Mycom AB anmälda till ARN

Permalänk
Medlem

Mycom AB anmälda till ARN

7:e Oktober 2004:
Köpte ett stycke His Platinum Ati Radeon 9800 Pro 128mb hos Mycom AB för det eminenta priset av 2493kr (inkl moms).

20:e augusti 2005. Kortet går sönder. Hade inte klockat eller någonting dylikt, det slutade helt sonika att fungera korrekt. Hade kartongen kvar då jag är något av en samlare. Kontaktar mycom som säger att då garantin fortfarande gäller så skickar de kortet för reparation hos tillverkaren. Det ska ta två veckor max får jag samtidigt veta.

Lämnade in kortet 22/8-2005.

2 veckor senare har ingenting hänt, tillverkaren har fortfarande kortet. Fortsätter höra av mig och efter 3 veckor får jag veta att om kortet inte har kommit efter 1 månad så får jag pengar i handen alternativt ett annat kort samt att Mycom beklagar att tillverkaren är seg.

Efter att 1 månad och några dagar har gått ringer jag mycom och de säger att de just har fått in en sändning från His med grafikkort i utbyte då de inte kunde byta mitt kort mot ett likadant, då His har slutat att tillverka dem.
Mycom ger mig ett bud, antingen ett ati x700 eller 1200 kr i handen. Garantin finns alltså kvar, jag köpte kortet för ~2500kr. Varför ska jag bjuda dem på 1293kr?! Dessutom så finns det 9800 pro kort i deras butik som går för ~1500kr. Jag dividerar lite och säljaren/teknikern går och kollar med sin chef om detta verkligen kan stämma.

Får veta att anbudet på 1200kr fortfarande står och jag bjuder dem en trevlig dag och lägger på. Det första jag gör är att ringa min lokala konsumentvägledare och han ger mig rätt i ärendet, Mycom bör betala mig mina pengar tillbaka eller ett grafikkort i ~2500kr klassen. Om det är någonting jag inte tänker ta så är det att bli överkörd av ett sådant här företag. Ringer upp Mycom (samma kille jag talat med tidigare) och berättar att jag har varit i kontakt med konsumentverket och att om jag inte får rätt i detta anmäler jag dem till ARN. Får känslan av att Mycom-killen sitter och flinar när han säger att budet fortfarande står fast. Mycom vill inte tala med min konsumentvägledare heller.

Lördag 24/9 2005:
Mycom anmält till Allmänna reklamationsnämnden. Fallet ska gås igenom.

Slutkläm:
Man tycker att ett företag som Mycom AB borde kunna bättre än såhär, har handlat för säkerligen runt 10.000 kr där och har alltid blivit trevligt bemött osv, därför har jag kommit tillbaka. Men nu visar dem sin rätta sida antar jag.

Om jag skulle få rätt i ARN's dom så kan ARN inte göra annat än att säga till Mycom att de bör häva mitt köp. Dvs pengarna tillbaka. Vi får väl se vad som händer.

Tänkte bara ge mitt fall som ett exempel, och sedan råda folk till att inte köpa datordelar från denna butik! Tummen ner för Mycom!

Permalänk
Medlem

Håller med dig!
har handlat av mycom ett antal gånger. Sist köpte jag ett moderkort som gick paj efter 1 år, men dom ville varken laga eller skicka det till tillverkaren.
Jag va själv i kontakt med Gigabyte , jag fick ett RMA nummer o efter ett par veckor fick jag ett splajans nytt kort.
Jag har lärt mig en del av mycom. Killarna (inte alla) är fruktansvärt arroganta och inte tillmötesgående. Vill hemskt gärna inte hjälpa till.
Så jag har slutat att handla där . Finns bättre butiker att slösa sina datapengar på.
Tack för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Se till att posta vad som händer!

Permalänk

Är det verkligen skäligt att du ska få ett kort som idag kostar runt 2500:- i utbyte? Det kort som du borde kunna erbjudas i utbyte bör väl i rättskaffens namn motsvara det kort du skickat in?! Eftersom du säger att de fortfarande har 9800Pro-kort kvar i lager, som nu kostar runt 1500:-, så är det väl 1500:- som gäller och inte 2500:-?!

