Hur stor skillnad är det egentligen på ljudkort?

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det egentligen på ljudkort?

Hej.

Har ett SB Live 5.1 kort nu, och tänker inhandla ett Koss SB45 headset.

Märker man stor skillnad om jag skulle köpa nytt ljudkort, tex ett Audigy 2 zs.

Kör mest musik och spel. (långa pass 12h+ ibland)

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur stor skildnad det är på ett SB Live 5.1 och ett Audigy 2 zs, Jag har ett SB Live 5.1 själv och det är mycket bättre än dom jag haft innan. Bättre bas och diskant bla. Renare ljud. Det bör ju vara bättre med ett Audigy 2 zs!

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Undrar detsamma faktiskt.
Kör med det integrerade, blir det verkligen så stor skillnad så det är värt att byta?

Edit: Ja då vet man det iaf

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Audigy 2 zs är dock dyrare än SB Live 5.1 som inte ens verkar gå att få tag i.

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791

Permalänk
Medlem

Du kommer att bli mycket nöjd om du byter upp dig till ett Audigy 2 zs. Skillnaden är markant.

Visa signatur

MSI 865PE Neo2FISR| P4 3,0 | Twinmos 4x512MB Pc3200 | LeadTek GeForce 6800GT 256Mb | 36GB Raptor + 250GB Seagate | Soundblaster X-Fi Fatal1ty FPS| Antec 480W PCU || BF2 ||

Permalänk
Medlem

Men det är väl onödigt att köpa ett ljudkort om redan man har ett inigrerat 7.1 ljudkort?
För dom är väl helt ok?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Men det är väl onödigt att köpa ett ljudkort om redan man har ett inigrerat 7.1 ljudkort?
För dom är väl helt ok?

Beror mycket på övrigt utrustning, högtalare osv.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det ska vara rätt stor skillnad mellan de integrerade och med creatives. Minns att det var klar skillnad med live och det integrerade. Men har du högtalare som är kassa så spelar det ingen roll. HAr du tex kopplat till stereo eller har lite bättre datorhögtalare, kanske 2000kr+ så blir det nog klar skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Hur stor skillnad är det egentligen på ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sagat
Hej.

Har ett SB Live 5.1 kort nu, och tänker inhandla ett Koss SB45 headset.

Märker man stor skillnad om jag skulle köpa nytt ljudkort, tex ett Audigy 2 zs.

Kör mest musik och spel. (långa pass 12h+ ibland)

Vänta med att köpa nytt tills X-Fi kommer, det verkar bli något i hästväg. Dyrt lär det bli också... -> http://www.soundblaster.com/products/x-fi/technology/

Permalänk
Medlem

Har ett DFI lanparty på väg hem, och eftersom hade har hört att ljudet i dem ska vara dugligt bra så sket jag i att ta hem ett nytt ljudkort hoppas jag inte blir besviken bara, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur stor skillnad är det egentligen på ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Vänta med att köpa nytt tills X-Fi kommer, det verkar bli något i hästväg. Dyrt lär det bli också... -> http://www.soundblaster.com/products/x-fi/technology/

Jag börjar spara i detta nu. Verkar ju helt extremt.