Mer om Windows Vistas kopieringsskydd

Permalänk

Men vad finns det för andra stora nyheter i Windows Vista? Jag menar, detta kan ju inte vara "the big thing" liksom. Så dumma är inte Microsoft. Det måste ju trots allt finnas nåt att locka konsumenterna med.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

tror inte heller "standard" användaren kommer att bry eller ens veta..

han kommer ha en HDPC monitor en dag, och vara glad för sin 400 kr. HD-skiva..

sedan tror jag inte att man kommer att kunna titta på HD material med en linux masking.. kom igen.. skulle inte MS göra något åt DERAS egan HD format så at det inte går???

annars skulle folk kunna spela up på linux, kopiera och skicka till en pc maskin.. nej nej..
man får vänta på CRACKAD version.. hur svårt är HDCP förresten?? någonstans i jungeln, hörde jag det redan var knäckt?? att det fanns "boxar" som simulerade skiten??? nåja.. om någon vet hur långt vi är från målet säg till

samt när kommer VISTA??

Permalänk

Hallå, vi har faktiskt inte ens sett MS verkligen kommer ha de där sakerna inbyggda i sina system.

Mycket snack liten verkstad.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk

Långskiktigt tror jag detta kan skada MS mer än vad de flesta tror. Vi entusiaster kommer (förhoppningsvis?) sitta som ITchefer el dyl. om 20 år. Om vi då kan linux rikitgt bra eftersom vi dumpade vista, så ser jag ingen anledning till att inte välja linux på företaget? Företagsmarknaden måste ju ändå vara ett stort område för MS...
just my 2 cents...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

en annan säger bara vaför installera virus som windows ?

windows har alltid varit ett virus i mina ögon dom verkar vilja att man endast ska använda saker från MS men när det inte funkar då en kompis till mig va tvungen att använda ett ekonomi prg som inte funkade i XP ska han då vara tvungen till att an'vända 2K bara för att kunna sköta sitt jobb när allt annat han körde krävde XP shite säger jag bara im true to my loveley Gentoo linux dist.

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

lo. ni som inte kan linux får nog börja nu så länge ni inte bara vill lära er att mounta nåt

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Du har helt rätt, hur många här på sweclockers har ens betalat för sin windows-licens, helt ärligt?

Jag har en orginal W2k pro licens Inte köpt den dock, fick den. Håller dock på att gå över till linux.

Visa signatur

.

Permalänk

saken är den här TROR jag.. att dom kmr inte låta nån använda xp eller dylikgt. för dom vet att folk som vi som är ca 70% minst av jordens befolkning som använder datorer använder crackade versioner utav program/os/spel etc.. därför tror jag inte att vi kmr att få använda xp då det är lätt att cracka. istället går allt över till vista då dom ser vad vi sysslar med.. dom tjänar in pengar på det som fan tror jag. så klart kmr nån lyckas cracka vista också. alltid så. men dom största smarthuvuden jobbar för microsoft "majoritetsmässigt". hackare ? glöm det..

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Hoppas att någon viktig person från Microsoft brukar logga in här och läsa i Forumet!
1# Ni kommer att tappa windows användare minst 10%
2# Någon kommer att Våldta Windows Vista Så hårt att det kommer en pirat special verision av den för nerladnig, som inte innehåller massa skit från er!
3# folk kommer att behålla sina Win2000 och XP så länge det går!

eller vad tror ni folk?

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Hoppas att någon viktig person från Microsoft brukar logga in här och läsa i Forumet!
1# Ni kommer att tappa windows användare minst 10%
2# Någon kommer att Våldta Windows Vista Så hårt att det kommer en pirat special verision av den för nerladnig, som inte innehåller massa skit från er!
3# folk kommer att behålla sina Win2000 och XP så länge det går!

eller vad tror ni folk?

Just så.

Permalänk

som skrevet Bill gates kan suga min dallas. förstår inte varför folk jobbat åt honom ens:S

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Att visa en oskydddad redan knäck HD-DVD film som du laddat ner kommer gå utmärkt på vista. Filen är inte skyddad och den "säkra vägen" behövs inte. Linux, XP, Vista, OS X spelar ingen roll.