Med andra ord, de borde erbjuda dig ett nytt 9800Pro-kort eller ett annat kort till ett värde av vad ett likvärdigt kort som du skickat in till dem kostar idag, alltså ungefär 1500:-. Om de inte vill gå med på att ge dig ett nytt kort så bör de återbetala dig de pengar du lagt ut från början.

Summa summarum: Du kan inte förvänta dig att få ett nytt kort till ett värde av 2500:- i ersättning. Datorprodukters värde går ju väldigt snabbt ner och en vara som är ett år gammal har tappat väldigt mycket av sitt ursprungliga värde!

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet blir ett företag krediterad summan som de köpte
kortet för av leverantören när ersättningskort inte kan levereras.

Oseriösa företag som vet att de inte har rätt brukar snabbt göra
upp med kunden så fort de får besked om anmälning mot dem i ARN, men inte alla.

Edit: skrev fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Seriösa företag som vet att de inte har rätt brukar snabbt göra
upp med kunden så fort de får besked om anmälning mot dem i ARN.

fast de riktigt seriösa företagen gör ju rätt från början.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Re: Mycom AB anmälda till ARN

Men du kan inte på helt allvar tro att du ska få 2500kr i handen efter ha använt kortet i ett år???
Självklart så får du ett motsvarande kort med motsvarande prestanda eller bättre. Om man resonerade så skulle folk ta ut dyra försäkringar på bilar/datorer och sedan bränna upp dom efter några år och betala självrisken och få ut en ny bil.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm knasigt om jag inte minns helt fel så är x700 ett mycke bättre kort än 9800.

Du borde ju få ett liknande eller bättre ersättningskortet (x700 som dom erbjöd dig) eller rätt o häva köpet då dom ej lyckats reparera varan.

Fast frågan är ju då om dom inte får räkna med prisavdrag då du haft en väsentlig nytta av produkten under ca 1års tid. Det ska bli kul o se om hur ARN beslutar ang prisavdraget.

Saxat från konsumentverket:
Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.
För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.
Betala ersättning
Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Är det verkligen skäligt att du ska få ett kort som idag kostar runt 2500:- i utbyte? Det kort som du borde kunna erbjudas i utbyte bör väl i rättskaffens namn motsvara det kort du skickat in?! Eftersom du säger att de fortfarande har 9800Pro-kort kvar i lager, som nu kostar runt 1500:-, så är det väl 1500:- som gäller och inte 2500:-?!

Med andra ord, de borde erbjuda dig ett nytt 9800Pro-kort eller ett annat kort till ett värde av vad ett likvärdigt kort som du skickat in till dem kostar idag, alltså ungefär 1500:-. Om de inte vill gå med på att ge dig ett nytt kort så bör de återbetala dig de pengar du lagt ut från början.

Summa summarum: Du kan inte förvänta dig att få ett nytt kort till ett värde av 2500:- i ersättning. Datorprodukters värde går ju väldigt snabbt ner och en vara som är ett år gammal har tappat väldigt mycket av sitt ursprungliga värde!

Garanti är ju något som består så, varför inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Är det verkligen skäligt att du ska få ett kort som idag kostar runt 2500:- i utbyte? Det kort som du borde kunna erbjudas i utbyte bör väl i rättskaffens namn motsvara det kort du skickat in?! Eftersom du säger att de fortfarande har 9800Pro-kort kvar i lager, som nu kostar runt 1500:-, så är det väl 1500:- som gäller och inte 2500:-?!

Nr mitt 9600XT-kort som jag köpte på ACP gick sönder så fick jag t.o.m. ett lite bättre kort (256MB minne iståallet för 128MB) och det kostade just då ca 50-100kr mer än vad det första kortet kostade ett halvår innan..

Så jag säger att ja, man ska få något kort i samma värde..

EDIT: iaf ett kort med lite mer värde, 1500kr av 2500kr känns ¨väl lite väl mindre..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Garanti är ju något som består så, varför inte.

Nej.. garanti ska ge motsvarande produkt eller samma produkt.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Säljaren är skydig att ersätta dig med en likvärdig produkt (eller motsvarande i pengar), du har dock inte rätt att få tillbaka inköpspriset på varan. Med den takt som datorkomponenter går ner i pris... Herregud..

