Hur lär man datoreländet att öppna fönster i helskärm?

Permalänk

Hur lär man datoreländet att öppna fönster i helskärm?

Hoppas jag har hamnat rätt nu. Mina explorerförnster vägrar öppna sig i helskärm och jag undrar vad jkag ska göra åt detta för jag vill att de ska öppnas i helskärm! Har testat med mappalternativ/använd i alla vilket kändes som det hjälpte ett tag men ack så jag bedrog mig! även internet explorer vill jag ha i fulls screen.
tack på förhand!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Klicka på maximera knappen .. nästa gång kommer den att komma ihåg i vilket läge du hade den.

Permalänk

Finns ett program som heter IE New Window Maximizer och det fungerar riktigt bra testa det...

Sök lite på google efter det så hittar du det...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

Ledsen att jag var otydlig jag menade inte "fullscreen" fullscreen utan bara att fönstret är maximerat ända ut i kanterna men att man ändå har kvar startmenyn och ni vet vad jag menar. Så det programmet fungerade inte riktigt som jag ville men tack ändå.
MagnusL det trixet har inte fungerat på mitt XP home någonsin, kanske gick på win98.
Tack igen men jag har som sagt fortfarande samma problem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Högerklicka på länken till Explorer / IE och välj Egenskaper. Klicka på fliken Genväg och sedan väljer du där Kör i: Maximerat
Nu funkar länken som du ändrade för. Använder du olika länkar till dom programmen så får du väl ändra dom andra också.

Permalänk

Tack men det hjälpte inte heller Första fönstret öppnas maximerat men när jag trycker på länkar och dom öppnas i nya fönster så är inte dessa maximerade.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Det enda detta verkar leda till är att jag blir ännu tröttare på MS. Vad ska man tro om ett företag som på sin hemsida har en FAQ där min fråga är besvarad med TVÅ lösningar, som inte fungerar. Alltså jag sitter fortfarande med samma problem vad gäller IE men tack för länkarna i alla fall!

Visa signatur

Permalänk

Tjuvarnas marknad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Det enda detta verkar leda till är att jag blir ännu tröttare på MS.

För den som gillar trivia kan berättas att det finns ett mycket bra skäl till varför Windows är just "fönster" med menyer i varje fönster och inte fullskärm med menyraden fast upptill.

Det kommer från den tiden då Bill Gates lovade utveckla en massa program för Mac men hans primära intresse var att sno idéerna till det som så småningom skulle bli Windows.

Länge klarade sig Bill från Apples vrede eftersom han från början bara gjorde Windows som ett skal kring enstaka applikationer.

Första PageMaker för PC levererades exempelvis med en Windows "run-time" som startades från DOS och i princip bara gjorde så att man kunde köra PageMaker och inget annat.

Därav kördes programmen bara i "fönster", alltså "windows", och inte över hela skärmen. Och Bill Gates klarade sig undan en hel del juridik.

Därav fick ni PC-användare en meny i varje fönster och inte en huvudmeny överst som på Mac.

Så. Tänk på det nästa gång ni klickar på "maximera"-knappen eller undrar varför ni har en meny i varje fönster.