Permalänk
Medlem

Fildelningen över nätverket ..

Jag bara undrar en sak eftersom jag inte får igång fildelning (Windows XP) över nätverket.

Jag har läst att man ska aktivera gästkontot på alla datorer. Vad gör man sedan? Ska man logga in på gästkontot och söka efter nätverksplatser eller?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Ja får det alltid att funka å ja har inget gästkonto aktiverat

Testat att stänga av brandväggarna?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Pulchi: Windowsbrandväggen? Den är inte på.

Permalänk

Kolla så att ni är i samma arbetgrupp. Testa med att skriva \\datorip\ i adressfältet.

Permalänk
Medlem

jop_the_jopsan: Jo, vi är i samma arbetsgrupp. Kan skicka net send .. Händer inget när jag skriver det.

Permalänk

vadå händer inget? vad säger den. Får du bara en tom skärm?

Permalänk
Medlem

jop_the_jopsan: Skriver "\\192.168.0.100\" och IE reagerar inte.

Permalänk
Medlem

Tryck ENTER...

Permalänk
Medlem

rejv: Tack! Det ska jag testa! (Förstår du ironin?)

Permalänk
Medlem

testa att sätta ip på de båda datorerna och sen pinga den andra datorn, får du då svar så har ni ett nätverk. Då e windows buggat som vanligt

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Re: Fildelningen över nätverket ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
Jag bara undrar en sak eftersom jag inte får igång fildelning (Windows XP) över nätverket.

Jag har läst att man ska aktivera gästkontot på alla datorer. Vad gör man sedan? Ska man logga in på gästkontot och söka efter nätverksplatser eller?

Tacksam för svar.

Har haft samma problem förut. Tror det löste sig genom att jag körde guiden "konfigurera ett hemnätverk...". Har du SP2 måste du nog också aktivera "fil och skrivardelning" då jag har för mig att det är avstängt som standard.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fildelningen över nätverket ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Har haft samma problem förut. Tror det löste sig genom att jag körde guiden "konfigurera ett hemnätverk...". Har du SP2 måste du nog också aktivera "fil och skrivardelning" då jag har för mig att det är avstängt som standard.

Självklart måste man köra guiden, gjort de?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pulchi: Guiden fungerar inte .. då försvinner både nätverk och internet.

Permalänk
Medlem

De verkar riktigt konstigt tycker ja. Kör du router eller med korsad kabel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pulchi: Trådlös router. Kabel till den ena datorn och trådlöst till den andra.

Men vissa snackar om FTP-server till nätverk. Vad behöver man för program för att sätta upp det? För det fungerar att skicka filer via MSN Messenger, så det är väl Windows som har buggat.

Permalänk
Medlem

Jo då e windows buggat de finns flera ftp program. Smartftp, UltraFXP, BP FTP Server osv. Vet inte vilket som e bäst, har aldrig haft nått ftp program, de var dom ja kom på i huvudet iaf.

Visa signatur

Permalänk

Själv kör jag Serv-U FTP Server, funkar utmärkt.

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Avstängd
Citat:

För det fungerar att skicka filer via MSN Messenger, så det är väl Windows som har buggat.

Det är ju du som inte klarar av att konfigurera dina datorer. Därför skyller du på Windows?

Permalänk

ähhh...prova me att formatera brukar altid funka..sen kör du in xp sp2 integrerat och ha nätverks kablarna i hela tiden....funkar då oxå..bara starta burken så har den typ fixat de automatiskt

Visa signatur

aye tjena....telia kostar mer men dom kan fan inte vara sämre än spray iaf

Permalänk
Medlem

TANDEMCYKELN: Ursäkta att jag skyllde på det, men konfigurationen fungerar inte. Den kunde inte slutföras. Pulchi säger också att det är Windows som buggat.

Permalänk
Medlem

Windows ÄR buggat! Annars får du gärna komma hit å fixa de tandemcykeln;)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är det Windows som buggar sig. Windows nätverksegenskaper är helt fantastiska, det kan aldrig bara fungera precis som det ska direkt, det måste alltid krångla ett tag, startas om lite och sväras en del innan det går igång. Slår aldrig fel.

Har precis lagt till ett trådlöst nätverk här hemma (ADSL-router med WLAN) och den ena datorn (WLAN med Windows 2000) kommer åt den andras utdelade filer (LAN med Windows XP) men inte tvärtom. Det går inte heller pinga varandras datorer, men det går att se dem i "Mina nätverksplatser" eller vad det heter. Håller på och jobbar med det...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Men det här med gästkontot - har inte riktigt testat det än. När man har aktiverat gästkontona på båda datorerna .. vad gör man då? Ska man logga in på de kontona och sedan söka efter nätverksplatser? Eller ska man gå in på sitt vanliga konto eller vad? Kan nästan inget om nätverk och ni skriver bara aktivera gästkontot.

Permalänk
Medlem
Citat:

jop_the_jopsan: Skriver "\\192.168.0.100\" och IE reagerar inte.

Testat att använda namnen på datorerna istället? Kan faktiskt vara så att du har fel ip,,,

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Testat att använda namnen på datorerna istället? Kan faktiskt vara så att du har fel ip,,,

"\\Vardagsrummet\"?

Permalänk
Hedersmedlem

När du har gästkontot aktiverat så är det detta konto som alla datorer som vill se dina filer använder sig av. Då behöver man inte krångla med lösenord och sånt.

När du aktiverat gästkontot på båda datorerna och inte har någon brandvägg i vägen nånstans ska du rent tekniskt kunna pinga den andra datorn i kommandotolken (ping 192.168.0.100), men det funkar inte alltid även om man kan dela filer. Däremot ska du alltid kunna se den andra datorn om du går in på Mina nätverksplatser -> Hela nätverket - Microsoft Windows-nätverk och sedan rätt arbetsgrupp. Om du dubbelklickar på den andra datorn då ska alla delade filer dyka upp.

Det smidigaste sättet är dock att i "Kör"-fönstret skriva "\\192.168.0.100".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

phz: Jag testade det mellan två konton som båda heter Familjen nu. Jag skrev det där i kör och jag kommer in på den trådlösa datorn här uppifrån. Men tvärtom går inte. Och när jag kollar nätverksplatserna på den trådlösa finns det en delad mapp där. Min delade mapp vill inte visas. Hur ska jag göra? Kommer även åt skrivaren där nere.

När jag klickar på Visa datorer i arbetsgruppen där nere får jag fram min dator här uppe. Men när jag försöker komma in nekas jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska du inte göra om du aktiverat gästkontot på rätt sätt.

Gå in i Kontrollpanelen -> Användarkonton -> tryck på gästkontot och välj att aktivera det. Ett aktiverat gästkonto brukar vara lösningen, men faktum är att jag har mitt inaktiverat på min stationära, men jag kan ändå komma åt utdelade filer och mappar utan problem från min bärbara (WLAN), så go figure. Däremot kunde jag inte komma åt filerna på den bärbara från den stationära (Windows XP) innan jag aktiverat gästkontot på den bärbara (Windows 2000), så allting är höjt i dunkel...

Visa signatur

Permalänk

Jag har som många andra också haft det problemet. Jag kunde komma in på en dator som hade WinME från en dator med WinXP men inte tvärtom.

Gästkonton och sånt skit funkade inte utan jag fick gå in i WinXP's register och ändra alla parametrar till "behörighet".

Först när alla hade fått FULL behörighet fungerade mitt nätverk på båda hållen. Tack och lov.

Permalänk
Medlem

bredbandsguden: Nu säger inte "WinXP's register" mig så mycket om det inte är Registereditorn (regedit) du menar? Kan du förklara lite mer igående hur man fixar detta?