problem med gizmodd.com

Permalänk
Medlem

problem med gizmodd.com

jag vet inte om det finns fler trådar om detta. vilket är mycket möjligt men jag har iallafall sökt igenom butiksguiden forumet.

saken är den att jag för ett tag sen 3-4 veckor ungefär beställde lysdioder från gizmodd och någon dag efter att jag betalat in så mailade jag in för att kolla så allt stämde.
svaret jag fick då var att de hade fått in betalningen men att jag missat att skriva avsändare, ok mitt fel jag erkänner. men de skrev att dom skulle lägga paketet på lådan på söndagen.
jag har sedan dess försökat att maila vid två tillfällen utan svar (väntat ett antal dagar mellan varje mail)
jag börjar känna mig lurad av detta företag som enligt många ska vara hederligt.
läser nu någon från gizmodd detta så vänligen hör av er så kommer jag ändra i detta inlägg.

annars så avråder jag folk att beställa från dem med tanke på min situtation. om inte så lycka till och hoppas att ni har bättre tur än mig.

Permalänk
Medlem

har själv köpt en del saker av gizmodd.
Någon gång så kunde han inte komma åt sin mail på flera dagar så därför tog det lite tid att då det jag beställt.
Nyligen så beställde jag 2st OLED-displayers, den ena funkade och den andra var helt fel display. Han hade tydligen inte haft någon utrustning för att kunna testa dem så han visste inte vilken jag skulle ha...väntar på svar av honom...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

kan oxo hålla med er , har oxo mailat o väntar oxo på svar ifrån han ,
beställde oxo 2 st displayer som det var fel på .
Han brukar hänga här på sweclockers så vi får se när han dyker upp .......

Permalänk
Medlem

hoppas det. beställde 10 lysdioder vilket gick på 105 kr.
inte mest men man vill ju fortfarande inte bli lurad ju.
näst intill omöjligt att få kontakt med.

Permalänk
Medlem
Citat:

gizmodd.com
Tyvärr så råkade databasen bli korrupt och helt fel när
vi byggde om. Inga användarkonton eller ordrar finns kvar. Har
du nyligt lagt en order hos oss så har den mest troligt uteblivit då
vi byggt om sidan.

Hoppas att ni gillar den nya shoppen. /Gizmodd

Det står förövrigt på förstasidan

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem

Det betyder inte att han inte ska kunna svara på mail....har skickat lite PM till homom och sånt kommer ju till hans mail också..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem

Att databasen skulle blivit "korrupt och helt fel" är snack. Den är alla gånger helt intakt, men det är väl en rätt bra diagnos att ställa om man inte besitter kunskaperna att föra över data mellan databaserna.

Att administrationen "strular" är jag inte det minsta förvånad över. Jag skulle aldrig i livet förskottsbetala något till gizmodd.com, vilket jag grundar på personliga erfarenheter med delar av företaget i fråga. Ett företag som inte håller löften är inte ens vatten värt.

Stå på er och se till att få era pengar / beställda prylar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hålla mig rejält långt borta ifrån gizmodd...

Varför ?

jo...

- Gizmodd använder ett privat postgiro / plusgiro
- Gizmodd visar inga uppgifter att dom är företag eller liknande, org.nr eller liknande
- Ingen kontaktinfo mer än mail, ett telefonnummer är de minsta man kan begära.
- Vid kontroll av personen som äger domänen så SAKNAS F-skatt (bevis från SKM att man får bedriva näringsverksamhet)
- Ingen deklaration är inlämnad gällande att man bedriver näringsverksamhet

Köpvillkoren är bara blaha-blaha, ingenting i dom gäller för er som kund, eftersom ni köper av en privatperson som vill ha lite extra i fickan.

Förbehåller mig rätten att jag kan ha fel eller att information jag fått är felaktig, kolla upp lite själva om ni är mer sugna på att se vad det är för personer bakom gizmodd. Skattemyndigheten och kronofogdemyndigheten hade rätt intressanta uppgifter (allmän information).

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag hade ringt om bara det fanns något nummer och jag vet att mailen strulade.
men så är det knappast kunden som ska komma i kläm för sånna problem.
dessutom har dom meddelat att dom skulle lägga paketet på posten vilket de inte har gjort.
vad heter denna kille på swec?
ska försöka till varje pris

Permalänk
Medlem

Han heter Giz här på forumet...
Asså det skumma är att han har varit så alert tidigare med att svara på PM/mail och inte haft något strul med honom.
Nu däremot så är det 11 dagar sedan han senast skickade ett PM tillbaks till mig och därefter jag har skickat flera PM och mail till honom. Och även så skickar han fel grejer.

