Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Jag förstår inte vad kunden i detta fall har att klaga på i detta fall. X700 är ett bättre kort än 9800pro. Bara att tacka och ta emot och vara nöjd över att få en gratis uppgradering.

Endel vet väl inte riktigt vad de är som de erbjuds... Man kanske borde ta sig en titt på recensioner innan man börjar tjafsa... Inte sant?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Har handlat hos Mycom många gånger och dom är duktiga, men som nån sa, vissa snubbar är arroganta och ibland okunniga..han sa t.ex. att NF7-S var ett bättre kort att klocka osv än AN7..BS..3 NF7-S som jag har haft har dött..har haft mitt AN7 i ett år nu utan problem, har klockat, bytt bios osv..

Men en gång va dom schysta för vi hade köpt en IBM 30gb hdd på gamla Skribofont typ 2000 som senare gick i konkurs..typ 3-4 år senare gick den sönder, vi kände igen en kille på Mycom från skribofont så frågade vi honom vad vi skulle göra och bara för att han jobbat på skribofont så tog dom över ärendet och skickade in hårddisken åt oss, en månad senare fick vi tillbaka en ny

Vet inte om garantin hade gått ut, men jag tror itne butiksgaranti är mer än 1-2 år på hårddiskar.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Men å andra sidan så har man ju inte haft sitt kort i ett år?
Köper man ett kort för 2500:-, som sedan går sönder, så anser jag inte att man bara bör få kortet tillbaka efter ett år om man inte andvänt det. Får han tillbaka hälften, har han alltså betalat 1300:- för ett kort som hela tiden varit trasigt (Förutom första veckan). Tänk efter lite nu, på så sätt är 2500:- inte någon överdrift. Han har ju betalat så mycket från början, utan att kunna andvända kortet!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Köper man ett kort för 2500:-, som sedan går sönder, så anser jag inte att man bara bör få kortet tillbaka efter ett år om man inte andvänt det. Får han tillbaka hälften, har han alltså betalat 1300:- för ett kort som hela tiden varit trasigt (Förutom första veckan). Tänk efter lite nu, på så sätt är 2500:- inte någon överdrift. Han har ju betalat så mycket från början, utan att kunna andvända kortet!

va?

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad pratar du om? Han har använt kortet sedan oktober förra året.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
Garanti betyder för övrigt inte att du har garanti på dina pengar utan att din vara ska repareras eller ersättas med en utbytes produkt alt ny produkt som motsvarar ditt kort.
Ibland har man tur och får en produkt som är dyrare.

Lysande formulerat!

X700 är den perfekta ersättaren till 9800pro, förstår inte varför han inte skulle vilja ha ett sådant om det inte var för (som någon annan påpekade) att tjäna en hacka på affären. :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Vad pratar du om? Han har använt kortet sedan oktober förra året.

Och var står det? Kortet har ju varit inne på "reparation" i flera månader väl?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Och var står det? Kortet har ju varit inne på "reparation" i flera månader väl?

Kortet har varit inne på service cirkus en månad.

--

@Danne2k: Mycom erbjuder ett års butiksgaranti som de flesta andra butiker gör. Detta av ren goodwill då det inte står något specifierat om detta i konsumentköpslagen. Konsumentköpslagen tar bara upp reklamationsrätt som är minst 6 månader enligt den lagen. Tillverkarna sätter däremot mellan 1 och 5 års garanti på datorkomponenter. Seagate lämnar 5 år på sina diskar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen är tre år men de första sex månaderna är det säljaren som har bevisbördan för om det är ett ursprungligt fel eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen är tre år men de första sex månaderna är det säljaren som har bevisbördan för om det är ett ursprungligt fel eller inte.

Jo, precis... Menade mer att det räknas som 6 månaders garanti då kunden inte behöver bevisa att det är fel från fabrik. Typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ifall det nu finns andra r9800 Pro inne så tycker jag att han har rätt att kräva ett sådant..

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Ifall det nu finns andra r9800 Pro inne så tycker jag att han har rätt att kräva ett sådant..