Man har rätt att häva köpet (och få inköpssumman tillbaka) ifall butiken fått tre försök på sig att laga eller byta ut varan och felet fortfarande uppstår. Annars är det likvärdig produkt som gäller.

Du ska ha en likvärdig produkt, inte några 2500kr. 1200kr tycker jag är en ganska skälig ersättning, för de pengarna kunde du för ett tag sen få ett nytt 9800pro inkl. frakt och ny fräsh garanti, nu är det lite svårare att hitta billiga 9800pro-kort, de börjar nog försvinna nu.

Ta 1200kr eller tjata till dig ett av deras andra 9800pro-kort (det enda felet Mycom gjort enligt mig; de borde erbjudit dig ett annat 9800pro ifall de har dem i lager). Att dra in ARN för att du tror att du har rätt till 2500kr är bara löjligt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vicotnik med flera har helt rätt. Du har rätt till ett likvärdigt kort eller att få felet avhjälpt. Pengar tillbaka har du ingen som helst rätt till, oavsett summan. Jag hoppas att Mycom lyckas formulera sitt svar väl till ARN så de inte ger dig rätt.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Hedersmedlem

Hela tråden är ett skämt

Säljaren är inte skyldig enligt något som står i konsumentköplagen. Detta är ett GARANTIÄRENDE. Konsumentköplagen tar upp reklamationer (fel från början) och inget annat.

Du har rätt till vad som står i dina garantivillkor för produkten. Förmodligen är det också därför som Mycom skickar in kortet för utbyte (vilket känns dumt i sig, men men)

Sedan kan man ju fråga sig vad som skall göras när garantivillkoren inte kan uppfyllas inom en rimlig tid.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Detta är ett typiskt fall som ofta uppstår där jag jobbar, jag kan bara säga att du får förmodligen inte rätt hos ARN eftersom du faktiskt inte har någon som helst rätt att få ut en ny produkt till värdet av 2500:-

Garanti betyder för övrigt inte att du har garanti på dina pengar utan att din vara ska repareras eller ersättas med en utbytes produkt alt ny produkt som motsvarar ditt kort.
Ibland har man tur och får en produkt som är dyrare.

Självklart är det inte rimligt med så lång tid innan det ens händer något och där kan du kräva en kompensation för ditt lidande.
( En kebab pizza eller 2 )

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Är det verkligen skäligt att du ska få ett kort som idag kostar runt 2500:- i utbyte? Det kort som du borde kunna erbjudas i utbyte bör väl i rättskaffens namn motsvara det kort du skickat in?! Eftersom du säger att de fortfarande har 9800Pro-kort kvar i lager, som nu kostar runt 1500:-, så är det väl 1500:- som gäller och inte 2500:-?!

Med andra ord, de borde erbjuda dig ett nytt 9800Pro-kort eller ett annat kort till ett värde av vad ett likvärdigt kort som du skickat in till dem kostar idag, alltså ungefär 1500:-. Om de inte vill gå med på att ge dig ett nytt kort så bör de återbetala dig de pengar du lagt ut från början.

Summa summarum: Du kan inte förvänta dig att få ett nytt kort till ett värde av 2500:- i ersättning. Datorprodukters värde går ju väldigt snabbt ner och en vara som är ett år gammal har tappat väldigt mycket av sitt ursprungliga värde!

Det var ju det dom inte gjorde erbjöd han ett nytt 9800 pro kort trotts att han ville det så i sak gör trådskaparen rätt men sen kan han i praktiken inte räkna med att få ut 2500:- som han gett för kortet när det köptes.

Sen ger X700 i 3DMark03 ca: 3000 poäng iofs PCI-E på http://www.tomshardware.se/graphic/20050525/grafikkortslistan... och ett 9800 Pro ca: 2600 på http://www.tomshardware.se/graphic/20050705/grafikkortslistan... på likartad dator http://www.tomshardware.se/graphic/20050705/grafikkortslistan... resp http://www.tomshardware.se/graphic/20050525/grafikkortslistan... där endast moderkortet skiljer vad jag kan se så om jag vore trådskaparen skulle jag anta Mycoms erbjudande om ett X700 kort även om man förståelligt vill ha ett liknande kort så det är inte så pedagogiskt skött av Mycom inte.

