PC. Att ett förtag gör "allting" borde, om ni frågar mig, snarare göra det hela billigare.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Kanon bra FAQ killar! Hoppas nu på en guide för switchers med lite matnyttiga tips om och i OSX. Personligen har jag haft mac-fetish i snart 2 år, ekonomin har dock varit ett hinder, men nu när mac mini är tillgänglig så har man ju inga ursäkter längre
Det jobbiga i min situation är bara det att min Lexmark laserskrivare och min mp3-spelare inte är mackompatibla...lite surt. Så när jag ska byta ut min pc så får jag en duktig merkostnad då jag måste byta andra produkter oxå. Jag har en Samsung Syncmaster 710N plattskärm, tror ni att mac mini 32mb grafikkort får problem med högre upplösningar? Är det någon som har erfarenhet av detta?
MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milmoe
Kanon bra FAQ killar! Hoppas nu på en guide för switchers med lite matnyttiga tips om och i OSX. Personligen har jag haft mac-fetish i snart 2 år, ekonomin har dock varit ett hinder, men nu när mac mini är tillgänglig så har man ju inga ursäkter längre
Det jobbiga i min situation är bara det att min Lexmark laserskrivare och min mp3-spelare inte är mackompatibla...lite surt. Så när jag ska byta ut min pc så får jag en duktig merkostnad då jag måste byta andra produkter oxå. Jag har en Samsung Syncmaster 710N plattskärm, tror ni att mac mini 32mb grafikkort får problem med högre upplösningar? Är det någon som har erfarenhet av detta?
MVH

Du bör inte köra upplösningar över 1280x1024. Över det flyter inte exposé som man vill ha det. Men du kan om du verkligen vill köra det.

Permalänk
Medlem

Powerbook dårå?

EDIT: Gah, sorry for wasting bandwith, upptäckte andra FAQ...

Visa signatur

Låt SWECLOCKERS forum få bättre kolumnbredd - långa rader är svårläst! (se tidningskolumner)
EPox 8KHA+ | XP 1800+ | Zalman CNPS5000-CU| 512 DDR cas2.5
Radeon 9800SE | Seagate Barracuda IV 7200 60Gb +120Gb | Win XP

Permalänk

Visst är det lite överpris av Apple. Men å andra sidan får man en dator som _fungerar_.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Visst är det lite överpris av Apple. Men å andra sidan får man en dator som _fungerar_.

På vilket sätt skiljer det sig från en PC?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
På vilket sätt skiljer det sig från en PC?

Du har en bra invändning där.
Det är ofta överpris på peze oxå...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Köpa Mac Mini i USA?

Funderar på att köpa en Mac Mini. Eftersom jag ska till USA snart undrar jag om det går att köpa Mac Mini i USA? Jag tänker främst på nätspänningen. I USA kör de ju med 110V medans vi i Sverige kör 240V. Är det klokt att köpa i USA då man kan få den lite billigare? Ngn som vet hur den är uppbyggt vad gäller nätaggregaten?

Permalänk
Medlem

Re: Köpa Mac Mini i USA?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gant
Är det klokt att köpa i USA då man kan få den lite billigare? Ngn som vet hur den är uppbyggt vad gäller nätaggregaten?

Kanske kan du få svar i tråden "USA-köp Mac Mini" som är postad på macforumet 99mac. Ett tips är att spana in Mac Mini-konferensen i det forumet också, mycket läsvärt där.

En nackdel med USA köp är att det inte är någon garanti (världsgaranti gäller enbart bärbara).

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem

Trevlig FAQ

Att maccar är dyrare beror på många saker, av vilka flera är redan nänmda ovan.

Ang. Twin _Pixel's post, Apple sätter mycket hårdare krav på hur hårdvara och mjukvara får utvecklas till deras system. Om vi säger att regelverket
för att utveckla saker till PC är lika tjock som en serietidning och det motsvarande till mac i bibel storleken. Vad du får är tryggheten med att all officiel hård och mjukvara kommer att vara kompatibelt med din dator.
Det hela handlar lite om vem du vill ska göra jobbet, du eller tillverkaren.

Visa signatur

oooh yeah that's the spot !!!

Permalänk

Jag gillar verkligen era FAQs, fast nu har ni glömt en sak när det gäller Mac minin, det följer ju med en DVI-VGA adapter

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?