Fick min nya laptop idag, dock har jag några frågor!

Permalänk
Medlem

Fick min nya laptop idag, dock har jag några frågor!

Jo jag fick min nya acer laptop idag en Acer Travelmate 2303LCi.

men jag har några frågor

datorn levererades med win XP P trots det så var filsystemet FAT32 villket förvånade mig lite, varför levereras den inte med NTFS? Finns det någon anledning till det tro eller är det bara att formatera om den till NTFS

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC2303LCI

som ni ser här så står det att det är 256MB i ram, det står även på en klisterlapps-lista över "innehållet" i datorn som sitter vid tangentbordet.
Men när jag tar egenskaper på Den här datorn så står det att det är 192 MB ram.

vad ska jag göra tycker ni? är det värt och bråka för det? Det är väl ändå falsk marknadsföring?

skulle va bra om jag fick lite klarhet i frågorna!

Mvh

Permalänk
Medlem

Ett svar på dina frågor har jag.
Ram-minnet och grafikminnet bör dela på de 256mb.
Du har 64 mb grafikminne +196 mb arbetsminne.

Visa signatur

Asus A7N8X-E Deluxe, Barton XP2500+ ||Chieftech DA-01B-D Dragon Fulltower 340W || 1 Gb DDR433 (dual channel) || GF4 TI 4400 med Zalman heatpipe || 4 hdd tot 680 Gb || 5st 80X80 chassifläktar via Zalman ZM-MFC1 fancontroller || NEC 3500 ”Many bothans died to give us this information.....” -Mon Mothma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Omega_X
Ett svar på dina frågor har jag.
Ram-minnet och grafikminnet bör dela på de 256mb.
Du har 64 mb grafikminne +196 mb arbetsminne.

okej! då har vi löst det tack! men går det å justera hur mkt det ska va i grafik kontra arbetsminne?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarsson
okej! då har vi löst det tack! men går det å justera hur mkt det ska va i grafik kontra arbetsminne?

Det bör gå att ställa in i BIOS

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Det bör gå att ställa in i BIOS

ok! får kolla det sen !

Permalänk
Medlem

Om det alls går att justera så är det i BIOS-inställningarna du ska rota. edit: för långsam.

Ett tips dock. Köp till en 512MB-sticka genast. 256MB i Windows XP är död och pina, särskilt med en långsam hårddisk som en laptop oftast har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Om det alls går att justera så är det i BIOS-inställningarna du ska rota. edit: för långsam.

Ett tips dock. Köp till en 512MB-sticka genast. 256MB i Windows XP är död och pina, särskilt med en långsam hårddisk som en laptop oftast har.

okej. vad är det för minnen som sitter i laptops hur kollar jag det och kan man beställa det på ex. datorbutiken?

edit hitta det! SO-DIMM

Permalänk
Medlem
Citat:

Det fungerar prima att köra XP Pro på 256MB DDR RAM, det skall du ha klart för dig (även på 192MB som i det här fallet).
Går ganska fint att köra det på 128MB SDRAM också för den delen.
Men om du skall göra annat än att surfa på datorn så kan det rekommenderas i alla fall en till 256MB sticka, men det är ju bara och vänta och se vad du har behov av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Det fungerar prima att köra XP Pro på 256MB DDR RAM, det skall du ha klart för dig (även på 192MB som i det här fallet).
Går ganska fint att köra det på 128MB SDRAM också för den delen.
Men om du skall göra annat än att surfa på datorn så kan det rekommenderas i alla fall en till 256MB sticka, men det är ju bara och vänta och se vad du har behov av.

japp! frågan är vad det är för hastighet på minnena!

ingen som har svar på den andra frågan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjaeo. Så fort det ska swappas (och det ska det, om du har mer än några browserfönster uppe) så blir det död och pina med en långsam hårddisk. Jag satt länge med 256MB och XP i min stationära men i bärbara tappade jag nerverna efter nån vecka.

SO-DIMM är bara en formfaktor för minnesmoduler till bärbara och andra applikationer där utrymmet är begränsat, det är inte en viss typ av minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjaeo. Så fort det ska swappas (och det ska det, om du har mer än några browserfönster uppe) så blir det död och pina med en långsam hårddisk. Jag satt länge med 256MB och XP i min stationära men i bärbara tappade jag nerverna efter nån vecka.

Jag satt med 256MB RAM i min IBM R50 ett tag innan jag som nu fick 512MB.
Det flöt på riktigt fint, klart att det var segt om man höll på med lite olika program eller om man hade en väldans massa uppe och arbetade med samtidigt men absolut inget som kunde gå mig på nerverna.

Citat:

SO-DIMM är bara en formfaktor för minnesmoduler till bärbara och andra applikationer där utrymmet är begränsat, det är inte en viss typ av minne.

Ingen har sagt något annat, eller?
Troligtvis är det DDR RAM i den där datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag satt med 256MB RAM i min IBM R50 ett tag innan jag som nu fick 512MB.
Det flöt på riktigt fint, klart att det var segt om man höll på med lite olika program eller om man hade en väldans massa uppe och arbetade med samtidigt men absolut inget som kunde gå mig på nerverna.

Ingen har sagt något annat, eller?
Troligtvis är det DDR RAM i den där datorn.

menar du att vanliga DDR RAM från ex en stationär data skulle funka? jag trodde det va storleksmässigt mindre minnen, det kankse är fel?

Permalänk
Inaktiv

Re: Fick min nya laptop idag, dock har jag några frågor!

Citat:

Jo jag fick min nya acer laptop idag en Acer Travelmate 2303LCi.

men jag har några frågor

datorn levererades med win XP P trots det så var filsystemet FAT32 villket förvånade mig lite, varför levereras den inte med NTFS? Finns det någon anledning till det tro eller är det bara att formatera om den till NTFS

Samma sak nar jag kopte min... Har nog med aterstallningsmjukvaran att gora. Det programmet stoder bara FAT32 verkar det som. (Kolla efter om du har en raddningspartition pa harddisken)

Du behover inte formatera harddisken, det racker med att konvertera den. Sok i forumet sa hittar du kommandot som jag inte kommer ihag just nu.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fick min nya laptop idag, dock har jag några frågor!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Samma sak nar jag kopte min... Har nog med aterstallningsmjukvaran att gora. Det programmet stoder bara FAT32 verkar det som. (Kolla efter om du har en raddningspartition pa harddisken)

Du behover inte formatera harddisken, det racker med att konvertera den. Sok i forumet sa hittar du kommandot som jag inte kommer ihag just nu.

okej tack

Permalänk
Medlem
Citat:

menar du att vanliga DDR RAM från ex en stationär data skulle funka? jag trodde det va storleksmässigt mindre minnen, det kankse är fel?

Nejdå, det är SO-DIMM minnen, det är formfaktorn på minnet.