Permalänk
Medlem

FSP = Kvalitè ?

Satt en kväll hemma och slösurfade. Jag hade hört åskan långt bort i ungefär 10 min.
Och jag menar långt borta.. Tänkte då inte så mycket på att dra ut datorn. Men iaf..
Det tystnade i ca 5-10 minuter. Sen.... Sen så ser jag i ögonvrån, Ett ljussken, ett
STARKT ljusken, Och i det ögonblicket jag ser ljuskenet.. Då låter min dator ungefär
som om man klappar händerna... hårt... =/ sen blir det helt knäpptyst och datorn slocknar.
i ca 2 sekunder sitter jag helt tyst och undrar: Va fan hände ?! Efter dom 2 sekunderna
så fattar jag att blixten hade slått ner i närheten, när jag sedan hör pappa skrika: Dra
ur kontakterna för h*lvete ! Då blir det 100% klart... datorn har fått sig en rejäl kyss.
Morsan som var 3 rum bort, hade hört smällen. Jag öppnar upp sidan för att känna om nått
luktar bränt. Men, nope... luktar helt normalt.. Sedan håller åskvädret på i ca 30 min,
det var nog det värsta jag sett under året. Sedan när det lugnar sig kopplar vi upp allt,
börjar med farsans dator. Jiippiiie ! den startar, modemet får kontakt med omvärlden och
allt är frid å fröjd. Sen går vi in till min dator, kopplar i alla kontakter. YES ! den
startade den oxå ! Kan man ha mer tur ? Men under uppstarten så får jag ungefär 100 fel-
medelanden. Men den funkar ! Sitter och kollar över allt. När det brakar loss IGEN !
denna gången VÄRRE ! Men som tur är så hinner jag dra ur datorn nu... Och den andra
delen av åskvädret håller på i ca 1.5 - 2 timmar.. sen så sitter man i soffan.. och väntar
på att det ska dra över ! Men efter som att det aldrig verkar göra det, så måste man ju
göra nått kul av situationen ! Jo... vi riggar upp våran nyhemkommna videokamera, som
har vart på reparation... Lyckad hemkomst ? Och vi får allt med ett par fina blixtar !
Men allt har ett slut, och det hade även detta åskväder ! Så det lugnade ner sig och
vi kunde sätta oss och börja felsöka.. Det första vi kommer fram till är att vi inte kan
komma ut på internet. Men då ser pappa att routern inte riktigt beter sig som den ska..
så vi testar då att koppla förbi den.. Funkar inte ändå ! :(.. Men jag vet inte varför
men vi kom fram till att det kunde vara det inbyggda nätverks kortet ! Och... hmmm... det
var det.. på både min och pappas datorer.. och routern verkar i dagsläget oxå vara död..
Men vad gör det ? det är ju inga stora pengar då vi hade 2 nya nätverks kort hemma !
Stoppar i ett 100mbit i min burk och testar lite... Det blev bättre ! Nu vet jag inte
mer om vad som hände på kvällen efter som att jag gick till sängs.. men på morgonen får
jag reda på att pappa testat med 100 mbits kortet i sin dator.. Och... det hade inte
fungerat ? Ja, jag vet inte så mycket om vad som hade hänt... Men han hade då stoppat
i ett 10mbit nånting, och kopplat förbi routern, och då kom han ut på nätet ! :D.. Ja...
det är ungefär så långt vi har kommit i dagsläget.. Så 2 inbyggda nätverks-kort och en
router brann upp... Men. Var det kvalitèn på mitt nätagg som räddade mig tro ? Hade ett
Q-Tec klarat smällen ? Jadu... det vet jag inte.. men jag tror iallafall att hade jag
haft ett q-tec så hade jag inte klarat mig lika bra....

//Liten skärrad Amatör !

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

Snacka om att ha tur;) att nätverkkorten brann kunde ju bero på att ni inte hade dragit ur telefonkontakten ur modemet...

Permalänk
Medlem

ehhm...
inte för att vara taskig, men du borde verkligen dela in det där i stycken...
riktigt jobbigt att läsa i nuläget... Annars så får man väl säga grattis.

jag tror nog inte det finns nått nät agg som tar ett blixtnedslag men dock verkar
det ju som om det slog ner i telefonlinan och inte elnätet...
nu har det ju aldrig hänt mig men jag kan tänka mig att det inte är fullt
lika illa som en kyss rakt in i agget.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tack för romanen!

Grattis

Permalänk
Gäst

Sicken tur du hade. Men blixten slår ner i telefonlinjer lättare än ellinjer. Plus att dina ellinjer hemma har proppar?

Permalänk
Sötast

Spännande

Permalänk
Medlem

gammal hus?

Permalänk
Medlem

de small till här för någramånader och tog med sig 1 router en switsh 4 modekort och en nätverkskabel som bran upp och sö klart våra telefoner med så ni hade en jävla tur

alla modekort hade inbyggt nätverks kort

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Kanske därför man skall rycka ur när det åskar skall nog börja lyssna på mamma..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

jag bör nog göra samma sak som matte

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Uppdate !

Pappas inbyggda nätverkskort fungerar ! Vi har oxå köpt en D-link Router...

Tjooohooo ! Ny router, Nytt nätverks kort och en duktig kompis... Allt fungerar !

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liten Amatör!
Vi har oxå köpt en D-link Router...

svär inte...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Undra vad som händer med en D-link när åskan slår ner? Kan ju knappast bli sämre av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Undra vad som händer med en D-link när åskan slår ner? Kan ju knappast bli sämre av det?

Vi kommer att dra ut grejjerna i fortsättningen........

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

Han menar att Dlinken är så jevla kass så den kan inte bli sämre om åskan skall slå ner

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Musikälskare

åska förgyller tillvaron

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Spännande http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/popcorn.gif

lol, popcorn =D

För övrigt, skratta dig lycklig att datorn inte rök

Nån telefon strök med här hemma för en tio år sedan eller så vid åskväder, värre än så har aldrig hänt mig.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Blixten slog ner på gatan här utanför igår, men orka stänga av datorn

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
lol, popcorn =D