Nej, det är ju inte av samma tillverkar och det försvårar det hela. Mycom har skickat kortet till leverantören. Dom gör inte 9800pro kort utan x700pro är ersättaren till 9800pro. Då skickas kortet tillbaka utan manual & kabelage. Så om han inte vill ha det så sitter dom med ett kort utan manual mm. Det är ju sånna kort som komplett.se säljer i sin demo-ex hörna...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler

Tre år är endast för produkter köpta efter 1 april 2005. För denna vara gäller två år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas han inte fick igenom det. Då det vore ett skämt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Råd och Rön hade något likande fall i senaste numret. En kille lämnade in sin Minidisk hos ... tror det var On off eller liknande och fick tillbaka en annan modell. Han klagade hos ARN och ville ha antingen samma modell eller en med Net-funktion.

On-Off skrev att den modellen han lämnat in inte längre såldes och att den han fick var bättre och kostade mer. net-funktion saknades men den han lämnade in hade inte heller haft någon sådan.

ARN gav butiken rätt eftersom de ersatt honom med en likvärdig produkt.

I detta fall tycker jag att man kan hävda att en X700 är likvärdig (till o med lite nyare och bättre) så tycker det inte är mkt att snacka om.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Har snubben riktig tur får han ett 7800++ då dessa trillat ner i samma prisklass som hans 9800 när tvisten e färdig ^^

nej skämt osidå det e alltid tråkigt med reklamationer

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Konstigt att inte trådskaparen har skrivit något mer i tråden efter allmänhetens åsikter..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morango
Konstigt att inte trådskaparen har skrivit något mer i tråden efter allmänhetens åsikter..

Jo mycket konstigt? Skulle nog inte själv vilja skylta så med okunskap direkt

Permalänk
Medlem

ifall 9800pro hade någon funktion som X700 inte har kan han hävda att han köpt kortet mycket just pga den funktionen... Är inte insatt i vad som skiljer korten åt.

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

Har åxå haft problem med mycom och var påväg att anmäla dem till ARN:

Man ska inte ens behöva vänta på kortet. Du skulle kunnat begärt pengarna i handen direkt.

Enligt konsumenköplagen 22 § har man rätt till “avhjälpande [dvs reparation], omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet”. Man har som kund rätt att FRITT VÄLJA mellan dessa fem alternativ.

Om man nöjer sig med att kräva omleverans (dvs att få ett nytt exemplar) enligt 26 § kan säljaren inte säga “nänä, först ska vi försöka reparera prylen” — såvida inte omleverandet skulle medföra en oskälig kostnad för säljaren, vilket kanske är fallet om prylen är specialbeställd eller -byggd, men knappast för en lagervara.

Se även exempelfall:

http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h...

För min del gällde det ett Antec Nätagg som de hade på hyllan.

Tyvärr är handläggningstiden hos ARN ca ett år (varierar från komun till komun) där jag bor. Så jag köpte ett annat nätagg (I ANNAN BUTIK) och när de fått hem ett nytt efter en mån så lyckades jag hitta en köpare till det. (annars hade det legat hos arn nu).

Mycom ju så jätte trevliga när jag sa att jag inte kunde vara utan en månad då jag behöver maskinen i arbetet. Då säger de att "Du kan ju köpa ett billigt skit agregat av oss att använda undertiden" (så nu har de själva bekräftat att de säljer skit saker med....) Inte kunde man få låna ett.

Jag tror att de hade fått svårt att hävda att de löste det utan skälig olägenhet för mig då jag har 4 mil till butiken och det krävdes 2 resor dit för att lämna in + hämta nytt. (dvs ca 250 kr). Sen en månad utan att kunna betala räkningar på nätet. Det är 50 kr per räkning. Har ca 16 räkningar per mån: dvs 800 kr. De två tillsammans är mer än vad de tar för ett nytt nätagg. (jag betalade 1200 när jag köpte det. Obs varan måste kosta över 1000 kr för att arn ska godkänna en anmälan)

Svårt för dem att visa att de kan lösa detta utan olägenhet för mig och att det skulle innebära en enorm merkostnad för dem att leverera ett nytt agg som de har på hyllan och tar 900 för.

Titta lite på det här föresten:

http://blog.tomtebo.org/law/praktisk_konsumentratt.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Har åxå haft problem med mycom och var påväg att anmäla dem till ARN:

Man ska inte ens behöva vänta på kortet. Du skulle kunnat begärt pengarna i handen direkt.

