Illusionen av säkert Wireless krossat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
ööhhhh, du kan ju fortfaradne avlyssna all trafik med wpa2, bara att den är krypterad, så den är väldigt väldigt väldigt mycket mer osäker än trådbundet där du fysiskt måste koppla in dig...

Javisst kan du lyssna, men vad ska du lyssna efter....?

wpa2 klassas som lika säker som trådbundet.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71

Än så länge ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Än så länge ja.

Hehe, visst är det så. Allt är till för att knäckas. Men för oss hemanvändare så är det nog en tillräcklig kryptering, eller?

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Permalänk
Medlem
Citat:

Javisst kan du lyssna, men vad ska du lyssna efter....?

Vilka är det som klassar det som lika säkert?

Alltså, att lista ut ditt lösenord är ju inte så svårt kanske, och att klassa ett lösenordsskyddat trådlöst nät som lika säkert som ett nät där du fysiskt msåte bryta dig in i huset tycker jag bara är dumt...

Och som sagt, om 2 månader kanske det är lika enkelt att knäcka som WEP, man vet aldrig, det trådbudna nätet är fortfarande lika säkert då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Har vi hört det förut?

"WEP står för Wired Equivalent Privacy och är en krypteringsmetod som ingår i standarden IEEE 802.11 (b och a) för trådlösa nät. Tanken var att WEP skulle göra de trådlösa näten lika säkra som trådnät, dvs inte perfekt säkra, men kanske tillräckligt bra för de flesta."

Från Susning.nu http://susning.nu/WEP

Och kör du WPA med Pre Shared Key så lär det bara vara marginellt svårare att knäcka än WEP som kräver att man avlyssnar rätt mycket trafik för att kunna samla in tillräckligt många osäkra paket.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är mycket intresserad av mitt nätverk. Jag har program igång som skriker så fort nån bärbar dator ens tittar åt mitt nätverk.
Vad jag menar är, att ingen är intresserad av att komma in i era trådlösa nätverk, och för att knäcka en wpa kryptering så krävs kunskaper som vida överstiger de som finns här på swec.

Btw, så kör jag wpa2 kryptering som är ett strå vassare än wpa. Wpa2 liknas med trådbundet nätverk, vad gäller säkerhet.

Mitt nick är mer av skämthållet........;)

Talar du inte emot dig själv lite grann?? Varför använder du wpa2 och har program som kollar användningen av ditt nätverk om ingen är intresserad av det???

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem

Edit: Orkar inte rättfärdiga mig vad gäller krypterings diskussionerna. Läs på, är mitt enkla tips.....;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror ändå att jag och lamer71 kanske är inne lite på samma spår. Inte har någon nått större intresse av att knäcka mitt lilla nätverk, men jag känner ändå behovet av att veta vad som händer med det. Jag tror att det är en bieffekt av ett allt för stort dataintresse.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Orkar inte rättfärdiga mig vad gäller krypterings diskussionerna. Läs på, är mitt enkla tips.....;)

Kanske du som behöver läsa på?
Eller skaffa dig en hjärna att tänka med själv...

Permalänk
Medlem

Kör själv trådlöst här hemma, utan kryptering och utan att blocka via mac. Ingen har ändå någon större koll på var jag bor och vad ska dom åt här? Finns inget större av intresse ändå samt att dom isf måste stå ute på gatan utanför och ser jag en bil här i 5h som jag inte alls känner igen blir jag nog lite misstänksam. Är bara 8 hus på gatan så har ganska stor koll på vad det är för bilar här

Permalänk
Medlem

punkt1. Inget trådlöst blir någonsin lika säkert som ett trådbaserat nät då du alltid kan lyssna på ett trådlöst nät utan att det märks och utan att ha fysisk tillgång till det.

punkt2. alla kryptomedtoder går att plocka med bruteforce, wep,wpa,wpa2 osv. Det enda motmedlet här är starka nycklar och snabba byten. Detta kräver bra rutiner och en genomtänkt implementation. Troligen inga problem i ett hem med en router men på ett företag med 200 ap i huset och ett par tusen klienter så blir det lite jobbigare om man inte gör rätt från början.