Problemet kommer när du vill spela en lagligt köpt HD-TV film eller se på HD-Digital-TV. Där finns kryptering så du behöver en godkänd eller hackad OS/drivrutin/Spelare för att den ska visas på en monitor utan HDCP (nästan alla lcd-monitorer och många TV-plasma). För dessa ärliga kunder blir det nästan omöjligt att behålla en hackad drivritin eftersom ständigt nya hack behövs när nycklar byts. Windows update kommer också bli ett problem. Valet för dem blir då att köpa en ny TV/monitor eller sluta köpa och börja ladda.

På lång sikt blir det senaste inget problem men innan alla laptops/monitorer/TV byts ut (+5år) så kommer det laddas friskt och hur ska man sen få dessa personer att börja betala för det som var gratis (jmf mp3).

Problemet för alla OS (mest open source) som inte erbjuder en väg att spela lagligt material (dvs införa DRM) är att de förlorar alla (för media) betalande kunder. Dvs de som räknas mest och betalar licenser. Apple kommer göra precis som microsoft - kan ni tänka er en dator från Apple som inte kan spela laglig HD-DVD?

Permalänk
Discokungen

Jag tänker behålla min enormt braiga CRT-skärm länge till och ändå är den från 2000 Irriterande att det ska bli så mycket rabalder!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jag tänker behålla min enormt braiga CRT-skärm länge till och ändå är den från 2000 Irriterande att det ska bli så mycket rabalder!

kan nog inte ha den förr eller senare ^^

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Precis. Så om du du ska se HD-film/TV på din fina CRT får du

1. Ladda redan knäckt film/tv vilket kommer gå bra på Vista utan hack.
2. Köpa laglig film/TV coh ständigt ladda hack till vista eller nya olagliga spelare till andra os.

DRM och HDCP är skit men jag förstår precis varför microsoft och apple ställer upp. De är rädda att mediaplattformen för betalande kunder ska uteslutande bli dedikerade spelare och boxar. Blir eländet sedan accepterat kan det användas för att låsa in kunder till deras OS.

Permalänk
Medlem

microsoft kommer förlora mycket på de här. Många entuiaster kommer att bojkotta vista sen kommer det dröjja länge innan vi får se vista i företag och skolor. Vista kräver 3dkort och många arbetsplatser trott det eller ej har inte 3dkort i sina datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otumanu
Att visa en oskydddad redan knäck HD-DVD film som du laddat ner kommer gå utmärkt på vista. Filen är inte skyddad och den "säkra vägen" behövs inte. Linux, XP, Vista, OS X spelar ingen roll.

Problemet kommer när du vill spela en lagligt köpt HD-TV film eller se på HD-Digital-TV. Där finns kryptering så du behöver en godkänd eller hackad OS/drivrutin/Spelare för att den ska visas på en monitor utan HDCP (nästan alla lcd-monitorer och många TV-plasma). För dessa ärliga kunder blir det nästan omöjligt att behålla en hackad drivritin eftersom ständigt nya hack behövs när nycklar byts. Windows update kommer också bli ett problem. Valet för dem blir då att köpa en ny TV/monitor eller sluta köpa och börja ladda.

På lång sikt blir det senaste inget problem men innan alla laptops/monitorer/TV byts ut (+5år) så kommer det laddas friskt och hur ska man sen få dessa personer att börja betala för det som var gratis (jmf mp3).

Problemet för alla OS (mest open source) som inte erbjuder en väg att spela lagligt material (dvs införa DRM) är att de förlorar alla (för media) betalande kunder. Dvs de som räknas mest och betalar licenser. Apple kommer göra precis som microsoft - kan ni tänka er en dator från Apple som inte kan spela laglig HD-DVD?

Om detta verkligen stämmer, så ser det ju ut som om man straffar dom som lagligen köper en HD-TV film.
Hård och mjukvaru branchen går tydligen inte med tillräcklig vinst, utan dom ska tvinga på oss nya grejor hela tiden.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Lägger Microsoft inte till DRM/HDCP så riskerar de att det inte går att använda Windows till att spela laglig media på. Vad tror de kommer att förlora mest på av dessa alternativ?