Enligt konsumenköplagen 22 § har man rätt till “avhjälpande [dvs reparation], omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet”. Man har som kund rätt att FRITT VÄLJA mellan dessa fem alternativ.

Om man nöjer sig med att kräva omleverans (dvs att få ett nytt exemplar) enligt 26 § kan säljaren inte säga “nänä, först ska vi försöka reparera prylen” — såvida inte omleverandet skulle medföra en oskälig kostnad för säljaren, vilket kanske är fallet om prylen är specialbeställd eller -byggd, men knappast för en lagervara.

Se även exempelfall:

För min del gällde det ett Antec Nätagg som de hade på hyllan.

Tyvärr är handläggningstiden hos ARN ca ett år (varierar från komun till komun) där jag bor. Så jag köpte ett annat nätagg (I ANNAN BUTIK) och när de fått hem ett nytt efter en mån så lyckades jag hitta en köpare till det. (annars hade det legat hos arn nu).

Mycom ju så jätte trevliga när jag sa att jag inte kunde vara utan en månad då jag behöver maskinen i arbetet. Då säger de att "Du kan ju köpa ett billigt skit agregat av oss att använda undertiden" (så nu har de själva bekräftat att de säljer skit saker med....) Inte kunde man få låna ett.

Jag tror att de hade fått svårt att hävda att de löste det utan skälig olägenhet för mig då jag har 4 mil till butiken och det krävdes 2 resor dit för att lämna in + hämta nytt. (dvs ca 250 kr). Sen en månad utan att kunna betala räkningar på nätet. Det är 50 kr per räkning. Har ca 16 räkningar per mån: dvs 800 kr. De två tillsammans är mer än vad de tar för ett nytt nätagg. (jag betalade 1200 när jag köpte det. Obs varan måste kosta över 1000 kr för att arn ska godkänna en anmälan)

Svårt för dem att visa att de kan lösa detta utan olägenhet för mig och att det skulle innebära en enorm merkostnad för dem att leverera ett nytt agg som de har på hyllan och tar 900 för.

Titta lite på det här föresten:

http://blog.tomtebo.org/law/praktisk_konsumentratt.html

Innan du klagar så ska du veta att det är [u]säljaren[/u] som väljer vad du ska få. Många väljer reparation eller utbytes kort. Det är sällan du får pengarna tillbaka efter att ha använt en produkt i 10månader. Så innan du klagar så får du läsa på lite. Sen är det mycoms fel att ditt aggregat var trasigt? Är ju tillverkarens fel, mycom kan inte göra mer än att skicka det för reparation eller för utbyte mot ett nytt. Du var mycket väl medveten om riskerna om du köpte ett nätagg och isntallerade det i din dator. Vill du inte ha sånna problem så finns alternativ som fördiga datorer hos dell mfl. Sen att du har 4mil till butiken är ju inte deras problem kunde du köpa den där så kan du lika gärna lämna in det där. Passar inte det så finns [u]posten[/u]
så du som kund borde vara mer påläst innan du yttrar dig om något.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Innan du klagar så ska du veta att det är [u]säljaren[/u] som väljer vad du ska få. Många väljer reparation eller utbytes kort. Det är sällan du får pengarna tillbaka efter att ha använt en produkt i 10månader. Så innan du klagar så får du läsa på lite. Sen är det mycoms fel att ditt aggregat var trasigt? Är ju tillverkarens fel, mycom kan inte göra mer än att skicka det för reparation eller för utbyte mot ett nytt. Du var mycket väl medveten om riskerna om du köpte ett nätagg och isntallerade det i din dator. Vill du inte ha sånna problem så finns alternativ som fördiga datorer hos dell mfl. Sen att du har 4mil till butiken är ju inte deras problem kunde du köpa den där så kan du lika gärna lämna in det där. Passar inte det så finns [u]posten[/u]

Nja går inte att tolka detta mer än:

------------------------------
Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

taget ifrån http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM på något annat sätt än att det är kunden som väljer vilket sätt felet ska avhjälpas om inte:

-----------------------------
Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

M a o kan man även häva köpet om felet är av stor betydelse och ett nätagg är väl en väsentlig del i en dator eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

------------------------------[/B]

M a o kan man även häva köpet om felet är av stor betydelse och ett nätagg är väl en väsentlig del i en dator eller hur? [/B]

Men enligt §27 kan ju säljaren fortsatt välja att göra en omleverans om det kan ske tillräckligt fort.
Det är väl dom där ca 2 veckorna som konsumentverket snackar om (har läst i nån tråd nånstans)

Eller tänker jag fel nu?