Kul att få en 24x1 LCD utan backlight när man skulle få en 16x2 OLED :S

EDIT: bara så ni vet så är det inte bara honom som har detta för när jag mailade genom deras sida så var den en annan snubbe som svarade..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ska ni ändå köpa lysdioder från privatpersoner så kan ni iallafall se till att få betala i efterskott, efter att ni fått varorna.

www.ultradioder.tk

detta är också privat försäljning, men man riskerar inte att bli "blåst" på några pengar i allafall.

Permalänk
Medlem

Hellre köper jag saker av en privatperson och detta framgår, än att köpa från ett "wannabe"-företag. Trist att det finns folk som hamnat i kläm. Hoppas att det löser sig.

Permalänk
Medlem

tack för sidan.
jo jag hade hellre köpt med postförskott eller andra motsvarande betalningsmetoder.
saken är att jag beställde för att det fanns uv-dioder vilket jag har planer med.
men jag har hans nummer nu så jag ska försöka få tag i killen.

men jag håller er uppdaterade hur det går:)

Permalänk

jag köpte peltier och lysdioder från gizmodd och de funkade helt som de skulle! leveransen var tillochmed hälften än vad jag hade räknat med!

så jag ser inga problem med honom. han kanske bara har de lite svårt i hemmet nu på sistonde. vem vet de finns säkerligen en naturlig förklaring

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

TroNi: visst, jag har också köpt peltiers/lysdioder och så av honom, men det var förut, nu verkar det vara en annan sak :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

Hm trisst !! Jag beställde en LCD och en lödpenna men fick inte alla saker som skulle vara med.Saknades en inverter till displayen och lödpennan fick jag inte heller sen vill man ju helst ha ett kopplingssceema för jag kan inte gissa mig till vart allt ska sitta.Väntar på att han ska skicka pennan men det blir nästan mer i frakt än vad den kostar så jag förväntar mig inte att den ska dyka upp.Visst kan det bli strul men bedriver man en verksamhet så borde man lägga lite mer energi på att få företaget att få bra rykte istället för tvärt om.Giz verkar väldigt hjälpsam och trevlig men en aning slarvig kanske vilket inte alla uppskattar eftersom som allt annat så handlar det om pengar och man vill ju ha dom sakerna man betalat för. Hoppas det löser sig iaf.Tror jag säkert det kommer göra!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

För det första så kör han med "noll vinst" och gör det som en hobby för att andra ska slippa söka efter allt från andra ställen.

leta efter TEC element från någon sida där det är lika billigt och inga strul alls.

EDIT: har han TEC kvar alls?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bara fått bra bemötande från gizmodd, fast dom hade glömt skicka min peltier första gången :p, fast jag fick med en liten present som plåster på såren

Permalänk
Medlem

Jäklar vad klagomål 'vi' fått
Aja, dags att redogöra vad som strular, fastän jag sagt att jag ska sluta 'hänga' på swec.

* Ang. databasen: Den förra shoppen Dick (Giz) hade använde sig av en MS Acessdatabas och ASP. Han kontaktade mig (har snackat en hel del), och bad mig fixa en ny webbutik. Den 'vi' har nu kör med PHP och inte samma 'system'.

För att beställa genom den gamla shoppen var man tvungen att registrera sig, det behöver man inte nu. Men vi jobbar på att bygga in ett smidigt registrerings/login-script, med history över senaste köpen, och lite annat.
Databasen är inte korrupt längre, fick tjattra lite med webhotellet och be dem maila senaste backupen, och där verkar allt finnas med.
Alla gamla ordar håller Dick (Giz) på och reder ut.

* Alla sena ordrar/inget svar via mail: Dick (Giz) verkar ha fullt upp med arbete och hemmet. Har knappt sett skymten av honom på MSN senaste veckorna. Men de som har inneliggande ordrar kan skicka ett mail åt mig så ger jag hans telefonnummer.

* 'Andra' snubben på Gizmodd.com: Ja, det måste vara jag Men jag har bara hand om 'support', fast det är väl mera tänkt som framtida support då 'vi' inte har några produkter som kräver support, förutom LCD'erna möjligvis.

* Kopplingsscheman till LCD'er: Det får Dick (Giz) ta hand om, då jag inte vet vad det är för LCD'er han har hemma/sålt.

