Citat:
Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Innan du klagar så ska du veta att det är [u]säljaren[/u] som väljer vad du ska få. Många väljer reparation eller utbytes kort. Det är sällan du får pengarna tillbaka efter att ha använt en produkt i 10månader. Så innan du klagar så får du läsa på lite. Sen är det mycoms fel att ditt aggregat var trasigt? Är ju tillverkarens fel, mycom kan inte göra mer än att skicka det för reparation eller för utbyte mot ett nytt. Du var mycket väl medveten om riskerna om du köpte ett nätagg och isntallerade det i din dator. Vill du inte ha sånna problem så finns alternativ som fördiga datorer hos dell mfl. Sen att du har 4mil till butiken är ju inte deras problem kunde du köpa den där så kan du lika gärna lämna in det där. Passar inte det så finns [u]posten[/u]
så du som kund borde vara mer påläst innan du yttrar dig om något.
Mer påläst? Det kom ju precis från rätt person.
Var i konsumentköplagen hittar du att säljaren har rätt att bestämma?
Ändringarna i konsumentköplagen trädde i kraft den 1 juli 2002.
De primära påföljderna vid fel i en vara är avhjälpandeav felet eller omleverans, vilket framgår av 26 och 27 §§ konsumentköplagen (1990:932). Den tidigare lagstiftningen gav i princip säljaren möjlighet av välja vilken åtgärd av dessa båda som skulle vidtas. Av 27 § konsumentköplagen, i dess nya lydelse, framgår att i det fall köparen kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans är säljaren berättigad att företa avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Skulle en ofungerande dator i en mån vara utan olägenhet för mig?
Skulle det vara utan kostnad att behöva gå till posten och lägga 50 kr per räkning?
För att säljaren skall kunna få välja påföljd krävs att säljaren visar att den påföljd som köparen valt innebär en oskälig kostnad för säljaren
Vid bedömningen av vilken påföljd som blir aktuell skall även hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och huruvida den andra påföljden skulle kunna fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen. Påföljden skall anses oproportionell om den ger säljaren kostnader som är orimliga i jämförelse med den alternativa påföljden.
Tittar man efter liknande fall som varit uppe i arn så hittar man:
Köparen av ett modem har krävt omleverans på grund av fel. Omständigheterna har varit sådana att säljaren inte har kunnat avvärja kravet genom att erbjuda avhjälpande. 27 § konsumentköplagen (1990:932) Avgörande 2003-12-16; 2003-4268
K köpte i maj 2003 ett modem för 990 kr av bolaget. I slutet av maj reklamerade hon på grund av att modemet var felaktigt. Hon begärde omleverans eller att få låna ett annat modem under reparationstiden, eftersom hon var beroende av modemet för att bl.a. betala räkningar via Internet. Bolaget avslog hennes krav och tog emot modemet för reparation. K köpte ett annat modem och yrkade hävning av köpet.
Bolaget bestred yrkandet och anförde i huvudsak att det var bolaget som valde vilken åtgärd som skulle utföras och att reparationen utfördes på mindre än 14 arbetsdagar och att K kunde hämta sitt reparerade modem hos bolaget.
Där utslaget blev:
Nämnden rekommenderade bolaget att, mot återfående av modemet, betala tillbaka 990 kr till K.
Länk:
http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h...
Jag kan inte se att mitt fall skulle innebära några skillnader.
Varorna hade samma värde ungefär. Min vara fanns på lager. Inte specialbeställd.
Hon skulle fått vänta 14 dagar. Jag en månad.
Min dator fungerade inte alls utan nätagregat. I hennes fall var olägenheten att hon inte kunde betala räkningar. Det kan inte jag heller. Jag kan inte ens komma åt saker som rör mitt arbete som finns på disken. Jag kan inte administrera mina fondval på ppm. Jag kan inte genomföra mina dagliga aktie inköp. Man kan säga att det har stora betydelser för min ekonomi.
Jag var mycket väl medveten om konsumentköplagen när jag köpte mitt nätagregat. Vad jag inte var medveten om var att mycom var ett företag som inte bemöter sina kunder på ett profisionellt sätt.
( Tur att alla inte använder samma resonemang som dig för isf vore det väl i princip omöjligt att tex fälla en våldtäktsman för enl ditt resonemang skulle de väl hålla käft om de blir utsatta för en våldtäkt? Jag menar de är väl medvetna om det finns våldtäktsmän när de går ut. Passar det inte så kan de ju alltid låsa in sig... )
Jag var mycket mer tillmötesgående än jag behöver vara. Jag frågade dem om de inte kunde erbjuda sig att låna ut ett nätagregat undertiden. Jag frågade om det gick att lösa som så att jag köpte ett likadant och fick pengarna tillbaka när de fick tillbaka ett nytt från antec. Nej det gick inte för då skulle de inte kunna sälja det nya de fick från antec med samma garanti eftersom de inte får samma garanti från tillverkaren på ersatta varor´, men jag kunde ju alltid få köpa ett nytt iallafall.
Trots att jag hade rätt att välja påföljd så försökte jag lösa det på bästa sätt för båda oss.
Tycker att du borde ta och läsa på innan du tar och yttrar dig nästa gång.