Gamla grafikkort...Duger dom fortfarande ???

Permalänk

Gamla grafikkort...Duger dom fortfarande ???

Har två gamla grafikkort....Ska bygga en ny dator med :

Asus A7N8X-E deluxe
Amd Athlon Xp 2700+
756MB PC3200

Duger nåt av dessa fortfarande eller blir det flaskhals av det...???

Sapphire Radeon 9500 Pro , eller
Geforce4 Ti 4200

Radeon kortet kostade ändå 3500spänn nytt....

eller är det nåt av dom andra delarna som är för dåliga....

Permalänk
Medlem

Alltså det beror ju helt på vad du ska ha grejern till, ska du spela mycket och gärna på högre än ultra-low behöver du nog bättre grejer.

Permalänk
Medlem

TI 4200 är ganska bra tycker jag Kanske bara för man hade ett sådant förut då det var dom vassaste. Gillade TI-serien.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

9500 pro duger helt ok i dag med snälla inst.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-...

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

9500PRO var ett härligt kort som hängde med i många år, skulle antagligen fortfarande kört med det om det inte hade gått sönder.

Permalänk

Tack för infot...Det testet var mycket intressant läsning....9500 Pro var ju fortfarande anständigt....Vissa av testerna var det ju fortfarande nära toppen, men mest runt mitten av fältet...

MEN mer intressant var att TI 4200 verkade ligga i botten på nästan alla test och i min mening får rejält med spö av 9500 Pro...

har jag fel ???

Tror jag behåller mitt Radeon ett tag till. för att plånboken är inte så stor att jag kan köpa ett värstingkort...och 9500 verkar ligga så pass bra till att den lilla prestandaökning som ett billigt nytt kort ger är inte lönt...

Hur vass eller inte vass är min burk.....??? Duger den till nåt....???

Är detta moderkort nåt att ha ??? Blev rekommenderad det....

http://se.pricerunner.com/computing/components/motherboards/1...

Också ett epox var aktuellt, men nån skrev nåt om läckande kondensatorer...Så vet inte...

http://se.pricerunner.com/computing/components/motherboards/2...

+

Amd Athlon XP 2700+
1Gb Pc 3200
200Gb Seagate Barracuda

Hade byggt en helt ny burk om plånboken varit större....Nu blir det mest återanvändning av gamla grejer...

Permalänk

Klart är det ju att Ti4200 är sämre. Det är t.o.m. jäkligt slött.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk

Trodde inte det var så stor skillnad mellan dom....Jag blev lite förvånad att 9500 pro fortfarande duger, men mer överraskad att Ti4200 var så mycket sämre....

Då kör jag med Radeon 9500pro....

Då måste jag bara välja moderkort till Amdn 2700+....

Några tips...??? Står mellan dom i tidigare post...

Permalänk
Hedersmedlem

9500pro är bättre än Ti4200 men Ti4200 är inte på något sätt ett dåligt kort. Ett av de mest uppskattade DX8-korten som kom. Ti4200 hänger fortfarande med i DX8- och OpenGL-spel men naturligtvis presterar det inge vidare i DX9-spel och syntetiska DX9-benchmarks som t.ex. 3DMark03.

Så kör på 9500pro för det är det bättre kortet, men tala inte illa om Ti4200.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

hehe...nädå...:) 4200 an kommer att sitta säkert i 2a burken....

Gäller bara att hitta ett MB till 1a burken...

Permalänk
Medlem

Den burken är skaplig fortfarande tycker jag. Klocka lite kanske?
Har du provat att göra ditt 9500 till ett 9700??
http://reviews.designtechnica.com/guide13.html

Edit: Sorry, var lite snabb, det var ju ett pro du har

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chris_ctw
Trodde inte det var så stor skillnad mellan dom....Jag blev lite förvånad att 9500 pro fortfarande duger, men mer överraskad att Ti4200 var så mycket sämre....

Då kör jag med Radeon 9500pro....

Då måste jag bara välja moderkort till Amdn 2700+....

Några tips...??? Står mellan dom i tidigare post...

Såg att det fanns riktigt billiga moderkort på www.shg.biz som demovaror du kan ju kolla där om du hittar något som passar dina behov !

Permalänk
Medlem

mitt Geforce 2 64mb funkar fortfarande i dom flesta spelen!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazzza

Säääkert..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazzza

Harpan, Doom II, Blood, Hjärter, och Karate Champions - Dubbel Pack räknas inte som dom flesta spelen

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Harpan, Doom II, Blood, Hjärter, och Karate Champions - Dubbel Pack räknas inte som dom flesta spelen

'

Ja har Klarat HL2 med Ett Geforce 2 MX400

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
'

Det var lite av ett skämt, det jag syftade på var att man inte får någon grafik att tala om. Högre än lägsta är väl knappast att tala om.

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

'

Det är starkt. Fantastiskt att HL2 funkar med så pass gammal hårdvara, så nästan alla kan njuta av spelet. Fast frågan hur mycket man njuter.. I vilken upplösning kunde du köra spelet? Gick det hackfritt i den upplösningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

'

För att du lirade i dx7 läge ja. Försök samma sak i dx9 med det kortet du

Annars är hl2 J***ligt snyggt kodat. 2 tummar upp för valve!

edit: Jag lirade i 1024x768 med allt på high. Flöt bra faktiskt!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är starkt. Fantastiskt att HL2 funkar med så pass gammal hårdvara, så nästan alla kan njuta av spelet. Fast frågan hur mycket man njuter.. I vilken upplösning kunde du köra spelet? Gick det hackfritt i den upplösningen?

Jag undrade lite varför min katt började fräsa och springa på väggarna... Sen såg jag att en moderator hade gått off-topic :S

Hur som helst, kan man inte modda ett 9500 PRO på något sätt? Eller är det bara vanliga 9500 som det gick på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour

klarat hl2, warcraft 3, bf 1942, gotich 2 laggade som fan, guild wars, dungeon sige 2, cod, line age 2, Wow

Permalänk
Medlem

jag skulle utan tvekan valt 9500 pro kortet. köpte ett ti4200 o kan säga att det är en av de största misstag jag någonsin gjort. märkte absolut ingen skillnad från mitt gammla geforce2 GTS.

ang moderkort så skulle jag nog inte valt A7N8X-E deluxe. har ett sånt själv och är inte alls nöjd. trode man kunde klocka lite men nej det går inte alls. inte ens ett par mhz. fast d kanske e CPUn som säger stopp? nope... funkade på ett annat nforce2 moderkort.
nej jag säger abit. NF-7s eller vad d hette.

ända bra som finns på A7N8X-E dlx e soundstorm som piskar rumpan på mitt sb-live 5.1.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
jag skulle utan tvekan valt 9500 pro kortet. köpte ett ti4200 o kan säga att det är en av de största misstag jag någonsin gjort. märkte absolut ingen skillnad från mitt gammla geforce2 GTS.

ang moderkort så skulle jag nog inte valt A7N8X-E deluxe. har ett sånt själv och är inte alls nöjd. trode man kunde klocka lite men nej det går inte alls. inte ens ett par mhz. fast d kanske e CPUn som säger stopp? nope... funkade på ett annat nforce2 moderkort.
nej jag säger abit. NF-7s eller vad d hette.

ända bra som finns på A7N8X-E dlx e soundstorm som piskar rumpan på mitt sb-live 5.1.

Du är ganska ensam om att tycka att Ti4200 inte är ett bra kort. När du inte fick bättre resultat med Ti4200 än med GF2 GTS måste väl insett att något var fel?

Funkar utmärkt för polaren iaf, passivt kylt Ti4200, 1700+ överklockad 50% på ett A7N8X Deluxe. Det är inte bara vilka grejor man har som räknas, även den som rycker i spakarna kan få det att skita sig tydligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Hur som helst, kan man inte modda ett 9500 PRO på något sätt? Eller är det bara vanliga 9500 som det gick på?

Man kan klocka upp det. Ett 9500pro är ett 9700 med halverad minnesbuss, något som visade sig ge alldeles för liten prestandaförlust. Detta "rättades till" senare med den nya 9600-serien där även antalet pipes halverades.

Ett 9500np hade halverad minnesbuss och hälften av pipesen inaktiverade men de kort som var byggda på 9700-PCBn kunde man både aktivera 256bitars minnesbuss och de fyra avstängda pipesen och med lite tur få ett 9700/9700pro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Du är ganska ensam om att tycka att Ti4200 inte är ett bra kort. När du inte fick bättre resultat med Ti4200 än med GF2 GTS måste väl ha fått dig att inse att något var fel?

Funkar utmärkt för polaren iaf, passivt kylt Ti4200, 1700+ överklockad 50% på ett A7N8X Deluxe. Det är inte bara vilka grejor man har som räknas tydligen, även den som rycker i spakarna kan få det att skita sig tydligen.

ang grafikkortet så har jag inte orkat bry mig så mycket. men efter att inte lyckats klocka minsta lilla efter att ha bytt från ett nforce2 moderkort som INTE ska gå över 166mhz FSB och ändå lyckats överklocka 300mhz till ett nforce2 ultra moderkort som ska klara 200mhz FSB och inte lyckas överklocka ens 40mhz så blir man besviken.

och tro inte att det är mannen bakom spakarna det är fel på. har postat en och två trådar om det. varav en av dom innehåller ALLA mina advanced chipset bios inställningar. ingen visste vad man kunde göra. alla sa att tempen var för hög men jag har testat lägga om kylpasta flertalet gånger men funkar ändå itne.

börjar faktiskt tro att det är kylaren det är fel på också. en zalman CNPS7000B-ALCU. just pga att jag + 2 andra kompisar har värmeproblem på våra processorer och alla har samma kylare. helt oklockade och på full fart.

Permalänk
Medlem

Mitt gamla Albatron kort tuffar fortfarande på Det var det mest överklockningsvänliga man kunde skaffa ett tag när det var nytt. Gick lätt upp i Ti4600 hastigheter. Nu har jag det inte så hårt klockat längre då jag inte vill att min gamla trotjänare ska tacka för sig