1. En massa entusiaster som redan hatar MS väljer linux
2. Alla som vill koppla se köpt film på sin dator eller laptopen väljer ett annat OS

Alla andra kommer ladda ner sin film som vanligt.

Lita på att Gates valt rätt trots att vi tycker det är skit. Tyvärr hjälper det inte att låta bli att köpa vista utan det är roten till det onda som måste bojkottas dvs filmen/kanalen som är skyddad så att det tvingar miljontals användare att köpa nya skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
microsoft kommer förlora mycket på de här. Många entuiaster kommer att bojkotta vista sen kommer det dröjja länge innan vi får se vista i företag och skolor. Vista kräver 3dkort och många arbetsplatser trott det eller ej har inte 3dkort i sina datorer.

Det kommer inte alls krävas något avancerat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det är precis det; För att folk ska köpa och använda lagliga licenser/produker måste det vara lättare och bättre att använda lagliga produkter.

Vem vill ha en musik-skiva som inte fungerar i datorn? Är det någon som använder dedikerade cd-spelare längre? Alla vill ha en htpc.

Dessutom blir det jävligt svårt att få folk att betala för något de med enkelhet fått tillgång till gratis i flera år, och här snackar vi inte bara entusiaster.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det finns runt en miljon fildelare i sverige.
Hur många datorandvändare tror du det finns?

Majoriteten av alla "medelsvenssons" ÄR PIRATER!
är det så svårt att förstå! Entusiasterna kommer inte drabbas alls, då dom enkelt kringgår det hela. Men genomsnittssvensson har antagligen ingen aning om hur man gör, det är DOM som kommer lida. Och försvinner svensson så... Ja, då lär väll scenen vara glad åtminstone.

Att systemet knäcks innom några veckor spelar ingen större roll, då majoriteten av alla datorer idag har orginal-licenser av windows, right? Kom ihåg att vi inte pratar om H3470N, 16, utan mer om Maja, 14, och pappa Peter, 46...
Om man inte kan avaktivera antipiratskyddet på orginal-windowsversionerna så kommer i stort sett halva den publika piratscenen att dö ut.

Jag är inte riktigt säker på om du argumenterar mot mig eller bara fortsätter mitt resonemang. Både och kanske?

"Majoriteten av alla "medelsvenssons" ÄR PIRATER!" Det är i och för sig inte sant, men låt oss anta det bara för diskussionens skull. Även om dom är "pirater" så kommer dom inte göra allt för att undvika "onda vista" så fort det kommer ut.
Dom kommer anpassa sig som dom alltid gjort. Kolla på 2000 och XP. Om man överdriver lite så är XP mot 2000 som Vista är mot XP. Inte i säkerhetsskydd men i gränssnitt och buggighet. Och vilket OS kör 90% nu? XP, jeez.. Det är samma byte nu, fast lite större. Svensson kommer byta, helt enkelt därför att det är det som kommer finnas förinstallerat på maskinen dom köper på SIBA eller Elgiganten.

Jag har jobbat som fältsupport, dvs åkt hem till folk och fixat datorer, svenssons som tankar mp3 och surfar. Dom har inte en jävla aning. Om det är dom du kallar pirater och om det är dom du litar på ska stå emot MS så tror du fel.

Och ja, den "publika piratscenen" kommer bli mycket mindre. Och det hoppas jag verkligen. Som det är nu fungerar det inte. Jag hoppas att de lagliga alternativen växer och att fler lagliga alternativ uppstår så att det blir konkurrens och att det bildas en marknad på nätet. Tänk om det vore lika smidigt att köpa en låt eller ett album som att tanka hem en låt man vill ha(det betyder att affärerna måste ha de låtar man kan hitta på dc också, inte bara senaste mtv-skräpet).

Oj nu spårade jag ur lite Sorry, druckit lite för mycket för att snacka skit på forum.

