Permalänk

Har jag blåsts på konfekten?

Alltså jag köpte en fräsch amd64 1,8 ghz (winchester) för
att klocka den till 2,4 hade jag tänkt. Dock går fsb:n inte ens över 260 utan att den hänger sig efter några minuter i 3d-Mark.

Minnena står på beprövade värden och processorvolten har jag testat att maxa (1,75 Nm/As tror jag) utan förbättring.

Kan det möjligen vara så att jag helt enkelt blivit lurad och att ja kan lämna tillbaka processorn?
Eller hjälper det kanske om man byter bios på moderkortet (Abit av8)?

MvH /Niklas

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk

Du kan INTE lämna tillbaka processorn för att den inte går över en viss fsb. Den räknas bara som defekt om den inte klarar standard.

Visa signatur

Your days are numbered, puny human race,I am conquering you with blasphemy,Religious foolishness,enslavement of the weak
I am your saviour the blasphemer

Permalänk

Åhå!
men finns det inte något man kan göra? Verkar ju vara något som inte står helt rätt till om man säger så.
MvH /Niklas

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk

vad ligger den på i grader? du kanske har för kass kylning....

Permalänk
Medlem

kör divider på minnena kan vara det som är dåligt tror inte det är prollen
testa även olika timings.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Tempen går aldrig över 60 iaf. Har stält in fläkten på att snurra maximalt.

Använder kingston budgetminnena med divider så att de går i 218 ungefär, men de har klarat åtminstone 225 i 1:1 (fsb:minne).

och vad tror ni om att byta bioset? /mvh Nicklas

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk

hjälper nog inte du har fått ett måndagsexemplar :/

Permalänk
Medlem

Re: Har jag blåsts på konfekten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
att klocka den till 2,4 hade jag tänkt. Dock går fsb:n inte ens över 260 utan att den hänger sig efter några minuter i 3d-Mark.

Minnena står på beprövade värden och processorvolten har jag testat att maxa (1,75 Nm/As tror jag) utan förbättring.

Kan det möjligen vara så att jag helt enkelt blivit lurad och att ja kan lämna tillbaka processorn?

MvH /Niklas

Finns winchesters som inte klarar över 240fsb

De flesta winchester har dålig minneskontroller så det är inte säkert att minnena går lika bra som i en annan rigg, prova med en ännu lägre divider och/eller slappare timings..
(Om jag fläskar på mer vcore så kan jag köra bättre timings)

Hade det varit jag så hade jag väntat på en venice.. Men det är ju lätt att vara efterklok

Permalänk

Re: Har jag blåsts på konfekten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen

MvH /Niklas

ja asså man börjar ju ana att den här grabben vart igång förut. Jag känner igen något...kan det vara att han nu nickar som "dumiskallen" och förut skrev att han just var "dum i skallen" som topic i en annan tråd som var helt lysande! :). Verkar som ett konstigt sammanträffande men vad vet jag?

denna var det:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=435682

Permalänk
Medlem

Dat var inte så att konkelper och bajsbollen var samma person lr?

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Ställ Vcore till 1,55
HTT till 3*
Dividern så lågt som möjligt så du är 100% säker på att det inte är de som ställer till.

Jag har en dålig winchester den klarar bara 267*9 ~2403 mhz. Alla winnies som tillverkats innan November har varit riktigt dåliga som jag fattat det.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag fick också en relativt dålig winchester (3000+) som toppar vid max 2275mhz

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
Dat var inte så att konkelper och bajsbollen var samma person lr?

det tror jag inte men min teori är att "konkelper" och "dummiskallen" är samma person. ev "bajsbollen" med.