Visa signatur

DIABoLiQ

Permalänk
Citat:

Nja går inte att tolka detta mer än:

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

taget ifrån http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM på något annat sätt än att det är kunden som väljer vilket sätt felet ska avhjälpas om inte:

-----------------------------
Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

M a o kan man även häva köpet om felet är av stor betydelse och ett nätagg är väl en väsentlig del i en dator eller hur?

Säljaren har rätt att byta kompenten inom skälig tid. Sen är väll alla komponente i en dator av stor betydelse. Är det inom 30dagar så brukar många gå med på att häva köpet. Sen skrev inte läsaren om hur långtid han haft agget. Men visst man kan ju tycka att man ska få häva allt och få ersättning för allt. Sen ska butikerna ha lånedelar till alla som har problem med en kompenent? Tänk om en kund skapar ett esd fel i den kompenenten, vill du låna och ha den i din dator sen? Men som jag tidigare skrev är man grymt beroände av en dator innom jobbet så bygger man inte själv utan väljer en dell med dagen efter service. Då får du den service som han vill ha. Sen står det att han får häva köpet om felet/utbytet inte sker innom skälig tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy

Mer påläst? Det kom ju precis från rätt person.

Var i konsumentköplagen hittar du att säljaren har rätt att bestämma?

Ändringarna i konsumentköplagen trädde i kraft den 1 juli 2002.

De primära påföljderna vid fel i en vara är avhjälpandeav felet eller omleverans, vilket framgår av 26 och 27 §§ konsumentköplagen (1990:932). Den tidigare lagstiftningen gav i princip säljaren möjlighet av välja vilken åtgärd av dessa båda som skulle vidtas. Av 27 § konsumentköplagen, i dess nya lydelse, framgår att i det fall köparen kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans är säljaren berättigad att företa avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Skulle en ofungerande dator i en mån vara utan olägenhet för mig?
Skulle det vara utan kostnad att behöva gå till posten och lägga 50 kr per räkning?

För att säljaren skall kunna få välja påföljd krävs att säljaren visar att den påföljd som köparen valt innebär en oskälig kostnad för säljaren

Vid bedömningen av vilken påföljd som blir aktuell skall även hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och huruvida den andra påföljden skulle kunna fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen. Påföljden skall anses oproportionell om den ger säljaren kostnader som är orimliga i jämförelse med den alternativa påföljden.

Tittar man efter liknande fall som varit uppe i arn så hittar man:

Köparen av ett modem har krävt omleverans på grund av fel. Omständigheterna har varit sådana att säljaren inte har kunnat avvärja kravet genom att erbjuda avhjälpande. 27 § konsumentköplagen (1990:932) Avgörande 2003-12-16; 2003-4268

K köpte i maj 2003 ett modem för 990 kr av bolaget. I slutet av maj reklamerade hon på grund av att modemet var felaktigt. Hon begärde omleverans eller att få låna ett annat modem under reparationstiden, eftersom hon var beroende av modemet för att bl.a. betala räkningar via Internet. Bolaget avslog hennes krav och tog emot modemet för reparation. K köpte ett annat modem och yrkade hävning av köpet.

Bolaget bestred yrkandet och anförde i huvudsak att det var bolaget som valde vilken åtgärd som skulle utföras och att reparationen utfördes på mindre än 14 arbetsdagar och att K kunde hämta sitt reparerade modem hos bolaget.

Där utslaget blev:

Nämnden rekommenderade bolaget att, mot återfående av modemet, betala tillbaka 990 kr till K.

Länk:

Jag kan inte se att mitt fall skulle innebära några skillnader.

Varorna hade samma värde ungefär. Min vara fanns på lager. Inte specialbeställd.
Hon skulle fått vänta 14 dagar. Jag en månad.

Min dator fungerade inte alls utan nätagregat. I hennes fall var olägenheten att hon inte kunde betala räkningar. Det kan inte jag heller. Jag kan inte ens komma åt saker som rör mitt arbete som finns på disken. Jag kan inte administrera mina fondval på ppm. Jag kan inte genomföra mina dagliga aktie inköp. Man kan säga att det har stora betydelser för min ekonomi.