Permalänk

jag tror iaf ngn hacker fixar patch till detta fatalafeL

Permalänk

jag tror det blir så här, att folk kmr till att använda linux fett mycket hårdare. men då kmr nog linux att ta betalt förr eller senare och anpassa sig efter vad folket tycker lite gran o.s.v.

detta är linux stora dröm att vi ska använda os.et för att komma ifrån microsoft så långt som det går.

det är nog dom som har skapat linux.s dröm tror jag.

linux/unix är bäst. finns inget os i världen som är bättre på nåt sätt tycker jag iaf."förutom spel" bara det att "svennsons" i allmänhet inte pallar lära sig det eller tycker det är svårt. för istället för att skriva 2 meningar vilket motsvarar 3 klick i win så använder inte folk linux idag. förutom dom kunniga eller dom som vill hacka o.s.v

sen finns det såklart X mfl. men det tar ett tag att lista ut alla saker..

go for linux, gjort det lite enklare bara och mer optimerade för spel sen slipper vi klaga här iaf

fuck bill gates. ni sitter ju inte vid era datorer för att han köpte upp microsoft.
utan ni gör det ni gör för att ni brinner för det. då kan man lika gärna lägga mer energi och bli lite mer haxxor med unix/linux..

vet ej om allt blev rätt här är trött som fan me ni fattar nog vad jag menar

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Linux är dessutom med på detta _om_ detta är en del av La Grande/TCPA.
Om det är så så är det väl *BSD som gäller?

Sen med sådana här grejer som är det bara vänta och se hur det blir. Det låter för djävligt men är det det? Kommer våra farhågor bekräftas?

Jobbigt när man inte vet...

Ja de kommer lägga till stöd för TCPA, men det är som sagt valfritt. TCPA har många användningsområden på t.ex. servrar för att verifiera integriteten på kärnan och sådant. Men visst, hellre BSD än Windows...

Permalänk
Medlem

Microsoft kan dra åt helvete och stoppa upp nått i röven!Aldrig att jag kommer installera Vista i min dator. Inte i mina bekantas heller för den delen!

Ska bli jäkligt intressant och se vad som händer när vista kommer!

Kalle Svensson kommer hem med sin nya dator för 20k med windows vista och ska spela upp en kopierar musikskiva eller film men de går inte. Och så klart tror han att de är han som gjort fel och ringer ner till butiken han köpte datorn på!

Vad ska dom i datorbutiken säga då? Till en kund som köp en dator för 20k och kan inte spela upp den media han har!

Jag skulle då inte bli glad!

Permalänk
Medlem

Skoj det blir när polarna kommer och undrar om företagsköp-datorn är ett bra köp. OMG!

Permalänk

GNU/Linux kommer inte kunna stödja de nya formaten på något annat sätt heller, dvs de som kräver att man har drm påslaget med rätt nycklar, utan att slå på DRM där. Det kräver att någon jobbar på att ta sig runt skyddet för att det skall kunna spelas upp någonstans och då kan man lika gärna göra det för Windows som Linux eller *BSD.
Den stora faktorn kommer antagligen vara hur lätt det blir att piratkopiera programvara där möjligen folk kommer att börja övergå till OSS om det blir för krångligt att köpa, speciellt som de flesta dagliga produkter idag har nästan lika bra till bättre motsvarigheter för många desktopanvändningsområden.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför alla whinar om det med film, vem fan vill se en film ´på datorn anyway :), jag föredrar att spela upp dom i min DVD så man får ut redigt ljud och bil i biosystemet. Men men det är kanske bara jag som tycker det.

Sen tror jag det kommer bli en del som tömmer sin "företagsdator" och slänger in XP. Liksom redan idag suger ju en install ifrån företagen dom öser in så mycket skit. Sen har man hört mycket om skydd i hårdvaran, då kommer folk skita i att köpa den hårdvaran :), Jag tror inte det kommer komma något monster program på flera år som verkligen kräver 3Ghz så dagens saker lär hänga med ett bra tag.

jag hoppas bara inte att det blir som apple är (var?) att dom låser sina datorer till sitt eget OS, som på dom äldre Mac:arna man kunde bara köra OS 8.1 osv, det suger ju apa

Permalänk

tittar på datorn vem var de som sa nåt om det ?..

tv-out

Visa signatur

Min musik
@albinloan