Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

P4, 2.8 blir 2100

Hej! Jag har en P4 2.8- sedan 3 år tillbaka. I Morse när jag startade datorn hängde den sig plötsligt och fick starta om, då gick den direkt in i bios och förklarade sig med att processorhastigheten var fel inställd..så jag fick sänka till 2100 - och då funkade det.

Vad kan felet vara? Jag har kört med 2800 sedan 3 år tillbaka och så plötsligt händer detta?!

mvh Rikard

Visa signatur

AMD 4000+ - Geforce 6800 Ultra - 1024 RAM ses @ bf2server

Permalänk
Medlem

Jaha men vad händer om du höjer till normala igen?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Vad säger Cpu-Z? Posta gärna en bild.

Permalänk
Medlem

Min Dator

det är min dator det gäller.. var inte medlem här tidigare så min vän skrev inlägget åt mig.

hade på normala cpu speeden som jag haft i 3 år.. bytte chassi häromdagen.. har startat och stängt av ett par gånger sen dess.. sen en morgon när jag starta hängde den sig precis i början när loggan för moderkortet (ASUS - P4T533C) kommer upp där man ska trycka på "del" för att komma in i bios.. väntade 5 min utan att den gick vidare sen stängde jag ner.

nästa gång jag starta gick den direkt in i bios och det stod med röd varningstext att fel hastighet var inställd för processorn.. så jag provade igen med 2800 men det funka inte.. så jag sänkte till "2100 mhz" som var det enda alternativet förutom "manual" och då gick datorn igång.

har provat dra ut t.ex cd rom, dvd brännare.. olika pci kort men det spelar ingen roll..

allt är ikopplat som det alltid har varit, och det har liksom funkat hittils.. sen helt plötsligt utan att jag ändrat något blir det såhär.

Permalänk
Medlem

Posta en bild på cpu-z så ser vi vad som är fel.
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Optimering%20och%20%F6verklockn...

Permalänk
Medlem

Då stämmer det inte direkt med din sign.

Permalänk
Medlem

CPU-Z

Rool, här har du länk.

http://www.diskret.se/alpzan.jpg

tack.

Permalänk
Medlem

Re: CPU-Z

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpzan
Rool, här har du länk.

http://www.diskret.se/alpzan.jpg

tack.

Ok, som du kanske själv märkt är det busshastigheten som är felinställd.
Den står på 21x100 = 2100Mhz istället för 21x133=2793Mhz. Jag vet inte om det var busshastigheten eller multipliern (den som står på 21) du ändrade på. Multipliern är fast satt och ändrar man den så säger den att processorn är felinställd.
Gå in i bios och leta upp någonstans där det står något om FSB, ställ den på 133 så ska det funka fint sen.

Edit: Såg just att det kan vara så att man ställer in FSB med dip-switchar.
På sidan 38 i denna:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/p4t533-c/e1222_p4...
står vilka och hur de ska stå.

Om de står i "jumper free mode" så ställer du in FSB i BIOS Advanced Menu, CPU/PCI frequency till 133/33.

Permalänk
Medlem

hej rool..

tack åter igen för att du tagit dig tid att kolla upp all information åt mig.

angående dip switchar så står den inställd på jumper free mode.. så att allt sköts från bios.

multipliern står inställd på 21x och det går inte ens att ändra på.
när man väljer hastighet 2800 ändras bus automatiskt till 133/33,
även om jag väljer "manual" på hastighet och ändrar till 133/33 så funkar det inte.
den säger samma sak.. att det är "felinställt"

jag kom på nu att jag tog bort cpu fläkten för att ta bort damm, och då satt cpu'n fast i kylpastan på "kylflänsen" eller vad det heter, så jag pillade försiktigt bort den och kollade om den va skadad men det var den inte.
kan det ha hänt något där? men då borde den inte funka alls iofs..

mvh/ Alper

Permalänk
Medlem
Citat:

hej rool..

angående dip switchar så står den inställd på jumper free mode.. så att allt sköts från bios.

även om jag väljer "manual" på hastighet och ändrar till 133/33 så funkar det inte.

jag kom på nu att jag tog bort cpu fläkten för att ta bort damm, och då satt cpu'n fast i kylpastan på "kylflänsen" eller vad det heter, så jag pillade försiktigt bort den och kollade om den va skadad men det var den inte.

mvh/ Alper

Processorn lär inte vara bränd iallafall. Har du haft problem med värme innan?
Testa byt kylpasta och sätt på kylaren och se så att den sitter bra.
Kan ju vara så att den blivit såpass varm så att den har "throttlat" sig.
Svårt att säga. Testa och se ifall du kan läsa av temperaturen på processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

hej rool..

mvh/ Alper

Det är lugnt.

Angående att processorn satt fast. De brukar göra så med standardkylpastan. Den smälter och "limmar" fast processor. Jag brukar göra så att jag pressar (100% load) processorn ordentligt just innan jag ska ta loss den. Då blir pastan mjuk och så lossnar den lätt.
Det är lite farligt när den fastnar. Det är lätt att man böjer ett eller flera processorben. Är de raka så är det ingen fara alls.

Permalänk
Medlem

tubularboy & rool

processorn är inte skadad.
har kollat det nu..

när jag hade på 2800 mhz så gick värmen aldrig över 60 grader..
den låg alltid runt 50.
när jag spela spel osv gick den upp till 60 men inte mer.

nu när jag inte kan ha mer än 2100 går den knappt över 40 grader.

jag förstår verkligen inte vad som kan va fel.. känns som man har testat allt...

Permalänk
Medlem

Jag hade ett sådant problem en gång med en duron. Problemet var att moderkortet la ner del efter del.
Kan inte säga mycket mer än så, kan ju vara moderkortet som inte orkar mer nu. Borde ju hålla längre men har ingen annan slutsats.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja kan vara att någon konding gett sig och inte kan ge det processorn vill ha så kolla hur dom ser ut.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

konding?

malo:
vad är en konding?

tubularboy:
del efter del?.. det låter inte bra.. inte bra alls.
kan det vara värt att lämna in den på service kanske, om ens dom kan göra något?

Permalänk
Medlem

konding=kondensator
http://susning.nu/Kondensator

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|