Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Kraftfull och tyst

Går i funderingar om att köpa ny burk, då den gamla snart har fyra år på nacken. Mitt största bekymmer är ljudnivån. Den nuvarande låter en hel del (nätagg och processorfläkt samt en dröse hårddiskar), något som jag tänkte åtgärda. Hade tänkt mig att burken ska se ut något i stil med detta:

Athlon X-2 4000+ (eller vilken som nu är billigaste modellen av X-2)
1 gb ram
Sapphire Radeon X800GTO (vilket tydligen skall gå att biosmodda till X850XT med 100% säkerhet..?)
Raptor-disk som systemdisk.
Miditowerlåda eller likvärdig
Förbannat tyst nätagg samt en tyst processorfläkt

(har redan skärm och allt annan basic utrustning)

Räknar med att bygget skall landa på runt 13.000. Ivf, min fråga är; Vilka komponenter skall jag välja för att få en så tyst dator som möjligt? Förslag på nätagg och processorkylare mottages tacksamt. Notera att vattenkylning ej är ett alternativ. En rekomendation på ett chassi vore också trevligt

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem

Jag säger så här.

Köp ett P180 chassi, sätt i ett Asus A8N-SLI Premium moderkort eller om du hittar något annat som har passiv NB-kylning. Sen fixar du en Scythe Ninja cpu-kylare, den kyler utan problem din X2 passivt, eftersom kylaren hamnar helt perfekt mellan de två fläktarna på P180. Du kan utan problem byta ut chassifläktarna till ännu tystare dito (Nexus är högt rekomenderade) samt undervolta dem ytterligare. Just nu finns ninjan inte i sverige men kan beställas från www.quietpc.com/uk vilket jag gjorde, snabb och problemfri leverans!

Som nätagg, köp ett Seasonic S12 430W. Mer kräm än du behöver, plus att det inte finns en chans att du kommer höra något av det agget. Jag har ett själv (hey, hela setupen jag rekomenderar är liknande min) och jag är 100% nöjd. Du kan ev. behöva köpa förlängsningar till ATX och P4-kontakten om du vill göra lite snyggare kabeldragning i P180n. Se till att ta bort den tjocka fläkten i botten av chassit, och tejpa för ventilationshålen bak på chassit runt nätagget. Då kommer nätagget dra all sin luft framifrån och du får kylning av hårddiskarna på köpet.

Se till att få den nya 74GB raptordisken, den är faktiskt förvånansvärt tyst. Den enda nackdelen är sökljudet som är lite skarpare än i andra diskar. Dock så kommer den dämpas hyfsat i nedre tunneln i chassit.

Sen finns det billigare X2. Köp en X2 3800+, den är oerhört prisvärd!

Du kommer måste byta kylningsn på grafikkortet också eftersom den med all säkerhet kommer leva om bra mycket. Valet är att köra passivt med exv. TT Schooner eller aktivt med Zalman VF700. Jag vet inte exakt hur mycket ström det där grafikkortet drar så jag vågar inte säga om du kan köra passivt eller ej. Jag kör ett 6600GT passivt i alla fall, helt utan problem.

Är du riktigt envis och ljudkänslig kanske du tillslut hamnar som jag, med bara två 120mm fläktar (1 nexus 5.5V och nätagget) och hårddisk. Det blir lite som en drog.

Är det något mer ang. datortystning så står jag gärna till tjänst

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Tja Pentium M kanske?

Kraftfull,ja framförallt i spel.
Tyst?Ja mitt nuvarande system hörs knappt inte när det är igång,pyttelitet sus från nätagget bara:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Ackelind: Tackar så hemskt mycket för ditt svar, det har varit till stor hjälp. Nu skall vi se var man kan hitta alla dessa delar bara! Återigen, TACK!

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem

Pentium M är helt klart ruskigt grym. Nackdelen är att den är dyr, moderkorten är inte lika utbredda och ofta är det svårt att få på vettiga kylare då många moderkort tyvärr envisas med att skicka med speciallösningar med 40mm fläktar vilket gör att de ändå låter mer än en vanlig stockkylare!

Det som hörs i mitt system är hårddiskarna. Enbart. Om jag stänger av tv (den hörs i standby), sänglampan (vibrerar svagt) och väntar till kylskåpet går ned i en tyst svacka, DÅ kan jag höra datorn. Jag ska ev. göra den tystare om jag känner mig rik nån dag, genom att kapsla in hårddiskarna.

Om det uppstår några mer frågor kan du ju också titta in på www.silentpcreview.com , deras forum är en guldgruva, de människorna besitter en otrolig mängd kunskap!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Pentium M är helt klart ruskigt grym. Nackdelen är att den är dyr, moderkorten är inte lika utbredda och ofta är det svårt att få på vettiga kylare då många moderkort tyvärr envisas med att skicka med speciallösningar med 40mm fläktar vilket gör att de ändå låter mer än en vanlig stockkylare!

Det som hörs i mitt system är hårddiskarna. Enbart. Om jag stänger av tv (den hörs i standby), sänglampan (vibrerar svagt) och väntar till kylskåpet går ned i en tyst svacka, DÅ kan jag höra datorn. Jag ska ev. göra den tystare om jag känner mig rik nån dag, genom att kapsla in hårddiskarna.

Som hos mig då graffe fläkten låter knappt,men det är med en hd-kylning+vibrationsdämpare orginal i chassit:-)

Om det uppstår några mer frågor kan du ju också titta in på www.silentpcreview.com , deras forum är en guldgruva, de människorna besitter en otrolig mängd kunskap!

Detta ska vi kolla lite grann på:)

Btw jag hade en P4 3,2 northwood innan och det blev verkligen snabbare mycket snabbare med P-M och framförallt tyst med stockkylaren som kom med till P-M adaptern,för bara det facila priset av adapter+cpu+moderkort för totalt 3500kr

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-

Permalänk
Medlem

Enligt de bilder jag sett på A8N-SLI Premium så saknar det passiv kylning? Eller har jag hittat gamla produktbilder? Om man bortser från kylningen, finns det någon anledning att välja den dyrare premiummodellen mot standardmodellen?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceflower
Enligt de bilder jag sett på A8N-SLI Premium så saknar det passiv kylning? Eller har jag hittat gamla produktbilder? Om man bortser från kylningen, finns det någon anledning att välja den dyrare premiummodellen mot standardmodellen?

Det är väl det vanliga?

Behöver du det som premiummodellen erbjuder eller kan du klara dig med standard??

Du vet nog bäst själv vad du verkligen behöver och om det är värt pengarna eller?

MvH alban..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var min fråga hittar inte riktigt skillnaden mellan premium och vanliga modellen. Undrar ifall det finns något som kan motivera premium.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De premium som säljs idag är "version 1.2" eller något i den stilen. De har passiv kylare på NB. I början såldes dock dessa moderkort med aktiv kylning liknande den som sitter på deluxe-modellen, ofta är bilderna med därifrån, men kylningen SKA vara passiv. Kolla gärna om det står något om "AI Cool-pipe" som ASUS själva kallar den.

Andra passiva är Abit AN8 Ultra/SLI, men jag läste lite om folk som hade stabilitetsproblem med dessa moderkort, mycket biostrubbel och så, så jag valde att ta detta kort. Ångrar mig inte en sekund, det har gått helt stabilt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se...

Jag är väldigt mycket inne på Ackelinds spår, då han verkar veta vad han pratar om. Dock kanske jag var lite otydlig i mitt mål - målet är inte en helt tyst dator, utan bara en som inte låter så jättemycket. Har i alla år sovit med en dator som låter som ett tröskverk. Det vill jag nu lätta på genom att välja en förhållandevis tyst konfiguration.

Som paketer ser ut nu:

Chassi:
Antec Performance One P180 Miditower, Aluminium Silver (Uten PSU)
Pris: 1399:- (komplett)

Nätagg:
Seasonic S12 430 Watt
Pris: 800:- (riksdata)

Processor:
Athlon64 X-2 3800+
Pris: 3370:- (shg.biz)

Moderkort:
Asus A8N-SLI nForce4
Pris: 1145:- (datorbutiken)

Minne:
TWINX1024-3200C2 2x512Mb
Pris: 1347:- (datorbutiken)

Grafikkort:
Sapphire Radeon X800GTO 256MB
Pris: 1945:- (datorbutiken)

Hårddisk:
Western Digital Raptor 36gb
Pris: 1015:- (datorbutiken)

Pris för allt: 11032:- (+ frakt, KANSKE minus moms )

