PCI-express utan fläkt men med DVI-utgång

Permalänk

PCI-express utan fläkt men med DVI-utgång

Senast jag kollade av marknaden runt grafikkort var flera år sedan och jag behöver därför lite hjälp. Senast det begav sig var Nvidias Geforce 4 Ti-serie det bästa marknaden kände till, och 4200-varianten var prismässigt mycket intressant.

Nu är det inte ens AGP som gäller längre, så jag behöver råd och tips inför det stundande uppgraderandet av datorn. Då jag inte spelar spel utöver Football Manager (som inte kräver mer än att grafikkortet skall klara 1024*768) så är prestanda helt utan betydelse.

Däremot så är det viktigt att det finns DVI-utgång på kortet. I det nya bygget blir det TFT-skärm med DVI-utgång, och det vore korkat om kortet inte hade möjlighet att nyttja detta.

En annan sak som är viktig är ljudnivån. Helst av allt skulle jag vilja ha ett kort som kyls ned fläktlöst (från scratch då, fick köpa någon anordning från Zalman för att tysta ned den skrikande fläkten på det nuvarande Geforcekortet). Eftersom jag inte är ute efter prestanda så borde det finnas ett kort som inte behöver fläkt för att inte brinna upp.

Bra bild är givetvis viktigt. Det blir en del arbete i operativsystemläge, vilket innebär att det inte får vara dassig bild.

Sist, men inte minst, är förstås priset. Jag vill inte betala en förmögenhet för ett grafikkort då det för mig till stor del bara handlar om att få bild på skärmen, inte prestera något i några applikationer som kräver kraftigt grafikkort.

Hoppas jag lyckats förmedla en bild över vad jag letar efter, för djungeln är väldigt stor just nu och jag behöver vägvisare.

Visa signatur

/Azagthoth

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Det verkar ju ligga i rätt prisklass och ha allt jag behöver. En snabbkoll på de lite äldre AGP-baserade korten visade dock att de är ännu billigare. Det fanns också helt okej lösningar moderkortsmässigt som hade AGP istället för PCI-Express. Är det kanske mer lämpligt att köra på AGP, eller blir den faktiska bildkvalitén bättre med PCI-Express?

Visa signatur

/Azagthoth

Permalänk

nvidia geforce 6200 serien är oftast fläktlös, billiga med. dock kanske inte bästa om du spelar mycket och kräver en massor effekter+jättehöga fps.
finns några fläktlösa geforce 6600 med från xfx, dom kostar strax över tusenlapen.
komplett.se säljer dem.
tycker personligen geforce 6600 är ett relativt bra billigt grafikkort.
har ett geforce 6600 själv. dock inte fläktlöst tyvärr.

Permalänk

Det enda spel jag spelar är som sagt Football Manager, vilket är textbaserat utöver lite 2D-grafik som alla kort på marknaden klarar av att hantera Effekter och fps är obetydligt. Däremot så slår det inte priset på kortet som redan länktas, eller de billiga AGP-korten som går under 500:-

Visa signatur

/Azagthoth

Permalänk
Medlem

letar efter prcis samma sak som dig! har kollat lite på geforce 6200 och X300SE vilket av dom är bäst?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010072112

Ditt namn passar bra, det där kortet har inte DVI.

Geforce 6200 Turbo Cache för 550kr + frakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Ditt namn passar bra, det där kortet har inte DVI.

Geforce 6200 Turbo Cache för 550kr + frakt.

Hoppas att han har mycket minne så att kortet inte slukar allt han har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Hoppas att han har mycket minne så att kortet inte slukar allt han har.

Han spelar inte mycket, och när han gör det kör han Football Manager vilket knappast kräver mycket. Och eftersom det verkar vara en ny dator så är 1GB minne att föredra och då är det ändå inget problem.
64MB som kortet har internt räcker alla gånger till kontorsarbete.

Permalänk
Medlem

Det mest prisvärda kortet med ljudlös kylning i dagens läge? Och med prisvärd menar jag något så enkelt som antal bilder per sekund i något spel dividerat med pris. DVI-utgång är ett krav.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softie
Det mest prisvärda kortet med ljudlös kylning i dagens läge? Och med prisvärd menar jag något så enkelt som antal bilder per sekund i något spel dividerat med pris. DVI-utgång är ett krav.

Skapa en ny tråd istället för att väcka denna

*tråd låst*

Om någon inblandad känner att trådens ämne fortfarande är aktivt, skicka iväg ett PM så låser jag upp tråden.