Punkt3. VPn över wireless är en god ide men samma sak gäller här. Hur många har någonsin bytt kryptonyckeln i sin vpn lösning?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

ööhhhh, du kan ju fortfaradne avlyssna all trafik med wpa2, bara att den är krypterad, så den är väldigt väldigt väldigt mycket mer osäker än trådbundet där du fysiskt måste koppla in dig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johda
Man kan knäcka WPA oxså, det finns inget som löser alla problem... Vill nån in som kommer de in!
Hela diskussionen handlar väl om hur man på ett enkelt sätt kan skydda sig lite bättre.

Citat:

WPA räcker för att skala bort scriptkiddies...
Om du anstränger dig mer ökar bara risken för att det kan ses som en utmaning av duktiga personer...

Det är min riskbedömning iaf...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johda
Klart det går att hacka ändå och det är inte särskilt svårt, bara att det tar längre tid...

Men grabbar, ni vet inte vad ni pratar om!!

WPA är inte knäckt än och era nätverk lär inte bli dem första heller som blir knäckta.
WPA räcker för att skala bort omvärlden från nätverket, inte bara scriptkiddies.

Johda: Eftersom du vet att det går att hacka bara att det tar lite tid så kan du ju göra det.
Senaste verktyget jag såg för det ändamålet behövde 300år på sig att cracka ett nätverk med skapligt mycket trafik i. Så ni behöver inte vara oroliga just nu iallafall...!

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Illusionen av säkert Wireless krossat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cov
Jaha, då knäckte man sin egen 128-bits WEP key efter 5h avlyssning av paket. Lösenorden på alla mina datorer i nätet tog ytterligare 2h

Personligen trodde jag det skulle vara betydligt krångligare men med standardverktyg nedladdat på nätet var det en smal sak. Det enda sättet verkar att spärra allt utom dom MAC adresser man har. Några andra tips på att säkra upp skiten?

Du måste ha en jäkla massa trafik över det trådlösa?

Jag kör tråd till alla burkar utom laptopen och den genererar inte många paket, lite irc/icq/web då och då bara så 128bit WEP, macfilter och cloaked ssid räcker nog för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tibbo

WPA är inte knäckt än och era nätverk lär inte bli dem första heller som blir knäckta.
WPA räcker för att skala bort omvärlden från nätverket, inte bara scriptkiddies.

Johda: Eftersom du vet att det går att hacka bara att det tar lite tid så kan du ju göra det.
Senaste verktyget jag såg för det ändamålet behövde 300år på sig att cracka ett nätverk med skapligt mycket trafik i. Så ni behöver inte vara oroliga just nu iallafall...!

Du verkar ju ha koll på läget!?! Du säger att det inte går att knäcka WPA och sedan säger du att det verktyg du hittat gör på 300år??? Hur går det ihop, går det att knäcka eller ej???

Du får tro vad du vill, men det finns olika sätt att knäcka WPA på som inte tar 300år eller ens i närheten av så lång tid.

Sen tror jag att chansen att någon skulle orka jobba sig för att ta sig in i ditt hemmanät som wpa skyddat e ganska liten, men det går...

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tibbo

Men killen, läser du vad vi pratar om?
Jag har redan från början sagt att WPA är fullgott skydd som räcker bra, men att påstå att det är lika säkert som trådbundet är ju bara dumt...

Och om man har en nyckel som man kan gissa sig till är det inte så svårt att knäcka WPA heller...

Permalänk
Avstängd

Stödjer hårdvaran WPA så finns ingen anledning att köra WEP punkt slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
Stödjer hårdvaran WPA så finns ingen anledning att köra WEP punkt slut.

Precis, det är ju lika enkelt att köra WPA som WEP...
Förstår dock inte varför vissa hellre kör WEP utan SSID och med MAC-låsning, det är ju mycket mer omständigt...