Jag var mycket väl medveten om konsumentköplagen när jag köpte mitt nätagregat. Vad jag inte var medveten om var att mycom var ett företag som inte bemöter sina kunder på ett profisionellt sätt.

( Tur att alla inte använder samma resonemang som dig för isf vore det väl i princip omöjligt att tex fälla en våldtäktsman för enl ditt resonemang skulle de väl hålla käft om de blir utsatta för en våldtäkt? Jag menar de är väl medvetna om det finns våldtäktsmän när de går ut. Passar det inte så kan de ju alltid låsa in sig... )

Jag var mycket mer tillmötesgående än jag behöver vara. Jag frågade dem om de inte kunde erbjuda sig att låna ut ett nätagregat undertiden. Jag frågade om det gick att lösa som så att jag köpte ett likadant och fick pengarna tillbaka när de fick tillbaka ett nytt från antec. Nej det gick inte för då skulle de inte kunna sälja det nya de fick från antec med samma garanti eftersom de inte får samma garanti från tillverkaren på ersatta varor´, men jag kunde ju alltid få köpa ett nytt iallafall.

Trots att jag hade rätt att välja påföljd så försökte jag lösa det på bästa sätt för båda oss.

Tycker att du borde ta och läsa på innan du tar och yttrar dig nästa gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diaboliq
Men enligt §27 kan ju säljaren fortsatt välja att göra en omleverans om det kan ske tillräckligt fort.
Det är väl dom där ca 2 veckorna som konsumentverket snackar om (har läst i nån tråd nånstans)

Eller tänker jag fel nu?

Bara det att i trådskaparens fall fick han inte ett nytt nätagg trotts att det t o m fanns på hyllan "färdig för omedelbar leverans i handen t o m" så då skulle han kunna köpa ett nytt nätagg och häva köpet av det som han köpt på Mycom och få tillbaks pengarna enligt tidigare praxis på fall som gått till ARN och enligt konsumentköplagens bestämmelser 28 §.

Permalänk
Avstängd

Oft: Men hoppas mycom konkar nu när webhallen startat upp precis brevid. Har haft problem med dom förut och gillar inte deras service alls. Som jag sa föru det är fan bevisat i en av dom största datortidningarna vilka idioter dom är.

Permalänk
Medlem

<DISCLAMER>
Jag är endast en lekman som jobbar i ett företag där jag möter service ärenden dagligen och mina inlägg är endast min personliga åsikter!
Jag svarar endast av min erfarenhet efter några år i branschen.
</DISCALMER)

Ett stort problem idag är att alla kunder tror att de har endast rättigheter, inga skyldigheter, samt att en säljare endast har skyldigheter mot kunderna.

De flesta seriösa säljare har ju ofta bättre villkor än vad tex konsumentköpslagen ger. Men det är väldigt enkelt vid service och trasiga produkter att avgöra om kunden verkligen har rätt att kräva en bytes vara direkt. Jag tror det är väldigt få fall då kunden har rätt till detta för att det kommer resultera i orimliga kostnader för säljaren.

Ett bra exempel kan vara tex en väldigt dyr laptop som en kund använder för att betala räkningar, sköta lite ekonomi hemma.
Visst, produkten har väldigt stor betydelse för kunden men att kräva ett byte innebär en alltför orimlig kostnad för säljaren.

SEN är det en vääldig skillnad om en service går över 1 månad, då är det wayyy to long

EDIT:

Hittade en typfall hos ARN som beskriver er situation också.
http://www.arn.se/templates/Page____201.aspx

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Citat:

Bara det att i trådskaparens fall fick han inte ett nytt nätagg trotts att det t o m fanns på hyllan "färdig för omedelbar leverans i handen t o m" så då skulle han kunna köpa ett nytt nätagg och häva köpet av det som han köpt på Mycom och få tillbaks pengarna enligt tidigare praxis på fall som gått till ARN och enligt konsumentköplagens bestämmelser 28 §.

k, fattade inte det. Men finns varan i lager så och den ska byats mot en ny så ska han kunne få den varan. Men jag uppfattade inte det. jag fattade det bara som attt hans nätagg paja och han köpte ett nytt och vill häva köpet på det gamla.

Visa signatur