Senast jag kollade av marknaden runt grafikkort var flera år sedan och jag behöver därför lite hjälp. Senast det begav sig var Nvidias Geforce 4 Ti-serie det bästa marknaden kände till, och 4200-varianten var prismässigt mycket intressant.
Nu är det inte ens AGP som gäller längre, så jag behöver råd och tips inför det stundande uppgraderandet av datorn. Då jag inte spelar spel utöver Football Manager (som inte kräver mer än att grafikkortet skall klara 1024*768) så är prestanda helt utan betydelse.
Däremot så är det viktigt att det finns DVI-utgång på kortet. I det nya bygget blir det TFT-skärm med DVI-utgång, och det vore korkat om kortet inte hade möjlighet att nyttja detta.
En annan sak som är viktig är ljudnivån. Helst av allt skulle jag vilja ha ett kort som kyls ned fläktlöst (från scratch då, fick köpa någon anordning från Zalman för att tysta ned den skrikande fläkten på det nuvarande Geforcekortet). Eftersom jag inte är ute efter prestanda så borde det finnas ett kort som inte behöver fläkt för att inte brinna upp.
Bra bild är givetvis viktigt. Det blir en del arbete i operativsystemläge, vilket innebär att det inte får vara dassig bild.
Sist, men inte minst, är förstås priset. Jag vill inte betala en förmögenhet för ett grafikkort då det för mig till stor del bara handlar om att få bild på skärmen, inte prestera något i några applikationer som kräver kraftigt grafikkort.
Hoppas jag lyckats förmedla en bild över vad jag letar efter, för djungeln är väldigt stor just nu och jag behöver vägvisare.