Mycom AB anmälda till ARN
7:e Oktober 2004:
Köpte ett stycke His Platinum Ati Radeon 9800 Pro 128mb hos Mycom AB för det eminenta priset av 2493kr (inkl moms).
20:e augusti 2005. Kortet går sönder. Hade inte klockat eller någonting dylikt, det slutade helt sonika att fungera korrekt. Hade kartongen kvar då jag är något av en samlare. Kontaktar mycom som säger att då garantin fortfarande gäller så skickar de kortet för reparation hos tillverkaren. Det ska ta två veckor max får jag samtidigt veta.
Lämnade in kortet 22/8-2005.
2 veckor senare har ingenting hänt, tillverkaren har fortfarande kortet. Fortsätter höra av mig och efter 3 veckor får jag veta att om kortet inte har kommit efter 1 månad så får jag pengar i handen alternativt ett annat kort samt att Mycom beklagar att tillverkaren är seg.
Efter att 1 månad och några dagar har gått ringer jag mycom och de säger att de just har fått in en sändning från His med grafikkort i utbyte då de inte kunde byta mitt kort mot ett likadant, då His har slutat att tillverka dem.
Mycom ger mig ett bud, antingen ett ati x700 eller 1200 kr i handen. Garantin finns alltså kvar, jag köpte kortet för ~2500kr. Varför ska jag bjuda dem på 1293kr?! Dessutom så finns det 9800 pro kort i deras butik som går för ~1500kr. Jag dividerar lite och säljaren/teknikern går och kollar med sin chef om detta verkligen kan stämma.
Får veta att anbudet på 1200kr fortfarande står och jag bjuder dem en trevlig dag och lägger på. Det första jag gör är att ringa min lokala konsumentvägledare och han ger mig rätt i ärendet, Mycom bör betala mig mina pengar tillbaka eller ett grafikkort i ~2500kr klassen. Om det är någonting jag inte tänker ta så är det att bli överkörd av ett sådant här företag. Ringer upp Mycom (samma kille jag talat med tidigare) och berättar att jag har varit i kontakt med konsumentverket och att om jag inte får rätt i detta anmäler jag dem till ARN. Får känslan av att Mycom-killen sitter och flinar när han säger att budet fortfarande står fast. Mycom vill inte tala med min konsumentvägledare heller.
Lördag 24/9 2005:
Mycom anmält till Allmänna reklamationsnämnden. Fallet ska gås igenom.
Slutkläm:
Man tycker att ett företag som Mycom AB borde kunna bättre än såhär, har handlat för säkerligen runt 10.000 kr där och har alltid blivit trevligt bemött osv, därför har jag kommit tillbaka. Men nu visar dem sin rätta sida antar jag.
Om jag skulle få rätt i ARN's dom så kan ARN inte göra annat än att säga till Mycom att de bör häva mitt köp. Dvs pengarna tillbaka. Vi får väl se vad som händer.
Tänkte bara ge mitt fall som ett exempel, och sedan råda folk till att inte köpa datordelar från denna butik! Tummen ner för Mycom!