Kan man logga någons ip nummer som är inne på min hemsida?

Permalänk

Kan man logga någons ip nummer som är inne på min hemsida?

Hejsan !
Jag håller på med en hemsida med loggin och grejer i php. När någon loggar in på min sida kan man logga deras ip nummer på något sätt då?
Och om det går hur är koden för det ?

Mvh Jonas

Visa signatur

Jonas

Permalänk
Medlem

Besökarens IP kommer du åt via REMOTE_ADDR

<?php echo $_SERVER['REMOTE_ADDR']; ?>

Sen hur du ska logga den är väl upp till dig, vill du ha det i en fil eller i en databas?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Ja kan man få det via en fil kanske ?
Så man kan få ip nummret tillsammans med användarnamnet till en fil?

Visa signatur

Jonas

Permalänk
Medlem

<?php $username = 'jonas'; $ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR']; $fp = fopen('logga_ip.txt', 'a'); fwrite($fp, $username.' - '.$ip. ' - '. date('Y-m-d h:i:s')."\n"); fclose($fp); ?>

Det var en mycket enkel och otestad variant.
Jag har sneglat i dina andra trådar och antar att du kommer göra alla fel som finns och sen vägra lyssna ordentligt på lösningarna, så se till att noga (NOGA!) läsa de här sidorna:
http://se2.php.net/manual/sv/function.fopen.php
http://se2.php.net/manual/sv/function.fwrite.php

Sen om du kör på en Linux-server så måste du se till att du får skriva till den mappen, eventuellt bara filen, men då måste du skapa den för hand innan du kör scriptet för första gången.

Det kan du göra såhär:

# touch logga_ip.txt # chmod 777 logga_ip.txt #basha mig inte, ingen vill åt den filen ändå

GLHF

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Okej nej jag min server ligger på en windows system.
Men det är inte så lätt när man håller på att lära sig !
En sak jag inte förstår är varför det står ett användarnamn ?
För det skall logga vem somhelst som loggar in.
Tack på förhand !

Visa signatur

Jonas

Permalänk
Medlem

Det är för att jag har gjort ett exempel, för jag vet ju inte hur det du gjort hittils ser ut, eller hur?

But bara ut $username mot vad nu du har för variabel innehållande användarnamnet.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Okej så jag skall skriva i mysql database namnet där då? Där finns ju alla användarnamn eller?

Visa signatur

Jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_2000
Okej så jag skall skriva i mysql database namnet där då? Där finns ju alla användarnamn eller?

Om du har en sida där man blir medlem så bör ju användarnamnen vara sparade i en databas.

Om du vill koppla en IP-adress till ett speciellt användarnamn så måste ju besökaren logga in först, när besökaren loggar in så kan du ju spara användarnamnet i en variabel, t.ex $username.
Anledningen till att du inte kan ha koden direkt på startsidan (du kan ha det men det ska då bara köras igång om man är inloggad) är att den inte har någon koppling till ett användarnamn om man inte är inloggad.

Efter inloggning så kan du ju använda jonasc kod ovan, då borde både användarnamn, ip och datum då besöket skedde skrivas ner i txt filen.

Permalänk

Okej men jag har en inloggningssida !
Och en databas mysql och där sparas alla användarna.
Så jag lägger in koden på en sida dit man kommer om man är inloggad. Så istället för jonas han har skrivit där skriver jag in $username istället så loggas dom som loggar in.
Har jag fattat korrekt ?

Mvh Jonas

Visa signatur

Jonas

Permalänk
Hedersmedlem

Din webbserver loggar det. Varför ska du göra det en gång till?

Permalänk
Avstängd

Re: Kan man logga någons ip nummer som är inne på min hemsida?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_2000
Hejsan !
Jag håller på med en hemsida med loggin och grejer i php. När någon loggar in på min sida kan man logga deras ip nummer på något sätt då?
Och om det går hur är koden för det ?

Mvh Jonas

Jag har funderat på det där lite. I och med att Antipiratbyrån blev fälld av Datainspektionen för sin loggning av IP-adresser så borde det väl vara olagligt för alla att logga besökarnas IP på sin dator?

Eller var det bara frågan om i kombination av registrering av brott som det blev olagligt? Är inte alls insatt, men kom och tänka på det nu. Någon som har koll?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kan man logga någons ip nummer som är inne på min hemsida?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Jag har funderat på det där lite. I och med att Antipiratbyrån blev fälld av Datainspektionen för sin loggning av IP-adresser så borde det väl vara olagligt för alla att logga besökarnas IP på sin dator?

Eller var det bara frågan om i kombination av registrering av brott som det blev olagligt? Är inte alls insatt, men kom och tänka på det nu. Någon som har koll?

