Mitt köp hos datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Mitt köp hos datorbutiken.com

Jag började med att köpa ett uppgraderingspaket hos datorbutiken.com. Den innehöll ett moderkort, processor och 2 ram-minnen.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=UPA12

Jag fick hem allting som det skulle. Jag monterade ihop datan och skulle starta. Datan ville inte fungera och jag skickar tillbaka moderkortet för felsökning hos dom.

Jag får tillbaka moderkortet och dom säger att det inte är något fel, och en smaskig faktura på ca 250kr för besväret.

Då skickar jag processorn och samma sak där, inget fel och en ny faktura.

Jag vet att det är fel på någon av dessa två komponenter och lämnar då in datan på en felundersökning hos en annan datoraffär.

De säger att det inte är fel på processorn och att moderkortet inte vill fungera med den. Det är samma socket och bör fungera, men det gör det inte. Då en till faktura på 300kr....

När jag kommer hem så skickar jag tillbaka processorn och moderkortet tillsammans till datorbutiken.com. Jag märkte då att det var ganska mycket silverpasta på CPUn, men inget jag tyckte såg så allvarligt ut.

Nån vecka senare får jag mail av en tekniker på datorbutiken där han säger att det var mycket silverpasta på moderkortet och processorn som kan orsaka felet, och då täcks det inte av garantin. "Som sagt innan, detta är ett handhavandefel och garantin är förverkad då silverpasta KAN leda ström."

Jag gick då tillbaka till datoraffären där jag lämnade in datan på felundersökning och frågade vad dom tyckte om saken. De nekade totalt till att de använde silverpasta, de använder tydligen bara silikonpasta (stavas det så?). Men de säger att de tror inte silverpastan inte kan skada.

Jag vet nu inte riktigt vad jag ska göra.
Men kom ihåg: det är fel på moderkortet som jag lämnade in först som datorbutiken.com sa var felfri.

Jag hade inte på silverpasta.

Vad ska jag göra?

****INGEN KORSLUTNING ELLER FEL PÅ NÄTAGGET!!!****

Help me plzz

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag ser inte vad db har gjort för fel. har du använt silverpasta eller?

Permalänk
Medlem

nepp, det var där jag lämnade in datan på felundersökning, men dom nekar till det och datan fungerade inte innan

Permalänk

tycker inte du ska behöva betala en massa feta fakturor för leverantörens misstag? har själv haft problem med datorbutiken

TheGimp: att datorbutiken levererade varor som INTE passade/fungerar ihop? när det står att dom ska det...... när man har köpt dom i samma paket t.o.m.

Permalänk
Medlem

Dom leverar ju det man beställer.
Ex. Jag beställer ett Socket 939 mobo och en 775 prolle. Det passar inte, men likförbannat skickar dom det.

Permalänk
Medlem

Inte lite märkligt om db har satt ihop ett uppgraderingspaket med komponenter som inte fungerar med varandra. Vad var det för grejer mer exakt?

Permalänk
Medlem

Oj, om det var ett uppgraderingspaket så ska du fan ha poengarna tillbaka. Länk till paketet så får vi kika på det.

Permalänk
Medlem

Självklart ska du ju ha tillbaks pengarna av Datorbutiken och om det är så at dom vägrar får du gå till den datoraffären som provade grejerna för att kräva dom på ersättning för dom grejer som enligt DB har förverkad garanti.

Men jag skulle råda dig till att ta kontakt med en konsumentrådgivare för rådgivning men rent spontant kan jag väl säga att det låter som ett ärrende för ARN http://www.arn.se/ om du inte får rättelse någonstans.

Permalänk
Medlem

Ja det var alltså ett uppgraderingspaket, dom hade alltså valt grejjer som skulle passa varandra

här är det : http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=UPA12

Permalänk
Hedersmedlem

Dej jag skulle ha gjort, från första början, är att felsöka ordentligt.

Om jag kan eliminera alla extärna prylar som nätagg, grafikkort, hårddiskar mm, så hade jag retunerat hela uppgraderingspaketet för felsökning, inte en del i taget.

Permalänk
Medlem

Jag förstår itne riktigt hur du menar men jag testade mig fram genom att köra rätt "naket", alltså ingenting förutom moderkortet och Cpun.

Det jag själv kunde komma fram till var att moderkortet var trasigt. Så då skickade jag tillbaks det, och dom sa då att det inte var något fel på den fast det är det.

Permalänk
Medlem

Hade du grafikkort i då?

Permalänk
Medlem

Ja, alltså jag har testat med allting på också. Men den slocknar direkt.

Permalänk
Medlem

Beskriv exakt vad som händer från att du startar datorn tills du stänger av den igen.
Jag antar att allting är kopplat som det ska.

Permalänk
Medlem

exakt vad som händer är rätt kortfattat, jag trycker på strömbrytarn -> cpu fläkten åker ett varv -> allting blinkar 1gång -> datorn är avstängd (detta inom loppet av 2sekunder)
det finns också en display på moderkortet. när jag startar PC:n så står det en 3 (eller ett E) som inte finns med i guiden.
ja allting är kopplat som det ska vara enligt guiden.
(men detta är inte vad jag försöker få info om utan hur jag ska gå vidare, felsökning har som sagt redan gjorts.....)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohani
exakt vad som händer är rätt kortfattat, jag trycker på strömbrytarn -> cpu fläkten åker ett varv -> allting blinkar 1gång -> datorn är avstängd (detta inom loppet av 2sekunder)
det finns också en display på moderkortet. när jag startar PC:n så står det en 3 (eller ett E) som inte finns med i guiden.
ja allting är kopplat som det ska vara enligt guiden.
(men detta är inte vad jag försöker få info om utan hur jag ska gå vidare, felsökning har som sagt redan gjorts.....)

Låter som det var kortslutning, kolla ifall något tar emot moderkortet så det får kontakt med t.ex. chassiet, du har väll använt distanserna mellan chassie och moderkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
Låter som det var kortslutning, kolla ifall något tar emot moderkortet så det får kontakt med t.ex. chassiet, du har väll använt distanserna mellan chassie och moderkort?

Ja, antingen det eller nätaggregat. Har du tillräckligt med kräm för att driva detta paketet?

Visa signatur

DIABoLiQ

Permalänk
Medlem

Offtopic:

Varför betala 4300:- för de grejorna när du kan få bättre.

För samma pris kan du får en 3000+ ett Nforce4 moderkort och 1Gb RAM

tex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohani
Jag förstår itne riktigt hur du menar men jag testade mig fram genom att köra rätt "naket", alltså ingenting förutom moderkortet och Cpun.

Det jag själv kunde komma fram till var att moderkortet var trasigt. Så då skickade jag tillbaks det, och dom sa då att det inte var något fel på den fast det är det.

Kom du fram till att moderkortet var trasigt utan att med säkerhet veta att processorn är hel?
Har ditt nätaggregat en ATX12V utgång? Det är den lilla pluggen med 4 ledare som sitter bredvid den stora strömkontakten på moderkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Låter som nätagget, inte moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGimp
Låter som nätagget, inte moderkortet.

Håller med nätagget räcker nog inte till.

Min klarade inte heller av att starta upp så jag fick rycka ut floppy kabeln så startade den, vart mer ström till resten vid start tillfället. (samma symtom alla lampor på moderkortet lyser/samt cpu snurrade 2-3 sec sen dog allt)

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

hade du vart smart så skulle du ha skickat in alla komponenter som kom med i paketet, varför bara skicka in moderkortet?
Och sedan att du höll på att lämna in grejerna hit-och-dit till någon datorfirma verkade ju inte förbättra läget..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Alltså såhär är det. Efter min felbeskrivning till datorbutik.com så trodde dom att det var moderkortet så då skickade jag det. Ok?

Det är ingen kortslutning från chassit och nätagget(450W) fungerar (har den nu i denna dator och har även testat ett annat på datan).

Varför jag inte köpte ett bättre paket? Jag beställde allt detta i April, tyckte priserna var okej då.

Visst kanske det var klantigt att inte skicka med processorn och moderkortet sammtidigt. Men jag har fått bekräftat från affären där jag lämnade in datan för felundersökning att det var fel på moderkortet, inte processorn.

Permalänk

tur att vi håller oss till ämnet....
tycker att ni kan lägga ner med era leetfelsökningar eller om vad personen i fråga skulle ha gjort och inte gjort, som jag förstår det så har han skickat tillbaka sakerna till datorbutiken.com. och undrar lite mer om juridisk hjälp...

och för att jag ska hålla mig till ämnet så kan jag bara tippsa om att höra med arn.se som "olirc" tidigare skrev.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Jag tycker att det är ganska uppenbart att trådskaparen själv har haft sönder sina saker. Att dissa db.com för detta är skandal, för de har gjort allting rätt.

Klarar man inte av att sätta ihop en DATOR själv, så får man betala för att någon kompetent person gör det åt en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Jag tycker att det är ganska uppenbart att trådskaparen själv har haft sönder sina saker. Att dissa db.com för detta är skandal, för de har gjort allting rätt.

Klarar man inte av att sätta ihop en DATOR själv, så får man betala för att någon kompetent person gör det åt en.

Är du seriös? Jag själv har inte gjort något fel. Säger du att jag är inkompitent av att sätta ihop en egen dator?

Har db.com gjort rätt? Jag skickade ner modekoret som det var fel på och dom hittar inte felet?

Om det blir mer person angrepp så kan ni gärna spara dom själva.

Permalänk

Joohani - vad pratar du om? det är ju företaget du lämnade in datorn hos som förstörde kortet... suck.

kort sagt, inget av det här är DB's fel, bortsett från att dom skickade fel grejer, vilket självklart är deras fel.

kort sagt, den andra datorbutiken förstörde grejerna, DB skickade fel grejer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Fel grejjor? Det var ett uppgraderingspaket och allting av det ska passa ihop och ÄVEN fungera med varandra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Joohani - vad pratar du om? det är ju företaget du lämnade in datorn hos som förstörde kortet... suck.

>Varför funkade det då inte innan?
>visst att dom kan ha gjort stora misstag som även sabbat "mer" det vet jag inget om.

Citat:

kort sagt, inget av det här är DB's fel, bortsett från att dom skickade fel grejer, vilket självklart är deras fel.

>Är det ett inte ett stort fel?

Citat:

kort sagt, den andra datorbutiken förstörde grejerna, DB skickade fel grejer.

>kort sagt så TROR jag att du drog en lite snabb slutsats

--

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Jag tycker att det är ganska uppenbart att trådskaparen själv har haft sönder sina saker. Att dissa db.com för detta är skandal, för de har gjort allting rätt.

>uppenbart? på vilket sätt?
>allting rätt, utan att skickat ett paket som inte funkar ihopp?

Citat:

Klarar man inte av att sätta ihop en DATOR själv, så får man betala för att någon kompetent person gör det åt en.

>hur vet du hur han satte ihopp den?

/dagge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohani
Alltså såhär är det. Efter min felbeskrivning till datorbutik.com så trodde dom att det var moderkortet så då skickade jag det. Ok?

Det är ingen kortslutning från chassit och nätagget(450W) fungerar (har den nu i denna dator och har även testat ett annat på datan).

Varför jag inte köpte ett bättre paket? Jag beställde allt detta i April, tyckte priserna var okej då.

Visst kanske det var klantigt att inte skicka med processorn och moderkortet sammtidigt. Men jag har fått bekräftat från affären där jag lämnade in datan för felundersökning att det var fel på moderkortet, inte processorn.

Visst, ditt nätagg fungerar säkert perfekt till dina gamla grejor, men har du tänkt på att dina nya grejor troligtvis drar mer ström?

Ett tips är att dra ut såsom hårddisken och cdromen, och prova starta den.