Permalänk
Medlem

Man kan använda riktantenn samt endast nödvändigsignalstyrka som nån nämde tidigare sen kan man använda låsta macadresser vid specifika ipnummer man använder inte heller en standard ip på routern samt sänder inte ssid:en
Om man inte har wpa kanske man har tkip som oxo använder preshared key fast på wep och ändrar protokollet efter det antal sekunder man väljer.
Har man radius kan man använda det med.
Har själv slutat med trådlöst o kan ha fel

Permalänk

Om någon kommer in på erat nätverk så är det ju fritt fram för den personen att sno bandbredden. Tror många glömmer att säkra sina trådlösa nätverk, här på jobbet var det något närliggande nätverk som det gick att komma in på utan vidare. Har man en liten WPDA eller laptop så kan man på så sätt ha lite kul med den helt gratis. In på DC och tokladda och ingen kan spåra dig.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår dock inte varför vissa hellre kör WEP utan SSID och med MAC-låsning, det är ju mycket mer omständigt...

Kompatibilitetsskäl kan vara en anledning. Finns mycket där ute man kan villja använda och som inte stöder WPA. Hur är det t.ex. med Windows för XP och PDAer? Länge sedan jag kollade så upplys mig gärna.:confused:

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Kompatibilitetsskäl kan vara en anledning. Finns mycket där ute man kan villja använda och som inte stöder WPA. Hur är det t.ex. med Windows för XP och PDAer? Länge sedan jag kollade så upplys mig gärna.:confused:

/H

Windows XP klarar ju WPA finfint, och har så gjort sen ett bra tag innan SP2 iaf, har inte provat tidigare än så...

PDAer har jag ingen aning om...

Men ja, har man någon utrusting som inte har stöd för WPA så..., men har man inte det känns det väldigt dumt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows XP klarar ju WPA finfint, och har så gjort sen ett bra tag innan SP2 iaf, har inte provat tidigare än så...

PDAer har jag ingen aning om...

Men ja, har man någon utrusting som inte har stöd för WPA så..., men har man inte det känns det väldigt dumt...

XP har så vitt jag kommer ihåg klarat det så länge WPA har funnits. Något som varken 2000 eller 98 gjorde på den tiden.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
XP har så vitt jag kommer ihåg klarat det så länge WPA har funnits. Något som varken 2000 eller 98 gjorde på den tiden.

/H

Jo, emn du skrev ju så dumt...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Illusionen av säkert Wireless krossat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
Du måste ha en jäkla massa trafik över det trådlösa?

Jag kör tråd till alla burkar utom laptopen och den genererar inte många paket, lite irc/icq/web då och då bara så 128bit WEP, macfilter och cloaked ssid räcker nog för mig

Fast nu går det att utifrån skapa trafik så att man kan skynda på processen: http://www.securityfocus.com/infocus/1824

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Kör själv trådlöst här hemma, utan kryptering och utan att blocka via mac. Ingen har ändå någon större koll på var jag bor och vad ska dom åt här? Finns inget större av intresse ändå samt att dom isf måste stå ute på gatan utanför och ser jag en bil här i 5h som jag inte alls känner igen blir jag nog lite misstänksam. Är bara 8 hus på gatan så har ganska stor koll på vad det är för bilar här

Det dom vill åt är ju primärt att surfa i ditt namn eller sprida dynga i ditt namn.
Eller:
"Helt plötsligt kom det ett brev från min ISP med en varning angående piratkopierat material. Och jag som aldrig gjort något sådant..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, emn du skrev ju så dumt...

Nu såg jag min dumma skrivning...
Skulle varit Windows före XP och inget annat....
Är för övrigt fortfarande nyfiken på hur WPA-stödet är för PDAer och tidigare versioner av Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 69link
Det dom vill åt är ju primärt att surfa i ditt namn eller sprida dynga i ditt namn.
Eller:
"Helt plötsligt kom det ett brev från min ISP med en varning angående piratkopierat material. Och jag som aldrig gjort något sådant..."

Kan lika väl vara Polisen som knackar på och undrar vad du gjort av x antal dollar som förvunnit från ett konto på någon storbank i Sydamerika

/H

Visa signatur