Funderingar just ju:
En Scyte Ninja verkar onekligen trevligt som processorfläkt då den är helt passiv. Men - den måste beställas. Pris: 500 (+ moms i hemlandet?) + frakt. Det blir en bra slant bara för en processorkylare. Som sagt, måste inte vara helt tyst. Vad är ett annat bra alternativ? Ifall jag skall modda mitt X800GTO till ett X850XT måste jag säkerligen byta ut kylningen. Vad rekomenderas här? Vad det gäller ramminnena så läste jag att de skulle vara prisvärda. Kan aboslut ingenting om minnen, har tidigare endast köpt första-bästa-billigare, men har på senare tid insett att det kan finnas prestandavinst med ett bra minne.

Några idéer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ninjan går på 700SEK inkl. frakt och moms från UK. Om du inte vill köpa just den kan du ju titta på XP120, och sen matcha den med någon bra fläkt. Det finns säkert någon annan bra kylare, just kylare som ser ut som torn, dvs som ninjan, gör sig helt perfekt i P180 pga av fläktplaceringarna. Du kanske kan testa Thermaltake Sonic Tower?

Den bästa aktiva kylaren är helt klart VF700 från zalman. Kör du den på 5V kommer du nog inte bli missnöjd om du bara vill ha en lite tystare dator.

På minnen tycker jag inte man ska lägga ned allt för mycket. Satsa på ett par bra CL2.5, det räcker långt. Prestandavinsten motiverar inte prisökningen för extremare minnen.

Sen tycker jag du ska beställa ditt S12 från overclockers.se eller kylning.com. Riksdata tar för det första 250kr i frakt, sen litar jag inte på dem för fem öre. Testa göra en sökning på "riksdata" här i konsumentforumet så har du en hel del läsning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Thermaltake Big Typhoon från netonnet för 349 kr. Jag slapp frakten eftersom jag bor nära lagerbutiken i Borås. Men jag har inte installerat den ännu. Alla säger att den är otroligt tyst och kyler bättre än XP-120. Fläkten är en Yate Loon av en modell som lär vara samma som Nexus 120 mm men med högre maxvarv. Men man kan koppla in en Zalman fläktstyrning för några tior och tysta ner den maximalt om man vill.

Själv ska jag köra med chassit Antec SLK-3000B som även rekommenderas på SPCR. Det är mycket billigare än P180 men kanske inte riktigt lika bra. Seasonic S12 har jag också och en X2 3800+. Problemet är bara hur jag ska få tyst på mitt gamla grafikkort - ett ATI AIW Radeon 32 MB från år 2000, men det ska nog lösa sig.

Moderkort har jag valt ASrock s939dualSATA-2 för knappa 700 kr. Det har passiv kylning och lär ska funka utmärkt. Nackdelen är att det saknar backplate till processorkylaren men jag har en gammal liggande från ett s754 moderkort. Men moderkortet är flexibelt eftersom det klarar både AGP och PCI-e grafikkort så jag slipper köpa nytt grafikkort.

Så jag har kört lite mera budget än Ackelind och får därför minst en mer fläkt i datorn (troligen sammanlagt 3 stycken 120mm fläktar) samt att nätagget får varm luft i sig så det varvar lite högre än i ett P180. Men mina krav är nog inte riktigt lika höga heller eftersom jag ska ha 3 stycken hårddiskar i datorn som nog ändå tillsammans överröstar fläktarna.

Permalänk

En Raptor disk är dom verkligen tystgående?
Dom går ju på rätt höga varv så det borde ju innebära mer oväsen.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Raptor ÄR faktiskt en av de tystaste diskarna rent idle. Jag blev också förvånad när jag hörde det. SPCR har gjort en hel del recensioner på nya hårddiskar, kika in där så kan ni se vad de rekomenderar.

SLK3000B är faktiskt mycket bra chassi. Eftersom Seasonic S12 har en bra fläktkontroller i sig så varvar inte fläkten upp så tidigt som på andra nätagg. Du kan bygga en lika tyst dator med 3000B som P180. Det enda som 3000B egentligen saknar är dämpning för hårddiskarna. Man måste fixa någon typ av upphängning för att få diskarna tysta. Fixar man en vettig upphängning blir den förmodligen bättre än P180 till och med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har redan en P180 och ett phantom 500 nätagg liggandes ... resten av min beställning ser ut så här ...

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=282717&...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!