Vad krävs av en dator för att se på film?

Permalänk
Medlem

Vad krävs av en dator för att se på film?

(hoppas detta e rätt forumsdel)

nu e det så att jag råkar sitta på en del datordelar, närmare bestämt ett micro-atx moderkort med en celeron på runt 500mhz och 128mb sdram(inte säker, ska kolla upp det) moderkortet har desseutom inbyggt grafikkort. har också ett par hårddiskar på runt 10gb vardera som jag tänkte använda.

hursomhelst, räcker det med en celeron på 500mhz, 128mb minne och ett inbyggt grafikkort för att kunna se på xvid och dvd ?

om det räcker så hade jag tänkt köpa ett htpc-chassi, pilla in allting och använde den som mediaspelare i vardagsrummet..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Har kört xvid och dvd på en 450mhz laptop engång i tiden.. så bara inte hårdisken är för trög så skall det nog fungera fint. speciellt på ett tunnare OS.

Edit: också 128 ram, och den tidens laptop grafikkort höll väl ingen vidare klass heller.

Permalänk
Medlem

256mb i ram skulle jag rekommendera, speciellt om du tänker spela en dvd film ....

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

ok, men grafikkortet är hugget som stucket eller? ja har ingen aning om vad det inbyggda är förutom att det finns tv-ut. OS lär bli win98se.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
ok, men grafikkortet är hugget som stucket eller? ja har ingen aning om vad det inbyggda är förutom att det finns tv-ut. OS lär bli win98se.

Grafikkortet har ingen betydelse .... Men hur bra TV-Out är på det vågar jag inte säga något om ..

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Varför 256mb? Kunde köra DVD utan hack på min gamla data med endast 64mbit i internminne..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Varför 256mb? Kunde köra DVD utan hack på min gamla data med endast 64mbit i internminne..

Ok, jag kunde inte det på min p2 400 mhz. Kan vara andra faktorer kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, det är nog jag som är dum bara. Jag menade en DVD-skiva direkt ifrån Dvd-spelaren, för det var ju delvis det som trådskaparen avsåg, men en X-VID ställer säkerligen högre krav..