* Peltiers/TEC: Nope, dem är slut. Men det kanske kommer in i lager igen, och i samma veva samköp för de som vill ha ett par stycken.

* Varför Förskottsbetalning: Det är helt Dick's (Giz) val. Men när jag föreslog PF/Payson/Paypal så tvärvägrade han och tyckte att det vore onödigt att använda sig av det, då dessa tjänser kostar pengar.
Men eftersom att Gizmodd.com har PostGiro så KAN han skicka med PF, men då kostar det ett par kronor extra.

* Ang Decibel's inlägg: Där kan jag inte säga något, då jag inte vet ett dyft om hur Dick (Giz) gjort med registrering o.s.v.

Till sist: Klaga inte på mig, då jag inte har något med produkterna att göra. Bor en jäkla massa mil (~130) ifrån Dick (Giz).
Jag hoppas att Dick tar och skärper sig om han vill ha kvar sina kunder och sin webbutik.

Permalänk
Medlem

När jag hade gjort shoppen så var det grunden av hans verksamhet vi startade. Den byggde på ASP och MYSQL.
Jag hade inte tid att hjälpa honom att bygga på den gratis..
Men då lagrades alla ordrar i databasen.

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zn4rK
När jag hade gjort shoppen så var det grunden av hans verksamhet vi startade. Den byggde på ASP och MYSQL.
Jag hade inte tid att hjälpa honom att bygga på den gratis..
Men då lagrades alla ordrar i databasen.

Den shoppen han använde sig av nu senast är GrillCliff's webbutik.

Den nya shoppen lagrar fortfarande ordrar i en databas, men alla de gamla ordrarna är inte med i den nya databasen. Alla gamla ordrar har jag skickat till Dick (Giz), och han har sagt åt mig att han ska se till att alla som beställt ska få sina prylar.

Hur länge det kommer ta, eller om det kommer att ske kan jag inte svara på (men jag tvivlar på att han 'blåser' er), utan det får tas med honom.

Permalänk
Medlem

Funderat förut på att slänga iväg en beställning till honom, men som det känns nu verkar han inte vara det minsta seriös eller kadabel till att driva en webshop.. :/

Permalänk
Medlem

Kan man inte sköta en verksamhet ordentligt, då ska man fanemej inte ens försöka!

Permalänk
Medlem

säger det, har ju för fasen fått helt fel sak än det jag beställt, men inte svarar han på mina PM/mail

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Gjort som så att jag stängt av butiken tills Dick har fixat med era ordrar.
Hoppas det löser sig.
Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
För det första så kör han med "noll vinst" och gör det som en hobby för att andra ska slippa söka efter allt från andra ställen.

leta efter TEC element från någon sida där det är lika billigt och inga strul alls.

EDIT: har han TEC kvar alls?

Hehe, roligt inlägg.

Så om jag kör mitt företag och omsätter ett par tusenlappar i veckan, men har ingen vinst, slipper jag bokföring och momsregistrering då ?

Fniss

Well well, hoppas det löser sig för både er som väntar på varor och shoppen i sig, behövs mer liknande lösningar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Hehe, roligt inlägg.

Så om jag kör mitt företag och omsätter ett par tusenlappar i veckan, men har ingen vinst, slipper jag bokföring och momsregistrering då ?

Nja, bedriver man verksamheten utan vinstsyfte så kan du göra det som hobbyverksamhet.
Då behöver man inte momsregistrera sig eller föra en formell bokföring, däremot måste man ha någon form av sådan så att man kan redovisa ev vinst i deklarationen.
Men är det så att man "omsätter ett par tusenlappar i veckan" så borde man nog ta och momsregistrera sig så man kan dra av momsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklasf
Nja, bedriver man verksamheten utan vinstsyfte så kan du göra det som hobbyverksamhet.
Då behöver man inte momsregistrera sig eller föra en formell bokföring, däremot måste man ha någon form av sådan så att man kan redovisa ev vinst i deklarationen.
Men är det så att man "omsätter ett par tusenlappar i veckan" så borde man nog ta och momsregistrera sig så man kan dra av momsen.

Och hobbyverksamhet får sist jag kollade maximalt omsätta runt 12000:- per år, annars blir det näringsverksamhet.

Men nu blev det lite väl off...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

jaja, även om man bara driver hobbyverksamhet så måste man ju kunna ta ansvar att ge kunderna rätt varor efter att man fått fel...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Vad händer med Gizmod. Butiken är nedlagd och jag väntar på min LCD display som beställd och bet.