Det är nog inte så dumt tänkt alls. Jag är inte säker på att jag vill att Jonas_2000 ska kunna ta reda på var jag bor. Tänk om personen tycker att jag har en dum åsikt eller nåt sånt och beslutar sig för att komma och banka skiten ur mig. Då har uppgiften om IP:t genast missbrukats, inte så bra. Så jag säger: Om du inte måste ha det för att en funktion ska fungera, överge försöket, det är inte viktigt.

Permalänk

Re: Re: Kan man logga någons ip nummer som är inne på min hemsida?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim

Jag har funderat på det där lite. I och med att Antipiratbyrån blev fälld av Datainspektionen för sin loggning av IP-adresser så borde det väl vara olagligt för alla att logga besökarnas IP på sin dator?

Eller var det bara frågan om i kombination av registrering av brott som det blev olagligt? Är inte alls insatt, men kom och tänka på det nu. Någon som har koll?

Henrik Pontén gjorde ett liknande uttalande, fast angående att brandväggar loggar intrågsförsök, vilket då borde göra dem olagliga och samtidigt även göra företage kriminellt.

Datainspektionen svarade att företag som loggar IP-adresser inte, i och med intrångsförsök, begår en brottslig handling. Detta eftersom företagssäkerheten går för (med tanke på den information som företaget vill hålla hemlig för sin konkurenter). Detta borde ju även gälla inloggnings system, om tanken med att logga IP adresser är att öka företagssäkerheten.

Dock skulle det ju bli ett problem om Datainspektionen anser att det är ett brott att logga IP-addresser vid t.ex. inloggningar det skulle ju innebära att (nästan) varje webbserver i Sverige skulle bli olaglig i och med att de loggar, IP-adress och tidpunkt som besökaren skickade en förfrågan till servern.

Ojojoj va mycket Off Topic det blev...

Visa signatur

Permalänk

Shit killar !
Detta var kul är det verkligen olagligt att logga någons ip nummer jag tror inte det ?
Men jag lovar darkmoon jag skall inte komma och banka skiten ur dig !
ha ha !!
Men är det någon som vet om jag tänkte rätt där jag skrev alltså koden om jag fattat detta rätt skall koden se ut så här !

<?php
$username = '$username';
$ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];

$fp = fopen('logga_ip.txt', 'a');
fwrite($fp, $username.' - '.$ip. ' - '. date('Y-m-d h:i:s')."\n");
fclose($fp);
?>

Kanske rätt?

Visa signatur

Jonas

Permalänk

Jag föreslår att du tydligt upplyser dina användare om att deras IP-adresser loggas. Då borde det vara lagligt. Det kan i alla fall inte skada.

Permalänk

Jepp men det skall jag göra också !!

Visa signatur

Jonas

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga en enda sak, som är riktigt off topic! Hur kommer det sig att du har ett mellanslag mellan sista ordet i dina meningar och ett eventuellt utropstecken eller frågetecken?

Ex: Hej ! Hehehe !!

Bara undrar och just nu känner jag mig lite "klago", no offence

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Jag föreslår att du tydligt upplyser dina användare om att deras IP-adresser loggas. Då borde det vara lagligt. Det kan i alla fall inte skada.

Bättre att lägga in en permanent text i varje webbläsare isf. Alla webbservrar loggar IP-adresser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_2000
Shit killar !
Detta var kul är det verkligen olagligt att logga någons ip nummer jag tror inte det ?
Men jag lovar darkmoon jag skall inte komma och banka skiten ur dig !
ha ha !!
Men är det någon som vet om jag tänkte rätt där jag skrev alltså koden om jag fattat detta rätt skall koden se ut så här !

<?php
$username = '$username';
$ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];

$fp = fopen('logga_ip.txt', 'a');
fwrite($fp, $username.' - '.$ip. ' - '. date('Y-m-d h:i:s')."\n");
fclose($fp);
?>

Kanske rätt?

Jag håller mig borta från dem juridiska diskussionen, för det vet jag nada om...

jonas_2000, allt ser bra ut förutom den här raden:

$username = '$username';

Först och främst så använder du apostrofer runt $username, det innebär att PHP tolkar det som en sträng, och $username kommer innhålla strängen "$username", inte användarnamnet. Och om man ska vara sådan så behöver du inte ha raden alls, eftersom det du är ute efter med den är komplett onödigt, dvs ändra värdet på $username till det värde den redan hade.

Läs på om "fnuttar" och andra viktiga saker om strängar: http://se2.php.net/manual/sv/language.types.string.php

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd

Frågan är snarare om man kan låta bli att logga besökarnas IP på en webserver.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää