Ursprungligen inskrivet av GaylordFokker
Skulle däremot i frostträdet skippa 5 poäng i Frost bite då 5 värdefulla poäng bara ger dig något som 15% chans att trappa, mot casters o andra ranged är denna nästan totalt värdelös, så lägg hellre 3 poäng på att få 15% lägre kostnad på dina icespells (Frost Channeling, gör dina spells väldigt DPM (damage per mana) effektiva) sen har du då 2 poäng övers o dom satte jag 1 poäng på Winters chill för att chilleffekten ska vara lite segare och en poäng på imp blizzard då den är hyffsat effektiv i BG o i instanser då det hinner droppa några fler istappar på dom än normalt. Alternativ kan man sätta 2 på improved manashield eller improved dampen magic, dampen magic använder jag jämt i AV och WG då det är så få som healar och dom som gör värst skada på mig är casters. Imp CoC som någon sa du skulle skippa ska du absolut inte göra, det är din viktigaste spell då den är din spell som gör mest skada och på flera targets, crittar mer med den än med frostbolten, med undantag om jag inte har en +dmg gear på mig.
Jag håller inte alls med om din åsikt om Frostbite. Den är verkligen inte värdelös mot casters, jag förlorar i princip aldrig om jag får en extra Frostbite utöver mina Frost Novas och det inklusive casters. Den hjälper till att hålla det avstånd man vill hålla (t ex nära mot Hunters) Som Frost Mage behöver man den extra critchansen för att ha någon stor chans mot de som kan hela väldigt bra (och även då är det svårt). Sedan får man inte glömma att man kan frysa fiender som träffar en med melee också, något som är ovärderligt i många situationer (t ex två mot en).
Att inte välja Frostbite är helt klart att gimpa ens frozen crit-talents, både i teorin och från mina egna erfarenheter. Även om det fortfarande rör sig om tur, på samma sätt som med criticals, så har jag gjort många fler 2 eller 3 shot kills pga Frostbite.
Vad gäller Frost Channeling tycker jag det är en PvE-talent. I PvP är det viktigare att göra mer skada snabbt (Frostbite t ex) än att inte bli oom eftersom det kommer du att bli ett par Frostbolts senare ändå och i PvP kan man inte planera sin manakonsumtion. Det är absolut ingen dålig talent men ingenting jag skulle fundera över för en PvP-build.
Manashield är en spell jag inte är speciellt förtjust i och använder mindre och mindre. Brukar klara mig att hålla mig från den medan Ice Barrier har cooldown. Den gången jag mest behöver Manashield är när jag blir attackerad av fler melee classes på en gång men det är också då jag behöver min mana mest.
Jag håller helt och hållet med om att man ska ha Imp CoC men jag förstår inte vad du säger när du säger att CoC crittar högre än Frostbolt, och till råga på det speciellt när man har +dmg? CoC gör mindre skada i grunden och eftersom det är en instant får den mindre bonus av +dmg än Frostbolt så det finns inte en chans att man får CoC att critta högre (såvida du inte räknar ihop skadan från alla fiender du träffar ). Jag crittar kring 1100 med CoC och kring 1400 med Frostbolt, en avsevärd skillnad.
Ursprungligen inskrivet av Annell87
Han skulle säkert i VISSA strider tjäna mer på att ha Ice Barrier, som när man flyr ibland... men jag tror inte han skulle ha mera nytta av Ice Berrier än PoM, eftersom PoM kan användas till tex att instnant polya någon, om man tex går mot 2 vs 1.. Då skulle inte Ice Barrier hjälpa så värts mycke... När man ska fly är även instant poly ovärdelig, då får man lite avstånd mellan fienden och sigsjälv Ice Barrier absorberar bara lite skada, den gör inte så man kommer iväg ifrån fienden... ( Jag blir dock förvånad av hur många som han möter som inte har sin anti poly trinket... )
Ice Barrier är inte primärt till för att fly, det är till för att man ska överleva längre och att ingen ska kunna interrupta ens castning lika lätt (då den hindrar spells också). Att fly är inte något som är speciellt viktigt i BG. Båda är bra talents men jag tycker det är svårare att döda mages med Ice Barrier då de utan lätt interruptas och dör snabbare. PoM gör sig bäst med Pyroblast och Flamewave.