Men jag tror att ARN kommer at gå på Mycoms linje med antingen 1200:- eller ett X700 kort och återigen ta isf X700 kortet för det är ett något bättre kort än vad 9800 Pro är.

Permalänk

Men följer Mycom ARN:a rekomendationer? Observera att ARN:s beslut betyder inte att Mycom måste ge dig rätt

Permalänk

Tycker svaret är självklart vilket jag såg att andra var inne på också.

Du kommer inte att vinna emot Mycom eftersom det följer lagen om reklamation där det står klart och tydligt att de har rätt att reparera eller byta ut mot likvärdig produkt.
De kort de erbjöd är till och med bättre. De har också rätt till avdrag för att du har haft nytta av kortet.

Synd bara att du inte läser på lagen innan du tar upp arns tid...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

vad folk hakar upp sig på 2500:- tillbaka hade mycom bjudit honom på ett 9800 pro från början istället för ett x700 så hade väl inte detta hänt! har själv vart i kontakt med mycom förut då jag köpte en trasig hårddisk av de som vägrade starta, istället för att hjälpa mig påpekar snubben att det finns forum på nätet som kan hjälpa dig med ditt problem.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Synd bara att du inte läser på lagen innan du tar upp arns tid...

han var ju i och för sig i kontakt med konsumentvägledare. borde inte denne ha ett visst hum om lagen? speciellt när denne ju arbetar med just konsumentfrågor.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
han var ju i och för sig i kontakt med konsumentvägledare. borde inte denne ha ett visst hum om lagen? speciellt när denne ju arbetar med just konsumentfrågor.

Av min erfarenhet så vinklar kunden ofta fallet till endast deras fördel så man ska ta det med en nypa salt.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

tacka gudarna för komplett Ett seriöst företag med humor och generösa erbjudanen, Kan det bli bättre?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
vad folk hakar upp sig på 2500:- tillbaka hade mycom bjudit honom på ett 9800 pro från början istället för ett x700 så hade väl inte detta hänt! har själv vart i kontakt med mycom förut då jag köpte en trasig hårddisk av de som vägrade starta, istället för att hjälpa mig påpekar snubben att det finns forum på nätet som kan hjälpa dig med ditt problem.

Okej det däremot kan du anmäla till ARN

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nästan hel löjlig topic. Varför inte göra som någon ovan nämnde då, köpa en bil eller svindyr dator försäkra, bränna efter 6 mån - 1 år och få exakt samma summa tillbaka. Jösses alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Nästan hel löjlig topic. Varför inte göra som någon ovan nämnde då, köpa en bil eller svindyr dator försäkra, bränna efter 6 mån - 1 år och få exakt samma summa tillbaka. Jösses alltså.

analogin haltar lite. till att börja med så skulle det vara försäkringsbedrägeri. för att fortsätta så är det (enligt trådskaparens version) snarare som att bilen självantänder efter lite mindre än ett år, vilket brukar leda till att biltillverkaren drar in modellen och ersätter de drabbade. typ.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Att få 2500,- i handen för ett kort som är cirkus ett år gammalt som dessutom är använt är ju bara att glömma.. 1200,- är väl ungefär vad kortet är värt idag om man tittar runt lite på webben. Antagligen så har HIS skickat Mycom ett X700 då 9800-serien inte längre tillverkas av dem... Kollar man lite recensioner så presterar kortet relativt likvärdigt i endel tester och är till och med snabbare också i endel andra tester.
Tror nog inte att ARN kommer att gå med på detta då det är skött som det borde, ett garantiärende och ingen reklamation...

edit: felformulerad mening

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

eh, varför tar du inte bara x700 kortet?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
eh, varför tar du inte bara x700 kortet?

För killen tror att han kommer tjäna en hacka på "missödet".

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

Mycom kommer att få rätt utav ARN utfall. Du har rätt till en likvärdig produkt eller bättre.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad kunden i detta fall har att klaga på i detta fall. X700 är ett bättre kort än 9800pro. Bara att tacka och ta emot och vara nöjd över att få en gratis uppgradering.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG