Xbox 360 och Playstation 3 har kass CPU-prestanda

Permalänk
Medlem

Xbox 360 och Playstation 3 har kass CPU-prestanda

Har sökt på forumet men inte hittat något...

http://groups-beta.google.com/group/alt.games.video.sony-play...

Detta låg på Anandtecs hemsida innan, men blev borttaget, varför är det ingen som vet.

Hursomhelst handlar det om att Cell-processorn och PPCn med flera kärnor är långsamma i single threads, något som spel använder nästan uteslutande, allt enligt spelutvecklare. Med en tråd är de bara 2-3ggr snabbare än sina föregångare, och har ungefär 1/3 av flyttalsprestandan jämfört med Pentium 4.

Så gick det med de 2 TFLOPSen

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Tror du spel kommer använda det uteslutande i famtiden då?
Du ska ju inte spela PC-spel på dessa konsoller.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att Xbox360 och PS3 inte är lämpade för dagens sätt att programera. Det behöver inte betyda att de är dåliga.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag tolkar det som att Xbox360 och PS3 inte är lämpade för dagens sätt att programera. Det behöver inte betyda att de är dåliga.

Exakt

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Avstängd

Anand snackade bara en massa skit, det var därför den togs bort.

Visa signatur

Ta inte mina inlägg som seriösa och allvarliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepsi15
Anand snackade bara en massa skit, det var därför den togs bort.

Visst kan det delvis vara skitsnack, men när de får medhåll av spelutvecklare så kanske det ligger något i det de säger.

Det kommer säkert att bli bra spelkonsoller ändå, men att marknadsföra med löjligt hög prestanda i klass med superdatorer är nästan lika lågt som glocalnet.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Kass programerar prestanda säger jag.

programerarna vill programera som dom gjort sedan tidernas begynelse, dvs single-threaded problemet ligger i att processorerna inte kommer bli mycket bättre i det avsendet, intel har ju gjort en helomvändning på kort tid från att ha pratat om 10Ghz till att överanvända ordet parallel och det beror inte på att dom ville det utan för att den tradisionella single-core, single-thread processorn (P4 i intels fall) helt enkelt inte blir bättre, 3.06Ghzaren släpptes väl i slutet av 02 eller början av 03 och sedan dess har inte mycket hänt.

Så jag tycker det är bra att sony och microsoft tvingar programerarna att börja programera på det nya sättet för det är ditår utvecklingen är påväg.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Programmerarna får väl lära sig att utvecklingen går framåt och att man inte kan vara konservativa inom ett sånt här ämne. Utvecklingen till PC och konsoller kommer alltid gå framåt och har alltid gjort det. Nu är det väl dags för nästa steg snart och man får väl anpassa sig till det.
Väntar gött på PS3 och Xbox360 men tänker vänta ett tag med att köpa så spelutvecklare lär sig vad prestandan i konsollerna klarar av + att jag aldrig kommer ha råd att köpa en PS3 vid releasedatum...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

Både Intel och AMD har eller håller på att släppa CPU:er med 2 kärnor. Förr eller senare tror jag speltillverkarna (både konsoll och PC) kommer behöva anpassa sig för att utnyttja flera kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Kass programerar prestanda säger jag.

programerarna vill programera som dom gjort sedan tidernas begynelse, dvs single-threaded problemet ligger i att processorerna inte kommer bli mycket bättre i det avsendet, intel har ju gjort en helomvändning på kort tid från att ha pratat om 10Ghz till att överanvända ordet parallel och det beror inte på att dom ville det utan för att den tradisionella single-core, single-thread processorn (P4 i intels fall) helt enkelt inte blir bättre, 3.06Ghzaren släpptes väl i slutet av 02 eller början av 03 och sedan dess har inte mycket hänt.

Så jag tycker det är bra att sony och microsoft tvingar programerarna att börja programera på det nya sättet för det är ditår utvecklingen är påväg.

The most ironic bit of it all is that according to developers, if either
manufacturer had decided to use an Athlon 64 or a Pentium D in their
next-gen console, they would be significantly ahead of the competition in
terms of CPU performance.

While the developers we've spoken to agree that heavily multithreaded game
engines are the future, that future won't really take form for another 3 - 5
years. Even Microsoft admitted to us that all developers are focusing on
having, at most, one or two threads of execution for the game engine
itself - not the four or six threads that the Xbox 360 was designed for.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
The most ironic bit of it all is that according to developers, if either
manufacturer had decided to use an Athlon 64 or a Pentium D in their
next-gen console, they would be significantly ahead of the competition in
terms of CPU performance.

While the developers we've spoken to agree that heavily multithreaded game
engines are the future, that future won't really take form for another 3 - 5
years. Even Microsoft admitted to us that all developers are focusing on
having, at most, one or two threads of execution for the game engine
itself - not the four or six threads that the Xbox 360 was designed for.

Har verkligen svårt att se ironin i det, det sägs ju att åtmindstånde microsoft valde den processor dom valde iaf delvis pga priset.

Återigen, jag tycker att det är bra att spel utvecklare tvingas till multi-thread programering och om priset för det är mindre processorkraft i en konsoll tycker jag det är väl värt det då jag aldrig tyckt att hårdvaran i en konsoll är särskillt viktigt och den del som spelar störst roll tror jag är grafikchipet

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

itagaki kallar ju 360 för en "buffed-up Sega Saturn".. och det är knappast något bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
det sägs ju att åtmindstånde microsoft valde den processor dom valde iaf delvis pga priset.

Precis.

Men både Sony och Microsoft försöker ju få folk att tro att prestandan är i nivå med superdatorer, och det är inget annat än löjligt. Att de är långsammare än en värsting-PC är självklart med tanke på prislappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi får väl se
IMO Rätt onödigt att uteckla processorer som klarar av flertalet threads och inte använda mer än 1-2.
Får väl hoppas att MS och Sony vet vad dom sysslar med...

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd
Citat:

Precis.

Men både Sony och Microsoft försöker ju få folk att tro att prestandan är i nivå med superdatorer, och det är inget annat än löjligt. Att de är långsammare än en värsting-PC är självklart med tanke på prislappen.

Är väl bara sony som skryter om sina tflops och entertainment supercomputer shit.

Beror väl på vilka utvecklare han frågade också, epic t ex verkar inte ha något större problem.

Dessutom är Cell och Xenon inte samma sorts CPU som 64 och p4, nåt med in-order och out of order. Finns ett citat från en IBM anställd som ni kanske borde läsa.

Iaf, spelutvecklarna måste ju börja anpassa sig nångång om multi-trådat är framtiden bla bla bla...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att de är långsammare än en värsting-PC är självklart med tanke på prislappen.

Vad menar du för "värsting-pc" då? En som du köper på komplett för 10-15000 eller en som du har stående i en hall med 59 processorer?

Citat:

Är väl bara sony som skryter om sina tflops och entertainment supercomputer shit.

Skitsnack, microsoft har snackat lika mycket om t-flops som Sony, Sonys har bara uppmärksammats mer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Skitsnack, microsoft har snackat lika mycket om t-flops som Sony, Sonys har bara uppmärksammats mer.

Klart att de uppmärksammas mer när de säger att deras gör dubbelt så mycket som xbox och visar löjliga diagram där cell spöar P4an 17 gånger.

Fast det är ju knappst så att consolerna ska vara lika snabba som datorerna för att få lika bra spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart att de uppmärksammas mer när de säger att deras gör dubbelt så mycket som xbox och visar löjliga diagram där cell spöar P4an 17 gånger.

Fast det är ju knappst så att consolerna ska vara lika snabba som datorerna för att få lika bra spel.

Kan hålla med om att det där diagrammet var löjligt
Sen så äre ju helt rätt att det krävs värre hårdvara i en dator för att va likvärdig grafik som i en konsol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad menar du för "värsting-pc" då? En som du köper på komplett för 10-15000 eller en som du har stående i en hall med 59 processorer?

Värsting-PC

Permalänk
Medlem

Ibland måste man "tvinga" fram utveckling
Visst det kanske är lite för tidigt med 6 threads men som många säger processorhastigheten för 1 processor börjar stanna av, verkar som om många ser flera processorer som jobbar tillsammans som framtiden. Om både ps3 och xbox360 har begränsad prestanda om man bara använder 1 processor istället för 4-6st. kommer programmerare bli tvingade att lära sig skriva spel för flera processorer, vilket för utvecklingen framåt.. låter finfint tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan hålla med om att det där diagrammet var löjligt
Sen så äre ju helt rätt att det krävs värre hårdvara i en dator för att va likvärdig grafik som i en konsol.

Precis. Man kan inte jämföra en pc med en konsoll eftersom dom är helt optimerade för olika grejer. en konsoll ska i stort sett (iaf tidigare) bara klara spel, numera även film och viss uppkoppling osv. Medans en PC ska klara av att köra alla dom där miljoners program som folk utvecklar hit och dit + spel osv osv osv. En jämförelse är bara dum tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

Anandtech och Toms Hardware har ju alltid stått på pc:ns sida. När dom tittade på ps2:an var det bara negativ kritik. Men de utvecklare som anpassade sig till arkitekturen tycker jag har gjort otroliga saker med den. Kommer antagligen bli likadant med PS3.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk

angående det där så har en xbox inga antivirusprgoram, och andra program som äter utan att man tänker på det... inget windows, som äter en del... plus att de är mer specialbyggda för spel...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att ingen än så länge har släppt en kompilator som klarar av multipla kärnor, när det kommer till t ex Cell så kommer speltillverkarna att kunna få ut mycket högre prestanda i sina spel. Sen är det ingen ide att jämföra Cell med en "vanlig" processor, då de är framtagna för två helt skillda syften. Sen ska det bli kul att se hur det kommer att gå för Mercury att använda Cell i ett komersiellt syfte för radar tillämpningar. De är först i världen med att använda Cell i ett annat syfte än PS3. De kommer att använda flera Cell-processorer i ett kluster.

Visa signatur

P4 HT 3.0GHz <-> 512Mb DDR <-> 200Gb HHD <-> Readeon 9800XT <-> 17"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apollyon
Problemet är ju att ingen än så länge har släppt en kompilator som klarar av multipla kärnor, när det kommer till t ex Cell så kommer speltillverkarna att kunna få ut mycket högre prestanda i sina spel. Sen är det ingen ide att jämföra Cell med en "vanlig" processor, då de är framtagna för två helt skillda syften. Sen ska det bli kul att se hur det kommer att gå för Mercury att använda Cell i ett komersiellt syfte för radar tillämpningar. De är först i världen med att använda Cell i ett annat syfte än PS3. De kommer att använda flera Cell-processorer i ett kluster.

"Kompilator som klarar multipla kärnor"? .. Skämt eller? Det räcker ju med att man skriver programmet/spelet trådat för att man ska kunna utnttja kärnorna. Är ju knappast så att det kommer komma en kompilator som magisk delar upp ett enkeltrådat program i flertrådat då det skulle bli extremt svårt att göra det på nåt bra och säkert(stabilt) sätt.

Att skriva ett program som trådat för en multicore system har ju sina nackdelar också, bl.a. då kärnorna har separat cache så måste all gemensam data flushas ut till RAM:et. En annan sak som slöar ner systemet lite är alla Mutex:es m.m. som måste användas på all data som delas mellan trådarna. En stor anledning till att PC spelen idag är singeltrådade är ju att det inte finns nån som helst anledning att göra trådade då man har finesser som Asynkrona sockets (MS exklusivt) m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis.

men vad är det att haka upp sig på?
så är det alltid, var det inte dreamcast eller PS2 som sades skulle kunna avfyra kärnvapenmissiler och det blev en massa skriverier.
inse att företag hypar alltid sina produkter och har alltid gjort, att ms och sony kallar nya konsollerna för superdatorer är alltså inget nytt, har som sagt hänt tidigare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Jag har faktist aldrig märkt att MS sagt att 360 är en superdator eller liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju helt orimligt att de skulle ha superdatorprestanda. Hur kan man tro nåt annat egentligen?
Tror ni superdatorer kostar miljoner och käkar ström som attans för skojs skull?
Skulle tro att riktiga CPU-prestandan kommer ligga i klass med våra datorer vi sitter på nu. Men det behövs inte mer, kommer se jäkligt bra ut ändå.
Kommer ihåg när ps1 jämfördes med en 100 Mhz pentium och fick duktigt med stryk i beräkningsprestanda (de kom ungefär samtidigt). Testet innefattade hur många roterande cornflakespaket enheterna kunde rita. Men varför ska en konsol ha massa beräkningsprestanda?
Prestandan ms och sony anger är ju bara teoretiska max, alltså fanatsisiffror.

Det där med att ps2 skulle klara av kärnvapenstyrning grejset va ju för att den hade hög precision, inte beräkningshastighet. Rätta mig om jag har fel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har faktist aldrig märkt att MS sagt att 360 är en superdator eller liknande?

Dom kanske inte har sagt att det är en superdator men dom hypar sin xbox360 precis lika mycket som Sony hyper sitt playstation.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt

Det där med att ps2 skulle klara av kärnvapenstyrning grejset va ju för att den hade hög precision, inte beräkningshastighet. Rätta mig om jag har fel..

"Hög precision". Hur menar du då? Räknade den korrektar eller?